تعهد
معنی کلمه تعهد در لغت نامه دهخدا

تعهد

معنی کلمه تعهد در لغت نامه دهخدا

تعهد. [ ت َ ع َهَْ هَُ ] ( ع مص ) عهد نو کردن. ( زوزنی ). تازه کردن پیمان. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || دیدار تازه کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). تازه کردن چیزی. ( آنندراج ). || سرانجام کار کسی به ذمه خود گرفتن و ضامنی کردن. ( غیاث اللغات ) ( انجمن آرا ). شرط و عهد و پیمان و قرارداد و معاهده و ضمانت و کفالت و اجاره. ( ناظم الاطباء ). || نگاه داشتن چیزی. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از زوزنی ). نگاه داشتن چیزی و تیمار داشتن. ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). تفقد و تحفظ. ( اقرب الموارد ). نگاهداری. پرستاری. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) : و تذکره که با تو فرستاده آمده است تودد و تعهدرا سبکی آن بازنمایی. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 210 ).
از تو بودی همه تعهد من
گاه محنت به حصنهای حصین.مسعودسعد.بازرگان مزدوری گرفت و از برای تعهد او [ شتربه ] نصب کرد. ( کلیله و دمنه ). و او در ابواب تفقد و تعهد، ایشان را انواع تکلف و تنوق واجب داشتی. ( کلیله و دمنه ). هرکه از کسب و حرفت اعراض نماید، نه اسباب معیشت خویش تواند ساخت و نه دیگران را در تعهد تواند داشت. ( کلیله و دمنه ). اما اگر جوانی بود که طبع راست دارد، اگرچه شعرش نیک نباشد امید بود که نیک شود و در شریعت آزادگی تربیت او واجب باشد و تعهد او فریضه و تفقد او لازم. ( چهارمقاله عروضی چ دکتر محمد معین چ زوار ص 48 ).
زنده ماند از تعهد چو منی
نام او بالعشی و الابکار.خاقانی.ابوابراهیم چادر کنیزکی که به تعهد و تفقدایشان قیام مینمود در سر کشید و در خفارت آن زی از مجلس خویش بیرون گریخت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ اول تهران ص 219 ). چون ابوعلی به بخارا رسید در تعهد و تفقد و اجلال و اکرام قدر او مبالغه رفت. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 316 ). راه اولاد و احفاد او بازدادند تابه تعهد او قیام مینمودند. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 360 ). || تعهد ضیعتی و هو افصح من قولک تعاهدته لان التعاهد انما یکون بین اثنین و فلان ینعهده صرع ُ؛ ای یجدده. ( منتهی الارب ). زمین و آب را رسیدگی و اصلاح کردن. فارابی گوید تعهد فصیح تر از تعاهد است زیرا مصدر تفاعل جز بین اثنین واقع نگردد. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تعهد در فرهنگ معین

(تَ عَ هُّ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) کاری را به عهده گرفتن . ۲ - عهد بستن ، ۳ - (اِمص . ) غمخواری .

معنی کلمه تعهد در فرهنگ عمید

۱. عهده دار شدن، کاری به عهده گرفتن.
۲. عهد کردن، عهدوپیمان بستن.

معنی کلمه تعهد در فرهنگ فارسی

عهده دارشدن، کاری بعهده گرفتن، عهدوپیمان
۱ - ( مصدر ) بگردن گرفتن کاری را بعهده گرفتن . ۲ - تیمار داشتن نگاه داشتن.۳ - عهد بستن پیمان بستن . ۴ - ( اسم ) تیمارداشت غمخواری . جمع : تعهدات .

