تعلل

معنی کلمه تعلل در لغت نامه دهخدا

تعلل. [ ت َ ع َل ْ ل ُ ] ( ع مص ) مشغول داشتن در کار یابسنده کردن به آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). مشغول شدن به کاری. ( آنندراج ). || روزگار گذاشتن و به چیزی بهانه کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). بهانه کردن. ( زوزنی ) ( دهار ). علت انگیختن و سبب پرسیدن و معنی تأخیر و بهانه جویی از آن مراد باشد.... حجت انگیختن و چون حجت باعث درنگ باشدو تأخیر میشود لهذا مجازاً بمعنی درنگ و تأخیر مستعمل می شود. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). تأخیر و درنگی و دفعالوقت. عذر و بهانه و ایراد و اعتراض. ( ناظم الاطباء ).... حجت آشکار کردن و تمسک به آن. ( از اقرب الموارد ) : اگر آنچه مثال دادیم و به تعلل و مدافعتی مشغول شده اند ناچار ما را باز باید گشت.
تعلل به کار جهان کی رواست
که تأخیر را فتنه ها در قفاست.( از خزان بهار کاشف شیرازی ).|| بازی کردن بازن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || بیرون آمدن زن از ایام نفاس. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء )( از اقرب الموارد ). || علالت ناقه دوشیدن و آن شیر جمعشده میان روز، بعد از دوشیدن اول است. ( از اقرب الموارد ). || به اصطلاح اطباء اندک اندک خوردن چیزی را. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه تعلل در فرهنگ معین

(تَ عَ لُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - درنگ کردن . ۲ - بهانه آوردن .

معنی کلمه تعلل در فرهنگ عمید

۱. علت تراشیدن، بهانه آوردن.
۲. [مجاز] درنگ کردن.
۳. خود را به چیزی سرگرم ساختن.

معنی کلمه تعلل در فرهنگ فارسی

علت تراشیدن، بهانه آوردن، درنگ کردن، سرگرم کردن
۱ - ( مصدر ) بهانه کردن بهانه آوردن بهانه جستن . ۲ - درنگ کردن . ۳ - ( اسم ) بهانه جویی . جمع تعللات .

