میزان مشارکت

معنی کلمه میزان مشارکت در فرهنگستان زبان و ادب

{voter turnout, turnout , voting turnout} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] نسبت تعداد کسانی که در انتخابات شرکت می کنند به کل واجدان شرایط

معنی کلمه میزان مشارکت در ویکی واژه

نسبت تعداد کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند به کل واجدان شرایط.

جملاتی از کاربرد کلمه میزان مشارکت

هرچند از این طریق نمی‌توان اطلاعات مورد نیاز در رابطه با تک‌تک ماهیچه‌ها را بدست آورد اما می‌توان اطلاعات مربوط به یک گروه از ماهیچه‌ها مانند ماهیچه‌های کششی و فشاری ماهیچه‌ها پا را تعیین کرد. برای مشخص کردن میزان مشارکت هر ماهیچه در حرکت انسان، بررسی فعالیت‌های الکتریکی ماهیچه‌ها ضروری است. برای این منظور در بسیاری از آزمایشگاه‌ها، الکترودهایی را به پوست بیمار متصل می‌کنند.
در تاریخ ۲۷ سپتامبر، مسئول‌های روسی کمیسیون مرکزی انتخابات در زاپوروژیه ادعا نمودن که همه‌پرسی تصویب گردید و حدود ۹۳٫۱۱ درصد (از ۵۴۱٬۰۹۳ رای‌دهندگان) موافق ملحق شدن به فدراسیون روسیه بودند. میزان مشارکت ۸۵٫۴ درصد بود. طبق داده‌های عرضه گردیده توسط این کمیسیون، حمایت از پیوستن در ناحیه ملیتوپل ۹۰٫۰۱٪ بود، در حالی که در مرکز اداری آن، ملیتوپل، ۹۶٫۷۸٪ بود.
در همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) که از سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده‌است، در بعضی از کشورها جهت جمع‌آوری اطلاعات پایبندی افراد مبتلا به قرنطینه خانگی، به وسیله ردیابی گوشی‌های هوشمند آن افراد موفق به جمع‌آوری میزان مشارکت و پایبندی افراد شدند.
در هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری که به پیروزی سید محمد خاتمی منتهی شد، اسماعیل آهنی نمایندهٔ مجلس دوم از خاتمی حمایت کرد. ۲۹٬۳۲۳ نفر در انتخابات ۲ خرداد ۱۳۷۶ رأی دادند که ۸۰ درصد از حدود ۳۷ هزار واجد حق رأی را شامل می‌شد. این در حالی است که میزان مشارکت در ششمین انتخابات ریاست‌جمهوری (۱۳۷۲)، ۵۴ درصد بود.
در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)، ۴۶٬۱۹۹٬۹۹۷ واجد شرایط رأی دادن بودند. ۸۵ درصد واجدین شرایط در رای‌گیری شرکت کردند. استان یزد و استان مازندران با درصد مشارکت حدود ۱۰۰ درصد بالاترین میزان مشارکت در بین استان‌های کشور را داشتند.
به‌صورت میانگین و طی این یازده دوره انتخابات مجلس ، نرخ مشارکت در انتخاب مجلس در کل کشور ۵۴/‌‌‌۸۱ درصد و در تهران ۴۳٫۵۶ درصد بوده است. بیش‌ترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس پنجم با ۷۱ درصد و کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم با ۴۲٫۵۷ درصد بوده است.
در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)، ۴۶٬۱۹۹٬۹۹۷ واجد شرایط رأی دادن بودند. ۸۵ درصد واجدین شرایط در رای‌گیری شرکت کردند. استان یزد و استان مازندران با درصد مشارکت بیش از ۱۰۰ درصد بالاترین میزان مشارکت در بین استان‌های کشور را داشتند.
ابی گفت: «تصمیم گرفتم در راستای این حرکت بزرگ و خیرخواهانه، بعد از تقریباً ۵۰ سال از آخرین باری که ریش‌های خودم رو اصلاح کردم، و برای ایجاد انگیزه به افزایش کمک‌های مالی و مشارکت شما عزیزان در این کمپین، برای دومین بار بعد از سال ۱۹۷۱ و به محض رسیدن میزان مشارکت به ۱۰ هزار دلار، ریش‌های خودم رو اصلاح کنم.کامل و از ته!»
تا کنون یازده دوره انتخابات برگزار شده است که میزان مشارکت مردمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ترتیب از دوره اول ۵۲٫۱۴ درصد به ۴۲٫۵۷ درصد در دوره یازدهم رسیده است.
این پایگاه حدوداً تا دو سال بعد از اجرای طرح اصلاح واحد پول و رواج سکه و اسکناس جدید با مردم همراه خواهد بود و اطلاعات لازم را در اختیار قرار خواهد داد. فعالیت «فرم» نظرسنجی فعلی نیز تا زمانی که میزان مشارکت به سطح مطلوبی برسد تداوم خواهد یافت.