خدام

معنی کلمه خدام در لغت نامه دهخدا

خدام. [ خ ُدْ دا ] ( ع ص ،اِ ) ج ِ خادم. ( غیاث اللغات )، خَدَمَه. ( از منتهی الارب ) ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ) ( از قاموس ). خادمان. چاکران. خدمتگاران. ( از آنندراج ) :
ای بس ملکان را که او فروخورد
با ملکت و با چاکران و خدام.ناصرخسرو.ببزمگاه تو شاهان و خسروان خدام
برزمگاه توخانان و ایلکان حجاب.مسعودسعد.
خدام. [ خ ِ ]( ع اِ ) ج ِ خَدَمَه و خدمه ، دوال سطبر تافته شده مانند حلقه که بر خرده گاه شتر بسته پاافزار شتر را بدان محکم کنند و حلقه قوم و پای برنجن و ساق را گویند. ( از آنندراج ). رجوع به خَدَمَه در این لغت نامه شود.
خدام. [ خ َدْ دا ] ( ع ص ) چابک و چالاک در خدمت. ( از منتهی الارب ) ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ).

معنی کلمه خدام در فرهنگ معین

(خُ دّ ) [ ع . ] (ص . اِ. ) جِ خادم ، خدمتکاران ، خدمتگزاران .

معنی کلمه خدام در فرهنگ عمید

= خادم

معنی کلمه خدام در فرهنگ فارسی

جمع خادم
( صفت اسم ) جمع خادم خدمتکاران خدمتگزاران .
چابک و چالاک در خدمت

معنی کلمه خدام در ویکی واژه

جِ خادم ؛ خدمتکاران، خدمتگزاران.

