تقویت

معنی کلمه تقویت در لغت نامه دهخدا

تقویت. [ ت َ وِ ی َ ] ( ع مص ) تقویه. استواری و زورآوری و قوت و استحکام و پشتی و یاری و امداد و اعتماد و تسلی و دلاسایی. ( ناظم الاطباء ). نیرومند کردن. نیرو دادن. نیرو بخشیدن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). توانایی دادن و توانا کردن :
بی تربیت طبیب رنجورم
بی تقویت علاج بیمارم.مسعودسعد.جان را و مغز را ز گل و باده قوتست
شاید کنون که تقویت مغز وجان کنی.مسعودسعد.آنچه ملک عادل انوشیروان کسری بن قباد را سعادت ذات... و تقویت مظلومان... حاصل است می بینم که کارهای زمانه میل به ادبار دارد. ( کلیله و دمنه ).
خاقانیا به تقویت دوست دل مبند
وز غصه نکایت دشمن جگر مسوز.خاقانی.مسلمان به صدق آمین بگوئید
که آمین تقویت باشد دعا را.سعدی.رجوع به تقویة و ترکیبهای این کلمه شود.
تقویة. [ ت َ ی َ ] ( ع مص ) نیرومند کردن. ( تاج المصادربیهقی ) ( دهار ). توانایی دادن و توانا کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). نیرو دادن و توانا کردن. ( آنندراج ). ضد تضعیف. ( اقرب الموارد ). تقویت و رجوع به تقویت شود. || و یقال : هو یقوی بذلک ؛ ای یُرمی به. ( اقرب الموارد ). یعنی او متهم است بدان و دشنام داده میشود به آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تقویت در فرهنگ معین

(تَ یَ ) [ ع . تقویة ] (مص م . ) نیرو دادن .

معنی کلمه تقویت در فرهنگ عمید

قوه دادن، نیرو دادن، توانایی دادن، توانا کردن، نیرومند ساختن.

معنی کلمه تقویت در فرهنگ فارسی

قوه دادن، نیرودادن، توانایی، نیرومندساختن
۱ - ( مصدر ) نیرو دادن بنیرو کردن نیرومند ساختن نیرومند گردانیدن قوه دادن . ۲ - ( اسم ) نیرومندی .

معنی کلمه تقویت در فرهنگستان زبان و ادب

{reinforcement} [روان شناسی] 1. فرایندی در شرطی سازی کنشگر که در آن بسامد یا احتمال وقوع یک پاسخ با یک محرک مشخص نسبت مستقیم دارد 2. در شرطی سازی کلاسیک، حضور محرک غیرشرطی پس از محرک شرطی

معنی کلمه تقویت در دانشنامه عمومی

تقویت (فیلم ۱۹۸۸). تقویت ( به انگلیسی: The Boost ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۸ و به کارگردانی هارولد بکر است. در این فیلم بازیگرانی همچون جیمز وودز، شان یانگ، جان کیپلاس، استیون هیل، کلی کر، جان روثمن، آماندا بلیک ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه تقویت در دانشنامه آزاد فارسی

تَقْویت (Reinforcement)
فرآیندی که احتمال بروز پاسخی معیّن را، پس از محرک هایی معیّن، افزایش می دهد. اگر این فن برای اهداف مثبت، مثلاً بهبود رفتار یا یادگیری، به کار رود ممکن است کاملاً موفقیت آمیز باشد. اگر برای اهداف منفی، مثلاً کودک آزاری، به کار رود ممکن است نتایج، به دریافت کننده آسیب عاطفی برساند. تقویت در صورت کاربرد مناسب ممکن است تعدیل کنندۀ رفتار و محرک یادگیری باشد. مثلاً، اگر آزمودنی تکلیفی را به طور رضایت بخش به انجام برساند، به او پاداش یا تقویت مثبت داده می شود و اگر تکلیف رضایت بخش نباشد، نه تشویق می شود و نه تنبیه؛ این فن تقویت منفی نامیده می شود و آزمودنی را تشویق می کند تا برای به انجام رساندن موفقیت آمیز تکلیف دوباره تلاش کند. بی اف اسکینر، روان شناس امریکایی، در این زمینه بیشترین تحقیق را کرده است. به عقیدۀ او تقویت، الگویی رفتاری است که ممکن است با پیامدهای منفی یا مثبت سبب ایجاد اعمالی شود که به الگوی مطلوب نزدیک یا مطابق آن باشد. در این نظریه، بر عوامل فیزیولوژیک یا هیجانی تأکید چندانی نشده است. اسکینر در پیش بینی و کنترل رفتار در زمینه های کاربردی، مانند دستورات برنامه ریزی شده که پایۀ روان شناسی تجربی است، نظریۀ تقویت را اساس کار خود قرار داد.

