خط کش
معنی کلمه خط کش در لغت نامه دهخدا

خط کش

معنی کلمه خط کش در لغت نامه دهخدا

خطکش. [ خ َ ک َ / ک ِ ] ( اِ مرکب ) آلتی است که در هندسه و نقشه کشی برای رسم خط مستقیم بکار می رود. این وسیله که دارای لبه صاف و بشکل خط راست است در ترسیم خط مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی با تکیه دادن مداد یا قلم و یا هر وسیله رسام دیگر با لبه آن و کشیدن آن اثری در صفحه پیدامی شود که همان خط مستقیم است. سَطّارَه. ( یادداشت بخط مؤلف ). || مسطر. ( محمودبن عمر ربنجنی )( زمخشری ) ( ناظم الاطباء ) ( السامی فی الاسامی ). || ( نف مرکب ) آنکه خط کشد. آنکه ترسیم خط کند.
- خطکش دوبازو ؛ این خطکش چنانکه از نام آن پیداست دو بازو دارد که یکی از آنها ثابت و دیگری در روی خطکش لغزنده است. هنگام اندازه گیری یک بازو را ثابت نگاه می دارند ( در نقطه ابتداء ) و بازوی دیگر را حرکت می دهند تا نقطه انتهاء رسد فاصله بین دو بازو را از روی خطکش می خوانند و آن نمایشگر اندازه بین این دو نقطه است.
- خطکش مدرج ؛ خطکشی است که بر حسب واحد اندازه تقسیم بندی شده است و برای اندازه یابی بکار می رودو این اندازه ها در روی خطکش مندرج می باشد.

معنی کلمه خط کش در فرهنگ معین

(خَ کَ یا کِ ) (ص فا. ) (اِمر. ) ابزاری که برای ترسیم خط راست و نیز اندازه گیری طول به کار می رود. ، ~ تِ (تی ) خط کشی که بر سر آن یک خط کش کوچکتر با زاویة قائم ، متصل شده و در کشیدن رسم های دقیق به کار می رود. و به دلیل شباهت به حرف انگلیسی ( T ) به این

معنی کلمه خط کش در فرهنگ عمید

آلتی چوبی، فلزی، یا پلاستیکی برای رسم خط مستقیم و اندازه گیری.

معنی کلمه خط کش در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) آلتی چوبین یا فلزی که بوسیل. آن خطوط مستقیم را رسم کنند .

معنی کلمه خط کش در دانشنامه عمومی

خط کش نام وسیله ای که به وسیله آن می توان خطوط را رسم کرد یا آن ها را به وسیله مقیاس مندرج در خط کش اندازه گیری کرد. خط کش ها از جنس های مختلفی مانند پلاستیک، چوب یا فلزها ساخته می شوند. این وسیله که دارای لبهٔ صاف و به شکل خط راست است در ترسیم خط مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی با تکیه دادن مداد یا قلم یا هر وسیله رسام دیگر با لبهٔ آن و کشیدن آن اثری در صفحه پیدا می شود که همان خط مستقیم است.
معنی کلمه خط کش در فرهنگ معین
معنی کلمه خط کش در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه خط کش

بر هر ورقی به دست دیده از زخم هزار خط کشیده
عطارد را مکر خواهی خط آموخت که بر سطح قمر سر خط کشیدی
هاله‌ای بر دور ماه از خط کشید بس که گردش دود دل‌ها می‌رود
زانفعال قامت او سرو با آن سرکشی بر زمین از سایه مشق خط کشیدن می کند
یک اسفرومتر معمولی دربرگیرنده‌ی یک پیچ ریز است که روی مهره‌ای که در مرکز یک میز سه‌پایه یا بدنه است، قرار دارد. پایه‌های بدنه رئس‌های یک مثلث متساوی اضلاع است. انتهای پایینی پیچ و همهٔ پایه‌های میز مخروطی اند و به یک نیم کره ختم می‌شوند، به طوری که هر یک روی یک نقطه استوار است. اگر پیچ دو دور رزوه به میلیمتر داشته باشد سر به پنجاه قسمت مساوی تقسیم شده است. بنابراین اختلاف ۰٫۰۱ میلیمتر می‌تواند بدون استفاده از درجه بندی جزئی اندازه‌گیری شود. با وجود این ممکن است یک لنز برای بزرگ کردن تقسیم بندی درجات نصب شده باشد. یک خط کش عمودی به میز نصب شده است که تعداد کل گردش‌های پیچ را نشان می‌دهد و به عنوان یک شاخص برای خواندن تقسیم بندی‌های سر عمل می‌کند.
شعری ست سیه زلفت گردی ست ز مشک این خط کش باد صبا بر گل زان شعر سیه بیزد
با صبر همچون جرعه تا خط کشیدم رطل غم چون بید رواق زین ستم زانم مشهر سوخته
عشق لبت عاقبت به گرد من خط کشید مگر که این نقطه راست خاصیت دایره
خط کشیدن بر عروض قدیم و جدید، عملاً حاصل درس بزرگی بود که من از کارهای خود نیما گرفتم، ولی او حاضر به تجدید نظر نبود که هیچ، آن را مستقیماً دهان‌کجی به خود تلقی کرد و با انتشار «قطعنامه» هم به کلی از من کنار کشید و هر بار که به خدمتش رفتم با سردی بیشتری مرا پذیرفت و هرگز حاضر نشد توضیحات مرا بشنود. شاید هم حق داشت. فریدون رهنما نمی‌بایست در مقدمه آن دفتر دل او را با آن قضاوت به درد می‌آورد.
بر رخ خوبان جهان خط کشید سبزه، که خاک کف پای گلست
در زمان اعتراضات تعداد زیادی هنر اعتراضی از قبیل نقاشی، ترانه و پرفورمانس به یاد مهسا امینی و برای وصف حال یک ملت عزادار تولید شد. مردم برای بیان اعتراض از شعارنویسی، شابلون‌نویسی و خط کشیدن بر عکس مقامات ایران نیز استفاده می‌کنند.
گلیار در مدارس قاضی سعید و صنایی به مدت ۳ سال تحصیل کرده و بعد ترک تحصیل نمود. در دوران نوجوانی علاقهٔ زیادی به معماری بومی (سنتی) ایران داشته که همین علاقه باعث می‌شود شروع به تمرین و خط کشیدن و طراحی در این زمینه می‌کند. به گفته خود، استادش، طرح و معماری زیبای مسجد جامع قم است که در دوره نوجوانی هر روز با نگاه کردن به ایوان و مقرنس‌های این مسجد شروع به تمرین در زمینه طراحی معماری ایرانی کرده‌است. وی از سن ۱۸ سالگی به صورت حرفه‌ای کار طراحی و معماری را آغاز کرده‌است که حاصل آن آثاری در ایران و کشورهای دیگر است.
بر زمین نه پشت دست ای سرو پیش قامتش تا به چند از سایه خواهی خط کشیدن بر زمین؟
گر بگذری ز هستی آرام جان بیابی گر خط کشی به عالم خط امان بیابی