خنثی

معنی کلمه خنثی در لغت نامه دهخدا

خنثی. [ خ ُ ثا ] ( اِ ) بسریانی سریش را گویند و آن چیزی است که صحافان و کفشدوزان بکار برند. ( برهان قاطع ). نباتی است برگ آن چون برگ گندنا با ساقی املس و ریشه های دراز و فارسی آن سریش است. ( بحر الجواهر ). برواق ، اسفودالس تیقلیش. ابجة. سریش. چریش. ( یادداشت بخطمؤلف ). برگش مانند گندناست و اصلش مانند نیلوفر. ( نزهة القلوب ). اسرارش ریشه خنثی نباشد. ( از ابن البیطار ). رجوع به تحفه حکیم مؤمن شود. || ( ع ص ) کسی که او را آلت نری و مادگی هر دو باشد. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). آنکه هر دو آلت دارد ( محمودبن عمر ). نرماده. ( بحر الجواهر ). زن مرده ، آنکه هر دو اندام دارد، آنکه هیچیک از دو اندام ندارد. ( مهذب الاسماء ). نه مرد، نه زن. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
خنثی اگر نگشت زبهر چرا بود
گه در کنار ماده و گه در کنار نر.مسعودسعد.همچو خنثی مباش نرماده
یا همه سوز باش یا همه ساز.سنایی.گرچه از زن سیرتان کارم چو خنثی مشکل است
حامله ست از جان مردان خاطر عذرای من.خاقانی.نه در طریق زنست و نه در طویله مرد
اگرچه هر دو صفت حاصل است خنثی را.ظهیر فاریابی.خصم تو چهارمادران را
فرزند یگانه ای است خنثی.سیف اسفرنگی.او دو آلت دارد و خنثی بود
فعل هر دو بیگمان پیدا شود.مولوی.لاف مردی زنی و زن باشی
همچو خنثی مباش نرماده.سعدی ( غزلیات ).- خنثی انثی ؛ هرگاه در خنثی حالت زنی بر حالت مردی غالب باشد چنین خنثایی را خنثی انثی نامند.
- خنثی ذکر ؛ هرگاه در خنثی حالت مردی بر حالت زنی غلبه داشته باشد چنین کسی را خنثی ذکر نامند.
- خنثی مشکل ؛ اگر در خنثی یعنی در مزاج او حالت زنی یا مردی بر یکدیگر غلبه نداشته باشد یعنی نتوان غلبه یکی را بر دیگری تشخیص داد چنین کس را خنثی مشکل می نامند .
|| بی طرف. بی نظر. || بی اثر. بی تأثیر.
- خنثی کردن ؛ از تأثیر بازداشتن یا اثر چیزی را از بین بردن.
- خنثی ماندن امری ؛ بی اثر ماندن چیزی. بی تأثیر ماندن آن.
- خنثی نمودن ؛ خنثی کردن. از اثر بازداشتن. از اثر انداختن.

معنی کلمه خنثی در فرهنگ معین

(خُ ثا ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - کسی است که نه مرد باشد نه زن . ۲ - بی فایده ، بیهوده .

معنی کلمه خنثی در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) کسی که نه مرد باشد نه زن و آلت مردی و زنی هر دو را داشته باشد که به واسطۀ آن مرد یا زن بودنش معلوم نباشد.
۲. غیرمؤثر، بی اثر: تلاش خنثی، زندگی خنثی.

معنی کلمه خنثی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - کسی است که نه مرد باشد و نه زن آنکه دارای آلت مردی و زنی هر دو باشد نر ماده . ۲ - بیفایده بیهوده .

معنی کلمه خنثی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خنثی‏ شخصی که هم آلت تناسلی مرد و هم زن را دارد. از احکام آن در بابهای طهارت، صلات، حج، جهاد، حجر، نکاح، ارث، حدود، قصاص و دیات سخن گفته‏ اند.
خنثی‏ دارنده آلت تناسلی مرد و زن می باشد.
جنسیّت خنثی
خنثی‏ از نظر جنسیت یا مرد است و یا زن؛ هرچند برخی احتمال وجود جنس سومی را که نه مرد باشد و نه زن، بلکه مصداق هر دو عنوان باشد، مطرح کرده‏ اند.
اقسام خنثی
خنثی‏ دو قسم است: مشکل و غیر مشکل. خنثایی که در پرتو علائم تعیین شده در شرع و یا- بنا بر قول برخی- قراین و مرجّحات دیگر، به یکی از دو جنسِ مرد یا زن ملحق می‏گردد، خنثای غیر مشکل و محکوم به احکام همان جنس است و خنثایی که دارای علائم و قراین چنینی نیست، خنثای مشکل خواهد بود.
علائم خنثی
...

معنی کلمه خنثی در ویکی واژه

neutro
کسی است که نه مرد باشد نه زن.
بی فایده، بیهوده.