معنی کلمه تعهد در دانشنامه عمومی

تعهد (فیلم ۱۹۷۵). تعهد ( به هندی: Pratigya ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۵ و به کارگردانی دولال گوها است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، هما مالینی، آجیت خان، آبی باتاچاریا ایفای نقش کرده اند.
آجیت راننده ساده دل کامیون است که زندگی اش در رفت و آمد در جاده ها خلاصه گشته. در یکی از مسافرت هایش خبر می رسد که مادرش در حال مرگ است و او با عجله خود را به بالین مادر می رساند. مادر افشا میکند که آجیت فرزند واقعی او نیست و در اصل پسر افسر پلیسی شجاع و وظیفه شناس بنام دوندار سینگ است که خود و خانواده اش بدست راهزنی بدنام بنام بهارات به قتل رسیدند. آجیت قسم میخورد که انتقام مرگ خانواده اش را بگیرد و از این رو راهی دهکده ای میشود که مرکز شرارت و جنایت بهارات شده. در راه شاهد درگیری نیروهای پلیس با افراد بهارات میشود و تمام نیروهای پلیس کشته می شوند و فرمانده آنها بنام دسوزا به او میگوید که قرار بود با مهمات و افرادش یک پاسگاه در دهکده تاسیس کند و سپس او هم تسلیم مرگ میشود. آجیت پس از پنهان ساختن مهمات پلیس و با جعل هویت با عنوان و لباس پلیس وارد دهکده میشود و یک مشروب فروشی را به پاسگاه تبدیل می کند و به چندین نفر از افراد روستایی اسلحه و لباس پلیس میدهد. از سوی دیگر آرام آرام دلباخته دختری بنام رادا که برادر زاده بهارات است میشود. به این ترتیب است که آجیت به همراه روستائیان با پوشیدن لباس پلیس و تاسیس پاسگاه در جنگی خونین در برابر افراد بهارات می ایستند و. . .
تعهد (فیلم ۱۹۷۹). «تعهد» ( انگلیسی: The Promise ( 1979 film ) ) یک فیلم به کارگردانی گیلبرت کتس است که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد.
• کاتلین کویینلان
• استیون کالینز
• بیاتریس استرایت
• ویلیام پرینس
• بیبی بچ
• مایکل اوهر
تعهد (فیلم ۱۹۹۵). تعهد ( آلمانی: Das Versprechen ) یک فیلم به کارگردانی مارگارته فون تروتا است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد.
• کورینا هارفوش
• مرت بکر
• آگوست زیرنر
• دیتر مان
• اتو سندر
• ولفگانگ وینکلر
تعهد (فیلم ۲۰۰۷). «تعهد» ( انگلیسی: The Promise ( 2007 film ) ) یک فیلم فیلیپینی به سبک رمانتیک است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این فیلم ماجرای 2 کودک است که به صورت اتفاقی یکدیگر را می بینند و هم بازی می شوند. بعد از سال ها که بزرگتر می شوند، به یکدیگر علاقه پیدا می کنند که برادر دختر، از رسیدن آن ها به یکدیگر جلوگیری می کند و خواهرش را مجبور می کند با مردی که پسیار پولدار و تاجر است، ازدواج کند. پسر داستان، که رسیدن به دختر را غیرممکن میدید، تمام دارایی هایش را جمع می کند و به شهر سفر می کند و بعد از مشقت کشیدن بسیار زیاد، از راه های غیرقانونی پول بسیار زیادی را جمع می کند و با شوهر دختری که علاقه بهش داشت، به صورت ناشناخته قرار ملاقات کاری میگذارد و بعد از مدت ها به روستای خودش برمیگردد. وقتی به آنجا می رسد همگی از دیدن او با وضع جدیدش، بسیار تعجب می کنند. آن مرد پولدار که دلیل اصلی آمدن پسر را زن خودش میدانست، با تهدیدهای زیاد پسر را از کارش میخواست باز دارد و حتی به برادر زنش می گوید که او را به شدت بزند. با توجه به اینکه پسر، بعد از رفتن به شهر بسیار قوی تر هم نیز شده است، هنگامی که او می خواهد پسر را بزند، پسر به روی او یک عالم پول می ریزد و برادر مسته دختر را شدیدا میزند تا نشان دهد که چقدر تغییر کرده است. بعد از این ماجرا پسر با دختر ارتباطاتی برقرار می کند که در یکی از همین ارتباطات، شوهرش او را میبیند و شدیدا با پسر درگیر می شود و زن باردار خود را که فقط به اسم، بچهٔ مرد، ولی در اصل بچهٔ پسر بود را میزند و باعث مردن زن خود می شود درحالیکه بچه زنده میماند.
معنی کلمه تعهد در فرهنگ معین

