تلفیق

معنی کلمه تلفیق در لغت نامه دهخدا

تلفیق.[ ت َ ] ( ع مص ) دو درز و یا دو سخن را بهم آوردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). فراهم آوردن و ترتیب دادن. ( آنندراج ). || سخن دیگران را ضمن سخن خود آوردن : از اشعار متقدمان بطریق استعارت تلفیقی نرفت. ( گلستان ). || بربافتن و بیاراستن حدیث را. ( از ناظم الاطباء ). دروغ و باطل گفتن ومطابق کردن. ( آنندراج ). بیاراستن حدیث را و تمویه آن به باطل. ( از اقرب الموارد ). || طلب کردن امری را و دست نیافتن بدان. ( از اقرب الموارد ). || علمی که در آن از توفیق بین حدیثها که بظاهر با هم متنافی هستند بحث شود. ( از کشف الظنون ).

معنی کلمه تلفیق در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) به هم بستن ، به هم پیوستن ، مرتب کردن .

معنی کلمه تلفیق در فرهنگ عمید

۱. دو چیز را به هم آوردن.
۲. [قدیمی] دو پارۀ جامه را به هم دوختن.
۳. سخن را به هم پیوند دادن.
۴. ترتیب دادن.
۵. آراستن و با هم جور کردن.
۶. به هم پیوند دادن و مرتب ساختن کلمات.

معنی کلمه تلفیق در فرهنگ فارسی

دوچیزرابهم آوردن، دوپاره جامه رابهم دوختن
۱ -( مصدر ) باهم آوردن بهم بستن ترتیب دادن مرتب کردن . ۲ -( اسم ) ترتیب . جمع : تلفیقات .

معنی کلمه تلفیق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تلفیق در دو معنی به کار رفته است:۱. اصطلاحی در فقه اهل سنّت به معنای تقلید از چند مذهب فقهی در یک مسئله، به گونه ای که صورت مرکّب عمل بر طبق هیچ یک از مذاهب فقهی نباشد.۲. در برخی باب های منابع فقهی در معنایی نزدیک به معنای لغوی آن (وصل کردن قسمتی به قسمت دیگر).
تلفیق به معنای اول (اصطلاحی در فقه اهل سنّت به معنای تقلید از چند مذهب فقهی در یک مسئله، به گونه ای که صورت مرکّب عمل بر طبق هیچ یک از مذاهب فقهی نباشد) در همه باب های فقه قابل تصور است.
← عبادات
در سخنان امامان مذاهب فقهی اهل سنّت و شاگردان آنان موضوع تلفیق مطرح نشده است و تلفیق از مسائل اساسی و اصولیِ مذاهب فقهی به شمار نمی آید.برخی آغاز این بحث را قرن پنجم و عامل آن را بروز تعصبات و سخت گیری های مذهبی و دخالت سیاست در گرایش به مذاهب فقهی دانسته اند. برخی دیگر آغاز این بحث را قرن هفتم می دانند.
نظر فقهای مذاهب درباره تلفیق
در هر حال، فقهای متأخرِ مذاهب مختلف به این مبحث پرداخته اند.
← فقهای حنفی
...

معنی کلمه تلفیق در ویکی واژه

ترکیب کردن و پیوند دادن دو یا چند چیز با یکدیگر.
به هم بستن، به هم پیوستن، مرتب کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تلفیق

