تبعیض جنسی

معنی کلمه تبعیض جنسی در فرهنگستان زبان و ادب

{sexual discrimination} [روان شناسی] تبعیضی که برحسب جنسیت افراد صورت می گیرد

معنی کلمه تبعیض جنسی در ویکی واژه

تبعیضی که برحسب جنسیت افراد صورت می‏گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه تبعیض جنسی

مخالفان رایت در هاروارد شامل دانیل بل، جورج هومنز و همچنین رئیس دانشگاه، درک بوک بودند که گویا با تلاش آنها استخدام رایت مسدود شد. تلاش هاروارد برای استخدام رایت در سال ۱۹۸۱ با مخالفت تدا اسکاچپول مصادف شد، تصمیمی که بعدها پس از بحث و جدل بر سر اتهامات تبعیض جنسیتی لغو شد.
مطالعات در مورد اخلاق فمینیستی به عنوان یک حوزه علمی مطالعه در زمینه فلسفه به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد، زمانی که مجلات فلسفی شروع به انتشار مقالات به‌طور خاص مربوط به فمینیسم و تبعیض جنسی کردند و برنامه‌های مطالعات زنان که در برخی دانشگاه‌ها انجام شد.[نیازمند منبع]
در آمریکا، مصوبهٔ حقوق مدنی ۱۹۶۴، تبعیض شغلی بر مبنای نژاد، جنسیت، رنگ پوست، ملیت پیشین و دین را ممنوع کرده‌است. با وجودی که این قانون در ابتدا به منظور مبارزه با آزار جنسی زنان تصویب شد ولی هم مردان و هم زنان را در برابر تبعیض جنسی محافظت می‌نماید. این تبعیض هنگامی رخ می‌دهد که جنسیت متقاضی به عنوان شرط استخدام مطرح می‌شود (مثل گذاشتن شرط زن بودن برای کار به عنوان پیشخدمت یا شرط مرد بودن برای کار در نجاری) یا وقتی شرایطی (مثل قد و وزن) برای شغل تعریف شود که منجر به استخدام تعداد بیشتری از یک جنسیت نسبت به جنسیت دیگر شود.
نخستین تلاش‌ها برای قانونی‌سازی ازدواج همجنس‌گرایان در آمریکا به سال ۱۹۹۰ میلادی بازمی‌گردد. زمانی که درخواست سه زوج همجنس در هاوایی برای دریافت گواهی ازدواج رد شد. زوج‌ها پس از آن درخواست خود را در دادگاه به چالش کشیدند (پرونده بیر در برابر لوین). دیوان عالی هاوایی در سال ۱۹۹۳ حکم کرد که زوج‌ها حق بنیادینی برای ازدواج ندارند اما ممنوعیت ازدواج ایالت تبعیض جنسی و برخلاف قانون اساسی ایالت است. دیوان عالی در نهایت اعتراض آنان را رد کرد.
آنی دی‌فرانکو یک فعال و موسیقیدانی فمینیست دانسته می‌شود. او در ترانه‌های خود به مسائل جامعهٔ امروز مانند نژادپرستی، تبعیض جنسی، سوء استفاده جنسی، هوموفوبیا، حقوق باروری و جنگ می‌پردازد.
مبحث نهم اصلاحات آموزشی سال ۱۹۷۲ میلادی در آمریکا بیان می‌دارد که: «هیچ شخصی در آمریکا نباید به دلیل جنسیت از شرکت یا استفاده از مزایای هر گونه برنامه یا فعالیت آموزشی که با کمک هزینهٔ فدرال برگزار می‌شود، محروم شود یا در معرض تبعیض جنسی قرار گیرد.»
ادبیات غیرداستانی فمینیستی نقش مهمی در بیان نگرانی‌ها در مورد تجربیات زیسته زنان ایفا کرده است. برای مثال می‌دانم چرا پرنده در قفس می‌خواند اثر مایا آنجلو بسیار تأثیرگذار بود، زیرا نشان‌دهنده نژادپرستی و تبعیض جنسی خاصی بود که توسط زنان سیاه‌پوست بزرگ‌شده در ایالات متحده تجربه می‌شد.
نام مستعار نامی است که نویسنده، بازیگر، مؤلف یا هر هنرمندی به جای نام واقعی خود می‌گذارد. به نام‌های مستعار شاعران، تخلص می‌گویند؛ مثلاً «علی شریعتی» نام مستعار «علی مزینانی» است. در ادبیات انگلیسی، تبعیض جنسیتی موجب شد تا مری ان. ایونز، نام مستعار «جرج الیوت» را برای خود برگزیند.