معنی کلمه تعهد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تَعَهُّد، اصطلاحی در فقه و حقوق اسلامی که ناظر به رابطه ای حقوقی است و براساس آن شخص ملتزم به انتقال و تسلیم مال یا انجام دادن یا ندادن کاری می شود، در این حال اسباب ایجاد چنین رابطه ای می تواند عقد ، ایقاع و یا الزامی قهری باشد.
تعهد بر وزن تفعّل، از ریشۀ «ع ه د» است و در لغت به معنای برعهده گرفتن و عهد و پیمان بستن آمده است. دو واژۀ عهد و تعهد اگرچه در فقه اسلامی به کار رفته اند، اما محور سخن با توجه به معنای مصدری آن یعنی عقد مورد استفاده بوده است. واژۀ تعهد به اقتضای موضوع، معادل «شرط»، «التزام»، «عهد»، «عهده» و «ضمان» استعمال شده، و غالباً در موضوعات عقد ضمان، حواله و کفالت به کار رفته است.
موضوع تعهدات
موضوع تعهدات، چه ناشی از عقد و چه خارج از عقد، و هرگونه ضمانات قهری، ۳ مبحث انتقال اعیان خارجی، انجام دادن فعل، و یا ترک فعل را شامل می شود. بر این اساس محل یا موضوع تعهد همواره نیازمند متعلقی خارجی است که عین خارجی معین و فعل معین به ترتیب دربارۀ هر دو مفهوم انتقال یا انجام فعل و ترک آن مصداق می یابد. از سوی دیگر با تعاریف یاد شده، دارا بودن جنبۀ شخصی تعهد، آن را از حقوق عینی دور ساخته، دو عنصر متعهد و متعهدله را در امر تعهد وارد می کند. در طرح نظریات پایه ای مختلف از مفهوم تعهد در حقوق مدنی ، دو منبع اصلی عقد و قانون قابل یاد کردند که در غرب برای نخستین بار «تولیه» به این مطلب اشاره کرد و پلنیول، حقوق دان فرانسوی آن را تکمیل نمود. نشانه های این مفاهیم در اندیشۀ اسلامی دارای سابقه ای دیرین بوده، و در قرآن کریم پایه های آن تبیین شده است. وفای به عهد به مثابۀ اصلی اساسی و دستوری آشکار در آیات الاهی بیان گشته، و آدمی در قبال عهد خویش متعهد و مکلف دانسته شده است. این پایه ریزی الاهی، دست مایۀ فقیهان مسلمان قرار گرفت تا در مسائل گوناگون قواعد مربوط به موضوعاتی مانند عقد و ضمان ، به تبیین عقد و قانون ، به عنوان دو منبع اصلی در حقوق مدنی بپردازند. همچنین باید به نظریۀ کلی تعهدات در نصوص فقه امامی به حدیث منقول از عبدالله بن سنان نیز اشاره کرد که: «العقد العهد». بر همین پایه عقدی که منشأ تعهد نباشد، عقد به شمار نمی رود. بدین ترتیب می توان نظریۀ تعهد را ستون فقرات کلیات مباحث حقوق خصوصی دانست.
توسع در پایه ها و اسباب تعهدات
در ادامه با قدری توسع در پایه ها و اسباب تعهدات، افزون بر عقد باید به شبه عقد ، جرم ، شبه جرم و قانون اشاره کرد که می توان از آن به عنوان تقسیمی کلاسیک یاد کرد. در نگرشی نوین با توجه به عمل و فعالیت به مثابۀ منشأ اصلی کلیۀ روابط حقوقی، اسباب تعهد در دو بعد «عمل حقوقی۱» و «واقعۀ حقوقی۲» خلاصه می شود. براین اساس هرگونه عقد و ایقاع که تحقق آن منوط به قصد انشاء بوده باشد، به عنوان عمل حقوقی در نظر گرفته می شود، در مقابل، در بحث واقعۀ حقوقی، بدون اعتبار قصد انشاء در تحقق، آثار قانونی بر آن مترتب می گردد.
تعهد شخص در بعد عمل حقوقی
...