جملاتی از کاربرد کلمه خنثی

باکتری‌ها اسمولیت‌ها را برای محافظت در برابر محیط اسمزی بالا جمع می‌کنند. اسمولیت‌ها غیرالکترولیت‌های خنثی خواهند بود، مگر در باکتری‌هایی که نمک‌ها را تحمل می‌کنند.
چاره آن باشد که نه گفت و نه کرد باشد آن خنثی نه زن باشد نه مرد
در چنین سال، مخنثی، دور از دوستان که سخن در وصف او ترک ادب است، خاصه در حضرت بزرگان و به طریقِ اهمال از آن در گذشتن هم نشاید که طایفه‌ای بر عجز گوینده حمل کنند، بر این دو بیت اقتصار کنیم که اندک، دلیل بسیاری باشد و مشتی نمودار خرواری.
در تبار بدسگال او ز بهر قطع نسل هر زن و هر مرد را خنثی و عنین آفرید
ازدواج همجنس در جمهوری ایرلند از ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ قانونی شده‌است. در ۲۲ مه ۲۰۱۵ یک همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی ایرلند برگزار شد تا در آن قانون ازدواج نسبت به جنسیت طرفین خنثی باشد. این اقدام توسط رئیس‌جمهور ایرلند به عنوان سی و چهارمین متمم قانون اساسی ایرلند در ۲۹ اوت ۲۰۱۵ به تصویب رسید. اولین مراسم ازدواج زوج‌های همجنس ایرلند روز بعد از قانونی شدن این ازدواج برگزار شد.
ز آن یکی خرس که بد خنثی طبع دیگری پیل که شد فسق پرست
نه در حساب زن آید نه درطویله مرد اگرچه هردوصفت حاصل است خنثی را
ز باس کلک تو شمشیر فتنه باد چنان که تیغ بید نماید به چشم خنثی را
باز گوید که چیست انسانی که نه خنثی و نه زنست و نه مرد
بلکه آن را خنثی می‌کند. در ساده‌ترین روش به آنتی‌ژن می‌چسبد و مانع از اتصالش به سلول میزبان می‌شود. در این حالت علاوه بر غیرفعال کردن آنتی‌ژن، عمل فاگوسیتوز ماکروفاژ را نیز راحت می‌کند.
از کاربرد دیگر بیوپزشکی کامپوزیت آلومینا زیرکونیا استفاده از آن در ارتوپدی است، که آلومینا که بخاطر پایداری شیمیایی، خنثی بودن زیست سازگاری و اصطکاک و مقاومت در برابر خواص سایشی در پروتز قسمت فوقانی مفصل ران استفاده شده‌است. با این حال این‌ها به دلیل چقرمگی شکست پایین در بارگذاری بسیار حساس هستند.
آیفل در ناحیهٔ اقلیم اطلس قرار دارد و دارای بارش نسبتاً زیاد، زمستان نسبتاً سرد و طولانی با دوره‌های برفی و تابستان سرد و مرطوب است. جهت غالب باد، غرب و جنوب غرب است. تودهٔ هوای سرد سیبری تأثیر کمی بر شرایط آب‌وهوایی آیفل دارد و اثر آن توسط اقلیم ملایم‌تر اطلس خنثی می‌شود.
افزایش مقطع طولی پل و سنگینتر نمودن پایه‌ها جهت خنثی سازی رانش حاصل از طاقهای بزرگ نقش استحکامی پل در مقابل فشارهای سرسام‌آور آب در هنگام طغیان رودخانه‌ها و هدایت مناسب آب که از لحاظ مکانیکی و مهندسی در دوام پل تأثیر بسیاری دارد، از جمله کاربردهای مهم آب برها هستند.
گرگ و خری هم بر آهن مثال که خنثی دخت و پسر هم پسر نفایه و هم دخت
در یک اتم بدون بار (شارژ نشده یا خنثی) تعداد الکترون‌ها با عدد اتمی برابر است.
در سال ۲۰۱۷، جیمز شوفیلد پایان‌نامه دکترای خود را با عنوان «کل‌گرایی دیالکتیکی: متافیزیک گم‌شده هریس‌» به دانشگاه کنتربری ارائه کرد. در این پایان‌نامه، او استدلال کرد که هریس نه تنها پیش‌بینی‌هایی کرده‌است، بلکه چارچوبی متافیزیکی برای یکپارچه‌سازی طیفی از نظریه‌های جاری در سراسر علوم خاص کیهان‌شناسی، زیست‌شناسی سیستم‌ها و مطالعات آگاهی ارائه کرده‌است. شاید مهم‌ترین بحث در این زمینه این بوده‌است که فعالیت فلسفی هریس یک هستی‌شناسی مونیستی خنثی برای فلسفه ذهن، به نام وضع‌گرایی ارائه می‌دهد.
که هیدروکسید آمونیوم (باز ضعیف) با اسید استیک (اسید ضعیف) با می‌باشد. محلول خنثی است، چون محصولات هم ظرفیت‌های برابر دارند و هم ثابت تفکیک یونی برابر.
که صد هزار اسیرند پیش زنگ از روم مخنثی چه بود فک آن رقاب کنید
راست خواهی جمله کژگویان اعور خاطرند نیک پرسی جمله بدفعلان خنثی منظرند