تسبیحی

تسبیحی

معنی کلمه تسبیحی در فرهنگستان زبان و ادب

{lomentum} [زیست شناسی- علوم گیاهی] میوه ای از نوع نیام یا خورجین که غلاف آن در فاصلۀ میان دانه ها باریک شده است

معنی کلمه تسبیحی در دانشنامه عمومی

تَسبیحی ( lomentum یا loment ) بنشن یا میوه ای ناشکفته است از نوع نیام یا خورجین که غلاف آن در فاصلهٔ میان دانه ها باریک شده است.
به عبارتی، بنشن یا میوه هایی که وقتی می رسند به بخش های یک دانه ای یا یک لپه ای تقسیم می شود، تسبیحی نامیده می شوند. تسبیحی نوعی چاک بَر schizocarp است.
تسبیحی بیشتر در تیره باقلائیان یافت می شود و یونجه هندی Desmodium و ترنجبین Hedysarum دو سرده ای هستند که تسبیحی دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه تسبیحی

تو در کشتی فکن خود را مپای از بهر تسبیحی که خود روح‌القدس گوید که بسم‌الله مجریها
هم مؤمن تسبیحی هم کافر زناری
و از استاد ابوعلی دقّاق شنیدم که جنید را دیدند تسبیحی اندر دست گفتند با این همه شرف تسبیح بدست می گیری گفت طریقی است که بدین بخدای رسیدم و ازین جدا نشوم.
نه در مسجد پذیرندم نه در دیر که تسبیحی و زناری ندارم
در یک‌ کلام، می‌توان اشوزدنگهه را نخ تسبیحی برای دانه‌های تاریخ ایران دانست؛ نخی برای همهٔ دوره‌ها و مردمان و اندیشه‌ها و کردارها و…
به از اشک ندامت نیست صائب هیچ تسبیحی ترا گر سبحه‌ای از بهر استغفار می‌باید
هیچ تسبیحی ندارد آن درج صبر کن الصبر مفتاح الفرج
تو مشغولی به خویش ای زاهد و من فارغم از خود تو تسبیحی به کف داری و من پیمانه‌ای دارم
تسبیحی و توحیدی که دل آدمی در آن میشورد و عقل آن را رد میکند اما دین اسلام آن را می‌پذیرد و خالق خلق بدرستی آن گواهی میدهد.
با نگاهی عمیق‌تر به فرایند برق‌ریسی می‌توان به این نتیجه رسید که این فرایند برخلاف ظاهر سادهٔ آن، بسیار پیچیده‌است. جت حاوی محلول در یک مسیر مستقیم به سمت الکترود مخالف با طی یک فاصلهٔ مشخص حرکت کرده و پس از نشستن روی الکترود مخالف، ظاهر آن به شدت تغییر می‌کند. در برخی موارد، مهره‌هایی به جای الیاف در طول فرایند برق‌ریسی تشکیل می‌شود. الیافی که حاوی مهره است، الیافی مهره تسبیحی را تشکیل می‌دهند که تولید این نوع از الیاف به پارامترهای بسیار گسترده‌ای وابسته است. به عنوان مثال، خواص پلیمر مورد استفاده (مانند وزن مولکولی، پراکندگی وزن مولکولی، دمای انتقال شیشه، و حلالیت)، یا خواص محلول پلیمری (مانند ویسکوزیته، ویسکوالاستیک، غلظت، تنش سطحی، و هدایت الکتریکی).
بغیر از کلمه توحید ذکری مکن در هیچ تسبیحی تو فکری
چند روز بعد در پی انفجاری در خانه‌ای که به محل ساخت بمب برای گروه ۵ نفرهٔ ایرانی تبدیل شده‌بود، تعقیب پلیس بانکوک افزایش یافت و سه ایرانی دیگر به ظن مشارکت احتمالی در این بمب‌گذاری‌های اخیر تایلند بازداشت و بازجویی شدند. این افراد سید مهرداد مدنی، ایرج رحیمی‌راد و محبوبه تسبیحی نام دارند ولی از سال ۲۰۱۲ هنوز اتهامی متوجه آنها نشده است.
درین ره دل برند از بر درین صف سر برند از تن تو و دوکی و تسبیحی که نز مردان میدانی