بگم

معنی کلمه بگم در لغت نامه دهخدا

بگم. [ ب َ گ َ ] ( اِ ) بمعنی بقم است و آن چوبی باشد سرخ که رنگرزان بدان چیزها رنگ کنند، و بقم معرب آنست. ( برهان ). بقم. ( ناظم الاطباء ). بکم. رجوع به بقم شود.
بگم. [ ب ِ گ ُ ] ( ترکی ، اِ ) مخفف بیگم. ( آنندراج ). ملکه. || مادر ملکه. || زن نجیب و خاتون محترم. ( ناظم الاطباء ).
بگم. [ ب َ گ ُ ]( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان بحرآسمان بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه بگم در فرهنگ عمید

= بیگم

معنی کلمه بگم در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) ۱ - ملک. مادر . ۲ - عنوان زنان ارجمند خانم خاتون .

معنی کلمه بگم در دانشنامه آزاد فارسی

بَگُم
(یا: بیگُم) واژه ای ترکی به معنی مادر، زن نجیب و منسوب به خانواده ای اصیل، لقب زنان درباری در دوران صفویه و قاجاریه. در دورۀ فرمانروایی سلاطین مغول در هند، این لقب به مادران، خواهران و بیوۀ حکمرانان داده می شد. بسیاری از زنان درباری و منسوب به خاندان فرمانروایان مغول در هند نیز لقب بیگم داشته اند. امروزه در پاکستان، برخی از زنان شوهردار این عنوان را به جای واژه خانم به کار می برند. در ترکیه نیز این لقب همچون اسم به کار می رود.