معنی کلمه تقویت در ویکی واژه

تقویة
نیرو دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تقویت

اسب چوبین پای امیدت که نقش عرصه بود تمشیت فرمای دهر از تقویت کردش روان
بدو گفتم که حرفی گوی ای پیر که دل را تقویت باشد ز تقریر
از تقویت رای دو سالار معظم امروز همه روی زمینست منظم
، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی از جمله بی آر تی
وی در زمانی که به عنوان سفیر خدمت می‌کرد روی ارتقاء روابط بین اردن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا متمرکز بود. وی همچنین مبتکر ایجاد جمعیت دوستان اردن در پارلمان اروپا بود. همچنین در تبدیل اردن به یک شریک قابل اعتماد و فعال در چارچوب اتحاد کشورهای حوزه مدیترانه نقش فعالی داشت. او در هنگامی که نماینده اردن در ناتو بود نقش اساسی در مذاکرات و امضای برنامه ای بود که امکان کار به صورت یک کشور منفرد با ناتو را فراهم می‌کرد داشت و این باعث تقویت روابط سیاسی اردن با ناتو گردید.
با عاطفتش کاه سبک کوه موقر بی تقویتش کوه گران کاه مخفف
ای گشته شرع را بهمه تقویت ضمین وی کرده خلق را بهمه مکرمت ضمان
گفت نان و زاد و لوت دوش من می‌کشانم بهر تقویت بدن
به خاطر وجود ید و خاصیت غنی آن، کتانجک در بسیاری از سرزمین‌ها به عنوان دارویی برای پیشگیری از گواتر شناخته‌شده‌است. با این همه برخی پژوهشگران دریافته‌اند که این گیاه می‌تواند در متعادل کردن یا بازگرداندن غدهٔ متورم پروستات به حالت عادی و نیز برخی اختلال‌های خاص مردانهٔ دیگر، نقش مهمی ایفا کند. در واقع عملکرد کتانجک بر روی پروستات، در قالب تقویت مواد غذایی مورد نیاز این عضو و میزان گردش خون در بافت‌های آن است.
از نهیب سخط و از مدد تقویتش کوه بیتاب شد و کاه توانا آمد
وز اندرون سه ظلمت که هر سه پنهان است بود به تقویت او حیات و قوت جنین
نقاشی‌های دیواری اداری از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۳ در ایالات متحده از طریق بخش نقاشی و مجسمه‌سازی، بعداً بخش هنرهای زیبا، وزارت خزانه داری، تولید شد. این نقاشی‌های دیواری به منظور تقویت روحیه مردم آمریکا از اثرات رکود اقتصادی با به تصویر کشیدن سوژه‌های روحیه بخشی بود. بودجه نقاشی دیواری به عنوان بخشی از هزینه ساخت یا بازسازی با ۱٪ هزینه برای کارهای هنری اختصاص داده شد. در سال ۱۹۳۹، هنرمند هری استرنبرگ نقاشی دیواری، خانواده، صنعت و معماری را برای دفتر پست شهر تکمیل کرد. این هنرمند و خانواده اش چهره‌های اصلی نقاشی هستند.
می کند ظالم به اندک تقویت گردنکشی شعله لاغر ز خار و خس قوی بازو شود
آرژنین باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد شده و با این عمل از روند تخریب پوست و اندام ها می کاهد و از طرفی دیگر باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش استقامت بدنی نیز می گردد.آرژنین در هنگام سرماخوردگی و یا در زمان هایی که تحت استرس هستید کمک زیادی به شما خواهد کرد.
آخر بلطف تقویت شاه روزگار یابد شفا زانده تو این تن علیل
بر اساس این سیاست سفارش اف-۱۶ از سوی کره جنوبی در ابتدا متوقف شد، اما در ادامه و با تقویت روابط دوجانبه برای صادرات اف-۱۶ به کره جنوبی مجوز صادر شد. با وجود این استثنائات سیاست صادرات برای بسیاری از مشتریان قبلی و مشتریان بالقوه یک دست‌آورد محسوب می‌شد. اف-۵جی یک ارتقای مربوط به اف-۵ای بود و با توجه به اینکه که بر روی مدل‌های رقیبش محدودیت صادرات وضع شده بود به نظر مجاز بود به کشورهای دیگر صادر شود، ولی در نهایت کارتر پرونده فروش اف-۵جی به تایوان را نیز برای همیشه بست.