فیلمنامه‌نویس

فیلمنامه‌نویس

معنی کلمه فیلمنامه‌نویس در فرهنگستان زبان و ادب

{screenwriter} [سینما و تلویزیون] نویسندۀ فیلم نامه

معنی کلمه فیلمنامه‌نویس در دانشنامه عمومی

فیلم نامه نویس ( به انگلیسی: Screenwriter ) یا سناریست ( به فرانسوی: scénariste ) به نویسندگانی گفته می شود که متنی که از روی آن فیلم می سازند را می نویسند. در ایران به این متن فیلمنامه یا سناریو می گویند.
فیلم نامه نویس کسی است که فیلم نامه ای کامل را، یا بر اساس طرحی از خودش یا بر اساس طرحی که به او داده شده است، می نویسد. «در کنار تهیه کننده، کارگردان و بازیگران از عوامل اصلی فیلم به حساب می آید. »
فیلم نامه نویسان ممکن است نویسندهٔ رمان یا داستان هم باشند، یا این که تنها به نوشتن فیلم نامه بپردازند.
نویسنده طرح کسی است که ایده اصلی فیلم نامه از اوست. معمولاً کسی که طرح فیلم نامه می دهد، خود نیز فیلم نامه را می نویسد، اما گاهی نوشتن فیلم نامه به دیگری سپرده می شود و نام او به عنوان نویسنده طرح، در عنوان بندی فیلم می آید.
بازنویسنده کسی است که فیلم نامه اصلی، به او سپرده می شود، تا برپایه نظر کارگردان یا تهیه کننده، تغییراتی در آن داده شود و فیلم نامه مطلوب و نهایی آماده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه فیلمنامه‌نویس

اسی نیک‌نژاد (زاده ۱ تیر ۱۳۳۹ در تهران) کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس ایرانی است که ساخت چند فیلم سینمایی در ایران و آمریکا مشارکت داشته‌است.
دانشگاه سوره تهران در سال ۱۳۷۲ به صورت مؤسسه غیرانتفاعی با مدرک معادل آغاز به کار کرد که زیر نظر حوزه هنری تهران بود. سپس در سال تحصیلی ۷۴–۷۵ مدرک آن از کاردانی به کارشناسی تبدیل شد و رتبه الف را بین موسسه‌های غیرانتفاعی آموزش عالی بدست آورد. اکنون تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های سینما با گرایش کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، تدوین و فیلمبرداری، موسیقی، ادبیات نمایشی، کارگردانی تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، گرافیک و معماری مشغول به تحصیل هستند.
رحیم‌زاده خود را فیلمساز مستقلی می‌داند که وابسته به هیچ حزب و گروهی نیست. او از جمله اعضای اولیه کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در سال ۱۳۷۰ بود که بعدها به دلایلی فعالیتش را با کانون قطع کرد.
اریش انگلز (۱۸۸۹—۱۹۷۱) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آلمانی بود.
احمد عبدالسلام (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۸۳ در وین) فیلمنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان اتریشی است.
نزمیت با لئون دوسو، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، ازدواج کرد؛ آن‌ها دارای ۴ فرزند بودند که آرنو دوسو (بازیگر) و لورینگ دوسو (کارگردان) از جملهٔ آن‌ها بودند. او در سال ۱۹۷۲ در سن ۸۲ سالگی در هالیوود، کالیفرنیا درگذشت و در آرامگاه فارست لان مموریال پارک (گلندیل) دفن شد.
استخراج در ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ توسط نتفلیکس منتشر شد. نقش‌آفرینی‌ها (به‌ویژه همسورث)، فیلم‌برداری، تدوین و سکانس‌های اکشن مورد تحسین قرار گرفت، اما فیلمنامه‌نویسی انتقاداتی را به دنبال داشت. این فیلم در چهار هفته نخست بیش از ۹۹ میلیون بیننده داشت و به پربیننده‌ترین فیلم اورجینال در تاریخ نتفلیکس تبدیل شد. دنباله‌ای تحت عنوان استخراج ۲ در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.
فیلم بلند او راند در سال ۲۰۱۳ به عنوان بخشی از جایزه تبلیغاتی کارل مایا را دریافت کرد. سال بعد او یک سال کمک هزینه فیلمنامه‌نویسی را از جایزه لیترار مخانا کسب نمود.
سیدافشین هاشمی‌مرغزار (زادهٔ ۲۰ مهر ۱۳۵۴ در تهران) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و نوازنده ایرانی است.