خاموش کردن

خاموش کردن

معنی کلمه خاموش کردن در لغت نامه دهخدا

خاموش کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) از آواز یا سخن بازداشتن. ساکت کردن. بی صدا کردن. از گفتار بازداشتن. خاموش ساختن. خاموش گردانیدن. رجوع به «خاموش ساختن » و «خاموش گردانیدن » شود. اِسکات. ( تاج المصادر بیهقی ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). اِصمات . ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). اِنصات . تَسکیت. ( تاج المصادر بیهقی )( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). تَصمیت . ( تاج المصادر بیهقی ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). تَعقیم. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). طَس . ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ) :
کسی سیرت آدمی گوش کرد
که اول سگ نفس خاموش کرد.سعدی ( بوستان ).شنیدم که سعیش فراموش کرد
زبان از مراعات خاموش کرد.سعدی ( بوستان ).اگر خاموش باشی تا دیگران بسخنت آرند
بهتر که سخن گوئی و خاموشت کنند.( از شاهد صادق ). || کشتن چراغ. کشتن شمع :
صحبت اشراق را تیغ زبان در کار نیست
شمع را خاموش باید کرد تا مهتاب هست.صائب ( از آنندراج ). || فرونشاندن آتش. نشاندن آتش. نشاندن شعله. اِطفاء :
نخواهی آنکه چو آتش کنند خاموشت
خموش باش و به هر خس ره کمین مگشای.؟ || از غضب فرونشاندن. از خشم بازداشتن. || خاموش شدن. ( آنندراج ). از سخن بازایستادن :
گفتگوی ظاهر آمد چون غبار
مدتی خاموش کن هین هوش دار.مولوی.شتر بانگ برزد که خاموش کن
بمقدار خود گفته باید سخن.
امیرخسرو در حکایت اشتر و نصیحت کردن موش مردی را. ( از آنندراج ).
شاهد آنوقت بیاید که تو حاضر باشی
سخن آنوقت بگوید که تو خاموش کنی
در سخن آید و از بسکه کند بی تابی
چون گل از شرم برافروزد و خاموش کند.محمدقلی میلی ( از آنندراج ).یا رخ منما کز تو فراموش کنند
یا لب مگشا که جمله خاموش کنند.علیرضا ( از آنندراج ).|| منع کردن و بازداشتن از کاری. ( آنندراج ).

معنی کلمه خاموش کردن در فرهنگ فارسی

از آواز یا سخن باز داشتن ساکت کردن .

معنی کلمه خاموش کردن در فرهنگستان زبان و ادب

{turn off, switch off} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] قطع کردن جریان برق رایانه یا افزاره با کلید یا دستور نرم افزاری

معنی کلمه خاموش کردن در دانشنامه عمومی

خاموش کردن (رایانش). توقف ( به انگلیسی: shut down ) یا خاموش کردن ( به انگلیسی: Power off ) در رایانه به انجام تحت کنترل حذف جریان الکتریکی از اجزای اصلی آن گویند. پس از خاموش شدن، قطعاتی از رایانه همچون پردازنده، حافظه دسترسی تصادفی، دیسک های سخت، فاقد جریان الکتریکی می شوند اما امکان دارد اجزایی همچون ساعت داخلی در رایانه با جریانی ضعیف از برق، باقی بمانند.
در مایکروسافت ویندوز یک رایانه یا سرور با کلیک بر روی دکمه خاموش از منوی استارت، خاموش می شود. که در آن منو، خاموش شدن، راه اندازی مجدد یا نگه داشتن در حالت استندبای موجود است. همچنین می توان از طریق فرمان در شل ویندوز دستور خاموش شدن به رایانه را وارد کنیم، برای این کار، shutdown. exe یک دستور برای خاموش کردن می باشد.
در مک اواس ایکس از منوی اپل، و گزینش Shutdown می توان، رایانه را خاموش کرد.
در یونیکس و لینوکس فرمان shutdown، برای خاموش کردن یا بازراه اندازی رایانه انجام می شود و فقط کاربران ممتاز می توانند رایانه را این گونه خاموش نمایند.

