خنثی کردن

معنی کلمه خنثی کردن در فرهنگستان زبان و ادب

{neutralize} [شیمی، علوم و فنّاوری غذا، مهندسی بسپار] [شیمی] فرایند خنثی سازی محلول با افزودن باز به محلول اسید یا افزودن اسید به محلول باز برای رسیدن به PH هفت [علوم و فنّاوری غذا] فرایند خنثی سازی اسیدهای چرب آزاد با قلیا، برای جدا کردن آنها از روغن

جملاتی از کاربرد کلمه خنثی کردن

صفرا پس از ترشح توسط هپاتوسیت‌ها وارد کانالیکول‌های صفراوی شده و از طریق مجرای سیستیک از کبد خارج می‌شود. صفرا از طریق مجرای کیسه‌ای به کیسه صفرا انتقال می‌یابد. هنگامی که غذا از دوازدهه عبور می‌کند، کیسه صفرا منقبض شده و مایع درون خود را از طریق مجرای مشترک صفراوی به روده هدایت می‌کند و با غذا مخلوط می‌شود. ماده ای که صفرا تولید می‌کند، خاصیت بازی یا قلیایی دارد که باعث خنثی کردن کیموس می‌شود.
در تابستان ۲۰۱۶ به درخواست سه عضو سنای ایالات متحده، و کمیسیون فدرال تجارت تحقیق در مورد تأثیر ایربی‌ان‌بی بر هزینه‌های مسکن را آغاز کرد. در اکتبر ۲۰۱۶ اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک، لایحه‌ای را برای جریمهٔ ایربی‌ان‌بی به دلیل نقض قوانین مسکن محلی امضا کرد. نیویورک تایمز گزارش داد که این وقایع بخشی از «طرحی است که انجمن هتلداری در اوایل سال ۲۰۱۶ برای خنثی کردن ایربی‌ان‌بی آغاز کرد».
یکی از راه‌های کاهش غلظت اسید معده استفاده از ضد اسیدها است. نقش اصلی ضد اسیدها خنثی کردن اسید اضافی موجود در شیره معده است. شیر منیزی یکی از متداول‌ترین ضد اسیدها است و منیزیم هیدروکسید جزء اصلی سازنده آن است. اما موادی مانند منیزیم کربنات، آلومینیوم هیدروکسید، کلسیم کربنات وسدیم هیدروژن کربنات نیز برای تهیه ضد اسیدها به کار می‌رود..
نیکلای پاتروشف، مشاور ارشد امنیت ملی پوتین، معتقد بود که غرب سال‌ها در جنگ اعلام نشده با روسیه بوده‌است. استراتژی امنیت ملی به روز شده روسیه که در ماه مه ۲۰۲۱ منتشر شد، گفت که روسیه ممکن است از «روش‌های قهری» برای «خنثی کردن یا جلوگیری از اقدامات غیردوستانه ای که حاکمیت و تمامیت ارضی فدراسیون روسیه را تهدید می‌کند» استفاده کند. منابع می‌گویند که تصمیم برای حمله به اوکراین توسط پوتین و گروه کوچکی از شاهین‌های جنگی در حلقه داخلی پوتین، از جمله پاتروشف و وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو گرفته شد.
همچنین برای خنثی کردن اثر بارهای غیر خطی می‌توان از روش اصلاح ضریب توان فعال نیز استفاده کرد.
اگر پنج گرم از آن را با عسل مخلوط کنید و بخورید، برای خنثی کردن سم در معده بسیار مفید است.
با اتمام جنگ، رابطهٔ بین ایالات متحده و عراق همچنان متشنج ماند. در فروردین ماه سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳) سرویس امنیتی عراق تلاش کرد بوش پدر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را هنگام دیداری از کویت ترور کند، اما مأموران امنیتی کویت بمب کار گذاشته شده در خودرو را خنثی کردند. آمریکا در پاسخ به این اقدام حمله‌ای موشکی به ساختمان مرکزی اطلاعات عراق در بغداد کرد.
فرانسه برای مقابله با فعالیت های فیک نیوزها نهادی ویژه را به کار گرفته است تا از اثرات سوء اخبار فیک بر انتخابات سال ۲۰۰۵ جلوگیری کند. وی یادآور شد که هدف از تشکیل نهاد ویژه مقابله با اطلاع‌رسانی فریبنده و خبرهای جعلی تنها شناسایی و خنثی کردن حملاتی است که از سوی یک سازمان و یا کشور بیگانه برای بر هم زدن ثبات کشور صورت می‌گیرد.
اگر چه سیستم‌های آنزیمی گوناگونی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارند اما آنتی‌اکسیدانت‌های اصلی عبارتند از: ویتامین ای، ویتامین ث و بتاکاروتن. سلنیم نیز به‌عنوان یک ماده معدنی نقش آنتی‌اکسیدانتی مهمی دارد. بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و ماده معدنی نیست، بنابراین بایستی از راه خوراک آنها را دریافت کرد. اکسیدکننده‌ها به اشکال گوناگونی وجود دارند که معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آنها رادیکال‌های آزاد هستند.
گهگاه به اشتباه موازنه منفی یا اقتصاد بدون نفت یکسان پنداشته می‌شود. اقتصاد بدون نفت یا اقتصاد منهای نفت که به مجموعه سیاستهای اقتصادی گفته می‌شود که با قطع وابستگی اقتصاد یک کشور استخراج کننده نفت، به درآمدهای خارجی بدست آمده از نفت و مشتقات آن، اقتصاد کشور را در مقابل تهدیدات ناشی از وابستگی به اقتصاد تک محصولی مصون نماید. این بسته اقتصادی-سیاسی برای اولین بار توسط دولت دکتر محمد مصدق برای تقویت اقتصاد ایران و بعنوان پاسخی برای خنثی کردن تحریمهای شدید انگلیس و در پی آن آمریکا علیه دولت وی اتخاذ و به اجرا گذاشته شد.