معنی کلمه تعلل در ویکی واژه

درنگ کردن.
بهانه آوردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تعلل

علت تعلل به مصدوقه نسمع با امیدی بوده‌است. می‌ترسم که میایید و از آمدن پشیمان گردید .
این علکی است که در ولایت ما پیر زنان خایند و صورتیست که در محلت ما کودکان نمایند، تعلل بجوز و مویز کار کودکان بی تمیز است، خاموش باش که الصمت مفتاح باب الایمان و آهسته باش که العجلة من الشیطان.
یا بفرما به خادمت صله ام بی تعلل همی رساند باز
ابهاماتی که در رابطه با گزارش کمیسیون برجام وجود داشت، منجر به طولانی شدن بازهٔ بررسی برجام در مجلس گردید و حتی برخی از مراجع تقلید از جمله ناصر مکارم شیرازی، از این تعلل انتقاد کرده و آن را مایهٔ ضمان دانستند، تمام موارد مذکور موجب گردید تا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ریاست علاء الدین بروجردی وارد عمل شده و طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را به مجلس ارائه نمود.
گرچه دربارهٔ دلیل و بهانه ظاهری ابن‌تومرت در اجرای این تصفیه و تاریخ دقیق آن در روایات مورخان اختلاف‌هایی دیده می‌شود، ولی شکی نیست که انگیزه اصلیش از بین بردن آنانی بود که نسبت به برنامه‌های او تعلل و تأملی از خود نشان می‌دادند و حاضر نبودند بدون دلیل به خواسته‌ها و نظرات وی تن دهند.
دین پس از کمی تعلل خطی از «رولینگ استون» را به کار برد و آن را به یک افسر نامعلوم از کابینه نسبت داد. اما مجله «نیو تایمز» در یک اقدام بزرگ با بررسی بازرس‌گونهٔ سفرنامهٔ تمام اعضای کابینه، هویت باتز را پیدا نمود.
تعلل بسی کرد و زان تاب و پیچ ندادش خلاصی به جز راست هیچ
بی‌توقف چار چیزت باد اندر چار چیز بی‌تعلل هشت چیزت باد اندر هشت جا
چون صبا در محمل استقبال گل کردست پس چیست در غنچه نشستن وان تعلل کردنش
سال ۱۹۵۲، ضمن رد شدن ادعای شرف او، فون مانشتاین جهت عمل جراحی چشم از زندان مرخص شد. در این زمان تعداد زیادی از ژنرال‌های آلمانی آزاد شده بودند و انتظار نمی‌رفت او از این قاعده مستثنی شود. با وجود افزایش فشار آلمانی‌ها، بریتانیا نسبت به این مسئله تعلل نشان می‌داد. فون مانشتاین با ناراحتی از این مسئله در نامه‌ای به ژنرال بوسه، بریتانیایی‌ها را با این عمل به «یهودیان تاجر اسب» تشبیه نمود. به هر صورت ماه مه سال ۱۹۵۳ از زندان آزاد شد. با این وجود رهایی از او زندان نه در چارچوب تبرئه بلکه به دلیل «رفتار خوب در زندان» اعلام گردید. به هر صورت، فون مانشتاین هیچگاه مسئولیتی در قبال اتهاماتی که به او وارد می‌شد قبول نکرد.
مشاهده مشکل‌ساز پورنوگرافی اینترنتی به مشاهده پورنوگرافی اینترنتی گفته می‌شود که به دلیل دلایل شخصی یا اجتماعی برای فرد مشکل‌ساز است، از جمله زمانی که فرد به جای تعامل با دیگران زمان زیادی را صرف مشاهده پورنوگرافی می‌کند و این باعث تسهیل تعلل می‌شود. افراد ممکن است افسردگی، انزوای اجتماعی، از دست دادن شغل، کاهش بهره‌وری یا پیامدهای مالی به دلیل مشاهده بیش از حد پورنوگرافی اینترنتی که زندگی اجتماعی آنها را مختل می‌کند، را گزارش کنند.
مرد عارف تعللی می کرد اندک اندک تناولی می کرد
لَکُمْ فِیها فاکِهَةٌ کَثِیرَةٌ تتعللون بها بعد الطعام و الشراب مِنْها تَأْکُلُونَ ای: ما اشتهیتم منها. و فی الخبر: لا ینزع رجل فی الجنة من ثمرها الا نبت مکانها مثلاها، ثم ذکر جزاء الکفار للتقابل، فقال: إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ رفع خالدون بالخبر لانه المقصود بالذکر و یجوز ان یکون خبرا بعد خبر.
در ماجرای هویزه که تعدادی از بچه‌های ما شهید شدند من به‌طور قطع [کوتاهی] را نفی نمی‌کنم، اما به هیچ وجه نشان از یک تعللِ عمدی و سُستی عمدی خدای نکرده خیانتی مشاهده نکردم…»
گوارا تمایل داشت در حمایت از دولت آربنز مبارزه کند و به شبه‌نظامیان جوانان کمونیست پیوست. اما تعلل گروه، او را عصبانی کرد و نتیجتاً به وظایف پزشکی خود بازگشت. پس از کودتا، او دوباره برای مبارزه داوطلب شد اما مدت کوتاهی نگذشت که آربنز پس از پناهندگی به سفارت مکزیک، از حامیان خارجی خود تقاضا کرد کشور را ترک کنند. تلاش‌های گوارا برای مقاومت، توجه حامیان کودتا را جلب کرد و آنان برای قتل او برنامه‌ریزی کردند. پس از دستگیری هیلدا گادآ آکوستا، گوارا به کنسول‌گری آرژانتین پناهنده شد و تا هنگامی که چند هفته بعد به او اجازه خروج از کشور و سفر به مکزیک داده شد، همان‌جا ماند.
از سیب مرا بی رخ خوب تو تسلی است با لاله مرا بی لب لعل تو تعلل
جوان را عذار ارغوانی در تحمل مشاق فراق، زعفرانی شد و از حمل اعبا اثقال هجر که از ارحام مادر نوایب دهر می زاد، تیر قدش کمان وار خم گرفت و عرعر قد و صنوبر قامتش از آسیب صرصر حدثان و عواطف محنت روزگار شکسته شد. از جمال وصال به آمد شد خیال، خرسند می بود و بدین بیت تعلل می نمود:
ساقی قدحی در ده تقریب و تعلل چیست ایام بهار آمد بی باده نشاید زیست
آلاریک طی توافقی با هونوریوس، امپراتور روم غربی پذیرفت تا به عنوان متحد او علیه آرکادیوس، امپراتور روم شرقی وارد جنگ شود. اما وقتی هونوریوس در پرداخت مبلغ توافق‌شده بین آن دو تعلل کرد، آلاریک به تلافی رم را به محاصرهٔ خود درآورد و پس از فتح آن در ۴۱۰ به غارت کامل شهر پرداخت.