خواب آلودگی

خواب آلودگی

معنی کلمه خواب آلودگی در لغت نامه دهخدا

( خواب آلودگی ) خواب آلودگی. [ خوا / خا دَ / دِ ] ( حامص مرکب ) بحالت خواب آلوده درآمدن. عمل خواب آلوده ( یادداشت بخط مؤلف ). خوابناکی. || سستی. تنبلی. ( ناظم الاطباء ). رخوت. بی حالی. باری بهر جهتی. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه خواب آلودگی در فرهنگ عمید

( خواب آلودگی ) خواب آلوده بودن.

معنی کلمه خواب آلودگی در فرهنگ فارسی

( خواب آلودگی ) حالت خواب آلوده
بحالت خواب آلوده در آمدن عمل خواب آلوده .

معنی کلمه خواب آلودگی در دانشنامه عمومی

خواب آلودگی. خواب آلودگی احساس میل به خواب یا خوابیدن برای دوره های طولانی به طور غیرمعمول است ( مقایسه پرخوابی ) . این واژه مفهوم های مجزایی به معنی حالت قبل از به خواب رفتن، حالت فیزیولوژیک ناشی از مدت طولانی نخوابیدن و یا یک بیماری مزمن را در بر می گیرد.
خوابیدن یک فرایند طبیعی است که در فاصله های زمانی خاص رخ می دهد و خواب بهترین راه برای استراحت بدن ماست. نخوابیدن به مدت طولانی ( بیش از یک روز ) موجب خواب آلودگی شدید می شود. علل ناشی از بیماری خواب آلودگی عبارتند از افسردگی، کم خونی، اختلالات هورمونی مانند کم کاری تیروئید، نارکولپسی، عفونت ها مانند بیماری خواب، عوارض داروها، دیابت، انسفالیت و الکلیسم است.

معنی کلمه خواب آلودگی در ویکی واژه

sonnolenza

جملاتی از کاربرد کلمه خواب آلودگی

بخواب آلودگی کن طی فرسنگ که وقت از چشم مالیدن شود تنگ
زخواب آلودگی روح تو در جسم است پا برجا که چون بیدار گردد پای با دامن نمی سازد
در درجه اول، عوارض جانبی می‌تواند شامل تاری دید، سردرگمی، خواب آلودگی بدون تمایل به خواب که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، حرکات غیرقابل کنترل، مشکلات روانی در اثر کمبود خواب، پارانویا و لکنت باشد. مصرف اسپیدبال‌ها همچنین اثرات جانبی طولانی مدت بر روی اعضای اصلی بدن مانند قلب، کبد و ریه‌ها دارد. برخی از افراد نیز افسردگی و شیدایی را نیز گزارش داده‌اند. همچنین عوارض جانبی مهمی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی تنفسی و آنوریسم و مرگ نیز وجود دارد.
پر فشاری خون، سکته مغزی، نارسایی و حمله قلبی، بی‌نظمی ضربان قلب، ناتوانی جنسی، کاهش کارایی و بازدهی فرد در امور تحصیلی و شغلی، افزایش ریسک ابتلاء به دیابت تیپ دو، افزایش بروز اختلال بیش فعالی و کم‌توجهی در کودکان، کاهش کیفیت خواب فرد و احساس خستگی و خواب آلودگی شدید در طی روز، کاهش سطح اکسیژن خون که منجر به فعالیت بیشتر قلب و افزایش فشار خون و همچنین بزرگ شدن قلب می‌شود.
عوارض شایع آن دل درد خفیف عرق کردن دست و صورت غلیظ شدن ترشحات نایژه و بروز سرفه‌های خشک هستند. احتمال بروز تاری دید، اغتشاش شعور، خواب آلودگی، دفع دشوار یا دردناک ادرار، سرگیجه و خشکی دهان هم وجود دارد.
با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم تصادفات، خواب آلودگی و خستگی رانندگان است و رانندهٔ این وسیله خودکار است، این وسیله می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. کابین‌ها هیچ‌گاه از حد معینی به یکدیگر نزدیک تر نمی‌شوند و کابین‌ها در ریل محبوس هستند و بر اثر وقایع احتمالی به بیرون پرتاب نمی‌شوند. به دلیل ساختار هوایی ریل‌ها، سطح زمین که می‌تواند خیابان یا فضای سبز باشد، اشغال نمی‌شود و امنیت پیاده‌روها نیز برقرار می‌شود.
اول گام در مقامات هشیاری، بیداری از خواب آلودگی غفلت است. پس از آن توبه است که خود بازگشت به خداوند پس از گریز از اوست.
عوارض جانبی اگزازپام شبیه به سایر بنزودیازپین‌ها است و ممکن است شامل سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، اختلال در حافظه، هیجان پارادوکسیکال و فراموشی آنتروگراد باشد اما بر فراموشی گذرای سراسری تأثیر نمی‌گذارد. [نیازمند منبع] عوارض جانبی با توجه به کاهش سریع در دوز یا ترک ناگهانی ااگزازپام ممکن است شامل کرامپ شکم و گرفتگی عضلات، تشنج، افسردگی، ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن، عرق کردن، لرزش، یا استفراغ.
زاغ گفت: حال بر خلاف این است اگر خطایی رفته است در پوششهای دیگر رفته است، باقی خلعتهای تو مناسب موزه من است غالبا در آن خواب آلودگی تو سر از گریبان من برزده ای و من سر از گریبان تو.
مصرف این دارو موجب خواب آلودگی می‌شود. در صورت حساسیت به دارو مصرف آن ممنوع می‌باشد.
آلوپورینول ممکن است موجب خواب آلودگی شده و سرعت واکنش را کاهش دهد پس بیماری که از این دارو مصرف می‌کند باید از فعالیت‌هایی که نیاز به سطح هوشیاری بالایی دارند مانند رانندگی اجتناب کند.