معنی کلمه خاموش کردن در ویکی واژه

spegnere
turn off , switch off
extinguish
stop

جملاتی از کاربرد کلمه خاموش کردن

می توانم بلبلان را حلقه ها در گوش کرد بی زبانان ترا خاموش کردن مشکل است
پنج ساعت طول کشید تا ۵۲ آتش‌نشان شعله‌ها را خاموش کردند.
فرض کنید که در جامعه‌ای اکثریّت بخواهد صدای اقلّیّت را خاموش کند. دموکراسی تنها زمانی می‌تواند مانع این کار شود که این خاموش کردن صدای اقلّیّت باعث شود که نقشی اساسی از آن‌ها در مشارکت در فرایند دموکراتیک زایل شود. به عنوان مثال فرض کنید که دانشمندی بخواهد نظریّهٔ علمی غالب را زیر سؤال ببرد؛ در این صورت استدلال کردن که انجام این کار لازمه‌ای برای مشارکت در فرایند دموکراتیک جامعه‌است، قانع‌کننده‌ترین روش استدلال نیست.
سه ماه پس از از اعتراضات و در اسفند ۱۳۹۸ انتخابات یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی با کاهش چشم‌گیر شمار رأی‌دهندگان برگزار شد. بر اساس آمار رسمی، کمترین میزان مشارکت در انتخابات، مربوط به این دوره از انتخابات مجلس بود. تجزیه و تحلیل آماری و محتوایی نشان می‌دهد که برخورد سرکوبگرانهٔ حکومت، انکار کشتار معترضان و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن و خاموش کردن صدای آن‌ها، تأثیر زیادی در افت نرخ مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم داشته است. نقش دولت ظاهراً اصلاح‌طلب حسن روحانی در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات، آخرین میخ بر تابوت این ایده بود که می‌توان نظام را از طریق صندوق رای اصلاح کرد.
به‌گفتهٔ سازمان عفو بین‌الملل، بسیج زخمیان و مجروحان را از بیمارستان‌ها جمع می‌کند و به مکانی نامعلوم انتقال می‌دهد. همچنین این نیروها اجازهٔ ثبت مشخصات افراد مجروح توسط کارکنان بیمارستان‌ها را نمی‌دهند. به گزارش دیدبان حقوق بشر «نیروهای شبه نظامی بسیج برای خاموش کردن بانگ «الله اکبر» شبانهٔ مردم از پشت‌بام‌ها، شبانه به خانه‌های مردم یورش می‌برند، با شکستن در خانه‌ها به‌زور وارد خانه‌هایشان می‌شوند، لوازم شخصی آنان را درهم می‌شکنند و ساکنان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.»
تصاویر ماهواره ای منتشر شده از سوی آمریکا نیز کشتی را در ۴ کیلومتری بندر طرطوس نشان می‌داد. کشتی فوق از اواسط مسیر اقدام به خاموش کردن رادارهای خود کرده بود. لندن در صورت صحت داشتن این مسئله خلف وعده جمهوری اسلامی را ورشکستگی اخلاقی وصف کرد.
لارنس با جسی بیمز از دانشگاه ویرجینیا به تحقیق در مورد اثر فوتوالکتریک ادامه داد. آنها نشان دادند که فوتوالکترونها در فاصله ۲×۱۰–۹ ثانیه از برخورد فوتونها به سطح فوتوالکتریک - نزدیک به حد اندازه‌گیری در آن زمان - ظاهر شدند. کاهش زمان انتشار با روشن و خاموش کردن سریع منبع نور، طیف انرژی ساطع شده را گسترده‌تر کرد، مطابق با اصل عدم قطعیت ورنر هایزنبرگ گسترده‌تر کرد.

اما بیش و پیش از هرچیز این کارگران صنایع و به خصوص صنایع بزرگ و سنگین بودند که بدنه مخالفان و ناراضیان را شکل دادند. شرایط سخت کاری، عدم حمایت‌های لازم اجتماعی، درآمدهای پایین، تبعیض‌های موجود بین عوامل و موافقان حکومت و دیگران در محیط‌های کاری و بالاخره ایجاد گروه‌های فشار و باندهای حکومتی در کارخانه‌ها در این عکس‌العمل کارگران نقش اصلی را ایفا نمودند. [نیازمند منبع]. اعتراضات بارها با خشونت سرکوب شدند و چندین بار رژیم وابسته از نیروهای نظامی و پلیس برای خاموش کردن اعتراضات کارگران صنایع و معادن استفاده نمود. از جمله در دسامبر سال ۱۹۷۰ قیام کارگران شهرهای ساحلی لهستان با به‌کارگیری نیروهای ارتش شدیداً سرکوب شد و حداقل ۴۵ نفر از کارگران کشته و ۱۰۶۰ نفر زخمی شدند.

عندلیب مست را خاموش کردن مشکل است شعله آواز را خس پوش کردن مشکل است
ندیمان کان سخن در گوش کردند نبد جای و سخن خاموش کردند
نخستین سقوط اف-۲۲ در هنگام برخاست در پایگاه نیروی هوایی نلیس در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۴ رخ داد. خلبان توانست پیش از برخورد، بدون صدمه جان سالم به در ببرد. در تحقیقات پیرامون این سانحه مشخص شد که در هنگام خاموش کردن موتور، وقفه‌ای جزئی در برق و نیروی هواگرد، موجب اشکال در عملکرد سامانه کنترل پرواز شده و به دنبال آن، طراحی هواپیما اصلاح شد تا از تکرار دوباره مشکل جلوگیری شود. پس از یک دوره کوتاه زمین‌گیر شدن تمام ناوگان، مأموریت‌های ناوگان اف-۲۲ پس از بررسی ادامه یافت.
از چراغ طور صائب یاد می گیرد زبان کلک ما را از سخن خاموش کردن مشکل است
زنده می سازد چراغ دیده یعقوب را پیش رویش شمع را خاموش کردن مشکل است
نه بتوانست ز آن می نوش کردن درون خویشتن خاموش کردن
منابع انسانی اضافه ولتاژ معمولاً ناشی از القای الکترومغناطیسی هنگام روشن یا خاموش کردن بارهای القایی (مانند موتورهای الکتریکی یا آهنربای الکتریکی) یا زمانی که کلیدزنی در یک مدار با بار مقاومت سنگین اتفاق می‌افتد.
عیب تو خواهی نگوید خصم، عیب او مگو با خموشی میتوان خاموش کردن کوه را
در آخر نیز برای خاموش کردن شعله کلید قرمز را فشار می‌دهیم. سپس از نرم‌افزار خارج شده و کلید دستگاه و کمپرسور را خاموش می‌کنیم و سپس شیر کپسول را می‌بندیم.