به‌طور کلی، ابن ربن آموزه‌های پزشکی را با باورهای کهن تلفیق کرد و طرز تفکر وی به آثار پزشکی قرون بعدی هم انتقال یافت. وی یکی از اولین اطبایی بود که با مطرح کردن باورهای کهن و روش‌های درمانی جادویی، باعث ورود این تفکرات به طب اسلامی شدند.
با همهٔ یال‌های واقع بر آن حذف می‌شوند. به ویژه گراف حاصل هیچ حلقه‌ای را در بر ندارد. نتیجهٔ تلفیق یال
دهد اضداد گیتی را بهم تلفیق کلک تو تعالی الله ! چنین قوّت بود خود ناتوانی را؟
باد چوب شکنجه را توفیق تا دو ساق ترا کند تلفیق
دیسکوگرافی دیمو بورگیر، یک گروه سمفونیک بلک متال نروژی، شامل ده آلبوم استودیویی، چهار نمایش توسعه یافته، یک آلبوم تلفیقی، شش تک آهنگ و سه موزیک ویدیو است.
دوران اوج این سبک را می‌توان دههٔ ۷۰ میلادی و در بین هنرمندان بریتانیایی دانست. این سبک موسیقی با قرار گرفتن در کنار اجراهای تئاتر گونه اش بروی صحنه‌های موسیقی، برای جوانانی که به دنبال بعد هنری در موسیقی و شعرهای معناگرایانه و پیچیده بودند بسیار خوشایند بود. به بیان دقیق تر آرت راک بین سال‌های ۶۶ و ۶۷ خلق شد و تا ظهور پانک راک در میانه‌های دههٔ ۷۰ به حیات خود ادامه داد و در سال‌های بعد با سبک‌های جدید و مردمی‌تر تلفیق شد.
می‌گویند قبل از اینکه خوارزمی در دارالحکمه مستقر شود او را به هند فرستادند تا حساب هندی را بیاموزد. وی پس از بازگشت دو اثر «حساب الهند» و دیگری «الجبر و المقابله» را نگاشت. وی نتایجی را که یونانیان و هندیان به دست آورده بودند را تلفیق و سبب انتقال مجموعه‌ای از معلومات جبری و حسابی شد که در ریاضیات قرون وسطی تأثیر عمیقی گذاشت.
برادر جان پیری و زمین‌گیری و سردی و سیری مرا از کارها دریافته، از همه چیزها خاصه املاء و انشاء و مانند آن به‌کلی باز مانده‌ام. اگر نسبت به سوالف ایام تعلیق نگارش و تلفیق گزارش را نقصانی زاید، از تنبلی و فراموشی ندانند. این نامه را به جبران خاموشی‌های آینده عمدا دراز افکندم، گوش و چشم خود را مژده ده که دیگر از این در صدایی و از این ساز گسسته‌اوتار نوایی نخواهد خاست.
شرع و حکمت همی دهم ترتیب در و گوهر همی کند تلفیق
با من بخوان عنوان آلبوم موسیقی به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری است که در ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ منتشر شد. این آلبوم ضبط استودیویی، پروژه‌ای است که پیش از این به همین نام و در قالب تور کنسرت در تهران و شهرستان‌های ایران اجرا شده‌است. با من بخوان، شامل ده قطعه است که بیشتر آنها تلفیقی از موسیقی ایرانی و موسیقی الکترونیک هستند. تهیه‌کننده این آلبوم، مؤسسه فرهنگی و هنری آهنگ اشتیاق است.
الفبای گیلکی دارای ۳۳ حرف است که مجموعه‌ای از تلفیق و آمیزش آنچه پاینده لنگرودی در کتاب فرهنگ گیل و دیلم خود آورد و بعد از آن، تأثیر بسیار زیادی که مجله گیله‌وا بر آثار مکتوب گیلکی گذاشت و در نهایت خط پیشنهادی گیلکی که به صورت منسجم و کامل اولین بار در سایت ورگ منتشر شد.
کز میوهٔ تلفیق لفظ و معنی پیوسته چو باغ به بار باشد
داده‌های تلفیقی در واقع بیان‌کننده داده‌های مقطعی در طی زمان هستند؛ بنابراین حجم مشاهدات در داده‌های تلفیقی نسبتاً زیاد است. در سال‌های اخیر، کاربرد داده‌های تلفیقی در اقتصادسنجی افزایش بسیاری یافته‌است. معمولاً داده‌های تلفیقی و داده‌های مقطعی در اقتصادسنجی خرد به کار می‌روند که موضوع آن بررسی روش‌های اقتصادسنجی در اقتصاد خرد است.
بفرمان میر مهین کار کرد به تلفیق این نامه تیمار خورد
همان در زمان های شاهان پیش بسی کرده تلفیق از کم و بیش
جانداری ذکاء تو را شاه روشنان تلفیق کرده تیغ زنی در سپر کشی
تو از کتابکی دو سه تلفیق کرده ای چیزی که نزد دانا عین فضیحت است
بدین دلیل یقین شد که موجب تلفیق ازین طرف هنرورزان طرف کرم بودست
آسمان را با ستارگان نقاشی کن نام یک آلبوم تلفیقی از موسیقی‌دان ایرلندی، انیا، است که دربرگیرندهٔ برگزیده‌ای از بهترین آثار او به همراه دو ترانه‌است که پیش از این عرضه نشده بودند: «آسمان را با ستارگان نقاشی کن» و «فقط اگر…»