معنی کلمه بگم در ویکی واژه

(اصفهانی، نگارش گویش‌نما) بگویم

جملاتی از کاربرد کلمه بگم

ور اندر یافتن مر پیشکاران را چو درماند بر آن کو برتر از عقل است خیره وهم بگمارد
کوری تیلور در پاسخ به این اضهاران در توئیتر خود نوشت: شما حرف‌های مزخرف زیادی رو این روزها می‌شنوید؛ این تنها چیزیه که میتونم بگم؛ فقط صبر کنید تا حقیقت مشخص بشه؛ زنده باد اِسلیپ‌نات.
تا نگردد دل دمی غافل ز دوست شحنه عشقش برو بگماشتیم
"در همین دوره هیئت نمایندگی انگلستان از فرمانفرما خواست که احمد خان دریابیگی را از حکمرانی بنادر معزول کرده و به جای او موقرالدوله را بگمارد. انتخاب حکمران بنادر در قلمرو دولتی حکمران فارس بود. کابینه مشیرالدوله حکمران جدیدی را برای بنادر انتخاب نمود. فرمانفرما که کابینه مشیرالدوله را موقتی می‌شمارد، به این انتخاب اعتراض نمود و دریابیگی هم احتمالاً به خاطر آنکه فرمانفرما به شدت با این تغییر مخالفت کرده بود، علیه جانشین خودش
کجا گرز بر زخم بگماشتی زمین از بر گاو برگاشتی
احمدی‌نژاد دارای لحن و ادبیاتی است که روسای جمهور پیشین ایران از آن استفاده نمی‌کردند. کارشناسان حوزه سیاست و دیپلماسی استفاده از این ادبیات را صحیح نمی‌دانند. نمونه‌هایی از ادبیات محمود احمدی‌نژاد: مثل «کُره بز»، «آبو بریز همون جایی که می سوزه»، «اون ممه رو لولو برد»، «خس و خاشاک»، «بگم‌بگم» و… علاوه بر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صادق لاریجانی رئیس پیشین قوه قضائیه نیز از طرز گفتار او انتقاد کرده است.
آنچه دل دشمنان بهم نسپندد چند تو بر جان دوستان بگماری
قطعات (به ترتیب): وقتی رفتی، غربت من، نفرین (ورژن دیگر)، خون جگر، هنوز، چی بگم، وقتی نیستی
ریشلیو در ۱۶۳۵ علیه فیلیپ چهارم، پادشاه وقت اسپانیا و برادر آن اعلان جنگ کرد. با این حال آن به طرفداری خود از اسپانیا ادامه داد و همین موضوع سبب شد تا کاردینال جاسوسانی را به مراقبت از او بگمارد. سرانجام آن در ۱۶۳۷ از سوی ریشلیو متهم به خیانت از طریق نامه‌نگاری با برادرش فیلیپ شد، با این حال او پس از به‌دنیا آوردن نخستین فرزندش لوئی، وارث تاج و تخت فرانسه توانست جایگاه از دست‌رفتهٔ خود در دربار آن کشور را بار دیگر به‌دست آورد. لوئی (بعدتر لوئی چهاردهم) در ۱۶۳۸ و دومین پسر آن فیلیپ (بعدتر فیلیپ یکم، دوک اورلئان ) در ۱۶۴۰ به‌دنیا آمدند.
او نویسنده آثاری چون می‌خواستم چیزی بهت بگم، فرار، رؤیای مادرم، دست‌مایه‌ها و دورنمای کاسل‌راک است که به فارسی هم ترجمه شده‌اند.
ز نزهت و طرب و عز و شادکامی و لهو ز چنگ و بربط و نای و کمانچه و بگماز
بخیال من که هر دم بره تو میدهم جان بگمان تو که هرگز بتو آشنا نبودم
ذره هر چند در این مرحله همت بگمارد تاب خورشید ندارد و متی أقبل ولی
سوی جام و بگماز یازید دست ستمکاره تر گشت و هشیار مست
تو اصلِ اصلِّ کل در خاک بنگر نظر بگمار و جانان پاک بنگر
لوفت‌وافه از اواخر سال ۱۹۴۴ با از دست دادن برتری هوایی مجبور شد هواگردهای اف‌و ۱۸۹ را به عملیات‌های شبانه شناسایی بگمارد یا از آن‌ها به عنوان هواگرد آموزشی استفاده کند. حتی گاهی از آن‌ها برای حمل زخمی‌ها نیز استفاده شد. این هواگردها معمولاً فاقد مسلسل پشتی مدل اصلی بودند. تعداد کمی از هواگردهای اف‌و ۱۸۹ در نقش جنگنده شبانه نیز در هفته‌های پایانی جنگ جهانی دوم استفاده شدند. در قالب این وظیفه تجهیزات شناسایی این هواگردها حذف و با رادار و توپ خودکار جایگزین شد. کمبود شدید سوخت و برتری هوایی دشمن در منطقه عملیاتی این هواگردها (عمدتاً برلین) در ماه‌های آخر جنگ بدین معنی بود که تنها تعداد اندکی پیروزی هوایی نصیب آن‌ها شد.
وی در فرودگاه دهلی در پاسخ به خبرنگاران گفت: «اگر انگلیسی‌ها از در جلو خارج می‌شوند، نباید از در عقب وارد شوند، و ما نمی‌توانیم قبول کنیم که جزیره‌ای که توسط انگلستان از کشور ما جدا شده توسط آن‌ها ولی به حساب ما، به دیگران واگذار شود.» (مفهوم این سخن را هیچ‌کس نفهمید). وی افزود: «سازمان ملل متحد سه پرسش را برای مردم بحرین مطرح کرده‌است: ۱) رأی به بازگشت به ایران ۲) رأی به باقی ماندن در تحت‌الحمایگی انگلستان؛ ۳) رأی به استقلال بحرین.». شاه در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده‌بود اگر مردم بحرین رأی به استقلال بدهند، آیا می‌پذیرید؟ پاسخ داد: «من که نمی‌توانم در کنار هر یک از مردم بحرین یک سرباز بگمارم که شورش نکنند.»
ابگمان، روستایی از توابع بخش بشاگرد شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است.
عالم به خروش لااله الا هوست عاقل بگمان که دشمنست این یا دوست
پدرش حاج شیخ محسن مهاجر ایروانی بود. در روایات مختلف از احتشام‌السلطنه و اعتمادالسلطنه نسب والایی برای وی نتراشیده‌اند؛ ولی او خود را از نوادگان سردار ایروان می‌دانست. پدرش که فردی مذهبی بود نذر کرده بود احدی از فرزندان را به تحصیل علوم اسلامی بگمارد که قرعه به نام وی می‌افتد. وی تحصیلات مقدماتی را اعم از فارسی و عربی در تبریز به اتمام رسانید و مدتی نیز به تحصیل فقه و اصول مشغول بود.