جملاتی از کاربرد کلمه تعهد

ندارم به روی تو چشم تعهد که روی تو خود چشم بیمار دارد
به گزارش نشنال ریویو، نقش گزارشگر ویژه با قطعنامه سال ۲۰۱۴ در شورای حقوق بشر سازمان ملل که توسط ایران به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها معرفی شد، ایجاد شد و دوهان دومین مقامی است که این نقش را به عهده دارد. این نقش بدون دستمزد است و دارنده آن عضوی از کارکنان سازمان ملل نیست.
جامع‌شناس رابرت بلله، استاد دانشگاه برکلی، معتقد است اسلام برای زمان خودش (قرن ۷ میلادی) به صورت قابل توجهی مدرن بود از این نظر که از تک تک افراد جامعه انتظار تعهد، مشارکت و درگیر بودن با مسائل را داشت، و ارزش زیادی روی شخص گرایی در مقابل ارزش دهی به وظایف گروهی داشت. به عقیده بلله این بخاطر تأکید اسلام بر برابری مسلمین بود.
پس از انقلاب اسلامی، نوری‌علا برای چند سال در ایران ماند و حتی در سال ۱۳۵۸ سمت‌هایی هم مانند مشاور برنامه‌ريزی صدا و سيما داشت. اما در سال ۱۳۶۱ به انگلیس رفت و بلافاصله به جمع مخالفان و فعالان سیاسی سیاسی نظام جمهوری اسلامی پیوست. او همواره خودش را یک جمهوری‌خواه معرفی کرده و طرفدار نظام فدرالیسم در ایران است و حتی تعهد به حفظ تمامیت ارضی ایران را کافی نمی‌داند. حسن بهگر در گفتاری با نام «فدرالیسم سبز و نو هم به بازار آمد» تفکرات نوری‌علا را به سخره گرفته است.
براون جوایز و تقدیرنامه‌های فراوانی دریافت کرده‌است، ازجمله جایزهٔ وودرو ویلسون به پاس خدمات همگانی. همچنین در سال ۲۰۰۶، از براون در مجلهٔ مریلند لایف تقدیر شد و به گفتهٔ فرماندار سابق جمهوری‌خواه مریلند، رابرت ارلیش جونیور، این تقدیر به‌خاطر «تعهد خستگی‌ناپذیر براون برای بهبود زندگی دیگران و ایجاد جامعه‌ای بهتر برای زیستن» است.
سعید که از نزد او می رفت، گفت: ما با بنده ی خویش بد کردیم و در تعهد وی کوتاهی روا داشتیم. سپس کس به نزد وی فرستاد که خدمت وی به عهده گیرد.
ای کم تعهدان ببریدم تعهدی ای کم عنایتان بکنیدم عنایتی
هم مرهم از رعایت مجروح شد ملول هم صحت از تعهد بیمار باز ماند
وقتی بازرگانی یک طبله جواهر داشت و سلطانِ آن دور، کس فرستاد و آن بازرگان را طلب کرد. چون بازرگان برفت، سلطان استدعای جواهر فرمود. بازرگان گفت ای سلطان مدت یک سال از خان و مان برون آمده‌ام از شهر خویش، کدبانوی خانه با من وصیت کرد که معاملت مکن الا با آن که او را ترس خدای و دیانت و امانت باشد. آورده اند که سلطان او را دلداری و تعهد فرمود و گفت برو تا وقتی که من ترس خدای و امانت و دیانت خود بینم و آنگه خریداری کنم.
یحیی در زمان خلافت هادی هم مشاور و مربی هارون بود. یحیی کسی بود که تلاش می‌کرد مقام ولایتعهدی هارون را از دست هادی در امان نگه دارد و زمانی که هادی قصد داشت فرزند خود، جعفر را ولیعهد کند، با او مخالفت کرد، هادی اما در این امر به مقابله با یحیی برخاست. با این حال، یحیی توانست دلایل خود را برای هادی توضیح دهد و آن دلایل مورد قبول هادی واقع شد؛ در نتیجه مقام ولایتعهدی هارون حفظ شد. یحیی زمانی که متوجه وخامت شرایط هادی شد، نامه‌هایی را مبنی بر خلیفگی هارون تهیه کرد و زمانی که هادی مرد، نامه‌ها را برای حاکمان شهرها فرستاد.
این نیت بکرد و سر به خدای تعالی راست گردانید، آن شب با دلی صادق عبادت می کرد. روز دیگر مردمان باز پیش در مسجد آمدند. گفتند: در این مسجد خللها می‌بینیم. متولی بایستی تعهد کردی.
چرا تعهد بایدش و دایه و تدبیر بخوابندش و بداردش بر بر و بکنار؟
گروه‌های زنان در نیجریه از این ازدواج خشمگین بودند، اما موضوع به سرعت خاموش شد و یریما اعلام کرد که او به جای قوانین کشور، به قوانین اسلامی متعهد است. وقتی مشخص شد که دادستان کل وقت، بلو آدوکه، قرار نیست محاکمه کند، جامعه مدنی چاره‌ای جز کناره‌گیری نداشت. این یک ضربه به کمپین علیه ازدواج کودکان بود.
از تو بودی همه تعهد من گاه محنت به حصن های حصین
دولت فرانسه از گزارش‌ها دربارهٔ کشته شدن تعداد زیادی از معترضان به شدت ابراز نگرانی کرد و از حکومت ایران خواست به تعهدات حقوق بشری بین‌المللی خود احترام بگذارد. ژان-ایو لودریان با اشاره به رویهٔ مقامات ایران در برخورد با معترضان، منطق آمریکایی‌ها درمورد لزوم وارد کردن حداکثر فشار [بر حکومت ایران] را درست دانست.
در پی این نشست، رهبران به افزایش ارتباطات، میان یکدیگر متعهد شدند و همچنین قرار بر دیدار مون جه-این از پیونگیانگ در پاییز همین سال گذاشته شد.
پاس مشروطه و تعهد شاه حفظ قانون و راه و رسم سنن
از دههٔ ۱۹۸۰ به این سو دو کشور چین و هند سعی کرده‌اند تا روابط خود را بهتر کنند و در توافقنامه‌های سال‌ها ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ هر دو کشور متعهد شده‌اند که در آن سوی مرز دوفکتو چین و هند معروف به «مرز کنترل واقعی» فعالیتی را انجام ندهند. اما هندوستان ادعای حاکمیت خود را از اقصای چین پس نگرفته و راه حلی قطعی برای این مناقشه به دست نیامده‌است.
به او سپرد چو مامون ولایتعهدی اگر چه کرد ولی کرد بی رضای رضا