جملاتی از کاربرد کلمه خدام

آسمان خدمت خدام سرای تو کند آفتاب از دل و جای سجده برای تو کند
امید هست خدامهربان شود صائب طبیب اگر به من خسته سرگران باشد
بهنیا در سال ۱۳۱۵ به ایران برگشت و در وزارت راه استخدام و مأمور راه‌سازی در خوزستان شد. در سال ۱۳۲۱ رئیس راه مرکز و جنوب شد و تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران را با رتبه دانشیاری آغاز کرد. پس از پنج سال به رتبه استادی رسید.
یک ماه پس از آغاز بنای دارالفنون در ۱۲۶۶ه‍.ق امیرکبیر به (جان داودخان) ارمنی یا داوید داویدیان، مأموریت داد به کشور اتریش و پروس برود و معلمانی برای تدریس در دارالفنون استخدام کند.
خدامان به وی آشنایی دهاد به دل از دمش روشنایی دهاد
شرکت‌های تولید فولاد نوکور، اس‌اس‌ای‌بی، تیسن‌کروپ و یواس استییل حضور پررنگی در آلاباما دارند و در حدود ۱۰۰۰۰ نفر را استخدام کرده‌اند.
بسی نماند که خدام او درآمد و شد کنند کنگره عرش با زمین هموار
نام مدرسه صنعتی آلمانی در سال ۱۳۰۸ به «هنر سرای عالی» تغییر یافت و محل آن در خیابان قوام‌السلطنه (سی تیر کنونی) بود. بر سر اداره این مدرسه همیشه میان نهادهای دولتی اختلاف بود. هنرسرا از سال ۱۳۲۷ زیر نظارت وزارت اقتصاد ملی رفت. هنرسرا در دو رشته مهندسی شیمی و مهندسی برق و مکانیک دانشجو می‌پذیرفت و تا پیش از ملی شدن نفت، شرکت نفت ایران و انگلیس مهندسان خود را از میان دانش‌آموختگان این مؤسسه استخدام می‌کرد. ملی شدن نفت سبب افول هنرسرا شد.
این فیلم اکثراً نقدهای منفی دریافت کرد، اما در باکس آفیس موفق بود و در سراسر جهان ۱۳۶٫۸ میلیون دلار در برابر بودجه ۴۵ میلیون دلاری فروخت. همچنین به یک فیلم کالت تبدیل شد. پس از این فیلم یک سری فیلم به عنوان دنباله ساخته شد. همچنین ژانویه ۲۰۲۰، سونی پیکچرز اعلام کرد که راه‌اندازی مجدد در دست توسعه است و ایوان داگرتی فیلمنامه‌نویس برای نوشتن فیلم راه‌اندازی مجدد استخدام شد.
در آوریل ۲۰۱۸، مهاجران ۵۵٪ از دریافت کنندگان هارتس ۴ را تشکیل می‌دادند. طبق آژانس استخدام فدرال این امر بخاطر افزایش تعداد مهاجران از سال ۲۰۱۵ بود که به دلیل فقدان مهارت‌های مورد نیاز برای اشتغال در آلمان یا عدم آشنایی با زبان آلمانی نتوانستند به سرعت وارد بازار کار در آلمان شوند
پس از اتمام تحصیل در مدرسهٔ دارالفنون، در سال ۱۲۹۷ ه‍.ق به استخدام دولت و به سمت یوزباشی کشیکخانهٔ همایونی انتخاب شد. یک سال بعد به مأموریت تبریز نزد پدرش فرستاده شد پس از فوت پدرش در سال ۱۲۹۹ ه‍.ق به تهران مراجعت نمود و به سمت قوللرآقاسی‌باشی (معاون کشیک خانه) گماشته شد.
شانزدهم شعبان است در مضجع پاک اقدس حجه اللهی سلام الله علیه روی ارادت برآستان دارم، و فرق مفاخرت بر آسمان. سری بر فرگاه نسودم جز آنکه شوایب اغراض و اعراض را از خود کاسته ام و به افتاد و مصالح و فزایش و نظم معاش و معاد شما و دوستان از خدا خواسته. روزی دو پیش از این نامه مفصل از مزایای عدل و فضل خدام امجد اکرم امیرالاولیا وزیر نظام و جد و جهد و حسن و مهر سر کار حاجی خان و رفع اساس بغی و عدوان و نشر رسوم برو احسان که در این اندک روزگار شایع و رایع شده نگاشتم و ضمیمه کتاب مهربان مخدوم حاجی اسمعیل داشتم، البته چشم سپار و گوش گزار افتاد. آنچه حاجی در دوازده سال و امیر در سه عام بر آبادی و عمارت دارالملک ری افزودند، سرکار ذوالجلالین به ارادت و استشارت حاجی خان که سرشت پاکش از فواضل آب و خاک اولیاست در یک ماه ظاهر ساخت. بایرات هزار ساله حضرت همه رنگ عمارت و آبادی گرفت و هر ستم رسیده گرفتار بود مژده آرام و آزادی شنید:
آنکه هم در کربلا هم در نجف خدام را گر نبودی لطف او بودی رفاهیت محال
آرزوی دولت پابوس خدام درت می رباید روز و شب از دل قرار از دیده خواب
خدام تو هر یک چو کلیمند در‌ین طور ای کعبه در‌ین کوی چو من تیره گلیمی
به خدام آن زمره را هم دهند به درگاه ایشان پناهم دهند
آدامز هم آرزو داشت به انگلستان بازگردد، اما ایه‌یاسو برای مدت طولانی با این درخواست او موافقت نکرد. ایه‌یاسو او و همکارش یان یوستن فان لودنشتاین را زیردستان خود قرار داد، آن‌ها را به عنوان مترجم در امور دیپلماتیک استخدام کرد و نقش مشاور را به آن‌ها سپرد. آدامز پس از چند سال همراه با یادگیری زبان ژاپنی، به عنوان مترجم رسمی شوگون جایگزین کشیش ژواو رودریگز شد.
خدام در دولت دارای گهربخش بر سر طبق درهم و دینار گرفتند
هارت در سال ۱۹۳۷ توسط «انجمن سل آیداهو» استخدام و بعداً افسر کنترل سل ایالت شد. او اولین درمانگاه غربالگری سل را هم به صورت ثابت و هم به صورت سیار در آیداهو تأسیس کرد و رهبری مبارزه ایالت آیداهو علیه سل را بر عهده داشت. هارت در بین سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۵ برای برگزاری سخنرانی، انجام غربالگری‌های دسته‌ جمعی سل، آموزش کارکنان جدید، و درمان اثرات همه‌گیری در روستاهای آیداهو سفرهای زیادی کرد.
در ۴ مه ۲۰۱۰، پاسابان نام هفت شرپای درگیر در آن صعود را اعلام کرد: داوا اونگ‌چو شرپا، پما چیرینگ شرپا، چهجی نوربو شرپا، داوا سانگ شرپا، آونگ دارچی شرپا، کواومبی شرپا و فوردرچی شرپا. او گفت که پیش از این نام شرپاها را نبرده بود چون آنها هنوز در استخدام تیم کره‌ای بودند. بعدها او عنوان دومین زن صعود کنندهٔ ۱۴ قلهٔ ۸۰۰۰ متری را پذیرفت ولی این پرسش را مطرح کرد که آیا کوه‌نورد کره‌ای واقعاً همهٔ ۱۴ قله را صعود کرده است؟