حنان

حنان

معنی کلمه حنان در لغت نامه دهخدا

( حنآن ) حنآن. [ ح ُ آ ] ( ع اِ ) ج ِ حِنّا. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). رجوع به حناء شود.
حنان. [ ح َ ] ( ع مص ) بخشودن. ( ترجمان عادل ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ). || ( اِمص ) بخشایش. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). || رقت قلب. ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). || مهربانی.( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رحمت. ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) روزی. ( منتهی الارب ). رزق. ( اقرب الموارد ). || برکت. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). || هیبت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). وقار. || شر دراز. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). الشرالطویل. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || حنان اﷲ؛ معاذاﷲ. ( ناظم الاطباء ). || حنانیک ؛ مهربانی کن بر من باربار و همچنین حنانک. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ).
حنان. [ ح َن ْ نا ] ( ع ص ) آرزوکننده چیزی. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). || رحمت کننده. ( غیاث ). بخشاینده. ( منتهی الارب ). ذوالرحمة. ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). مهربان. ( مهذب الاسماء ). || متوجه شونده بر سر تابنده خود. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). روی آورنده بکسی که اعراض کرده و روی گردانیده از او. ( از شرح قاموس ). || تیر که آواز دهد وقت گردانیدن میان انگشتان. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نوحه کننده و نالان. || راه پیداو آشکار. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ).
- حمس حنان ؛ دلاور که او راست آواز بجهت سرعت وی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). بائص له حنین من سرعته. ( اقرب الموارد ).
حنان. [ ح َن ْ نا ] ( اِخ ) نامی از نامهای خدای تعالی. ( غیاث ): و در دعا آمده : یا حنان و یا منان. حنان کسی که میپذیرد و قبول میکند از کسی که اعراض کرده است از او و منان کسی که پیش ازسؤال به نوافل و عطایا آغاز کند و این هر دو از صفات ذات باریتعالی هستند. ( ناظم الاطباء ) :
نانش مفرست پیش کز تو
واخواست کند بحشر حنان.خاقانی.
حنان. [ ح ِن ْ نا ] ( ع اِ ) حنا که بدان خضاب کنند. ( ناظم الاطباء ). حنا. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). حناء. ( اقرب الموارد ). رجوع به حنا و حناء شود.
حنان. [ ] ( اِخ ) بدان که چون یوحنا به اجرای خدمت خود شروع نموده ، حنا و قیافا هر دو رئیس الکهنه بودندو عادت آنزمان بر این قرار یافته بود که هر شخصی رابلقب و منصبی که دارد خطاب نمایند. اگرچه بعد از آن منصب را ترک نموده بود، چنانکه حنا را رئیس الکهنه میگفتند و حال اینکه مدتی بود که آن منصب را ترک نموده بود. و پنج تن از پسرانش نیز بدین منصب مفتخر گردیدند و خود نیز پدر زن رئیس الکهنه بود. لهذا چون قوم یهود مسیح را دستگیر نمودند اولاً او را بنزد حنا بردند تا آنکه او را از کار خود خوشنود گردانند و از آنجا وی را بنزد قیافا کشانیدند. ( قاموس کتاب مقدس ).

معنی کلمه حنان در فرهنگ معین

(حَ نّ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - بخشاینده . ۲ - بسیار مهربان .
(حَ ) [ ع . ] (اِمص . ) ۱ - رحمت ، بخشایش . ۲ - مهربانی .

معنی کلمه حنان در فرهنگ عمید

۱. بخشاینده.
۲. بسیارمهربان.
۳. (اسم، صفت ) از نام های خداوند.

معنی کلمه حنان در فرهنگ فارسی

بخشاینده، بسیارمهربان، یکی ازنامهای خداوند
(صفت ) ۱ - بخشاینده. ۲ - بسیار مهربان .
شهری است به اندلس جایی با نعمت بسیار و آبادانی و تجارت و هوای معتدل

معنی کلمه حنان در فرهنگ اسم ها

اسم: حنان (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: hannān) (فارسی: حَنّان) (انگلیسی: hannan)
معنی: آرزومند، مشتاق، بخشاینده، بسیار مهربان، از نام های پروردگار، نوحه و زاری کننده، از نام های خداوند، از صفات خداوند

معنی کلمه حنان در دانشنامه عمومی

حنان (کاهن). حنان ( یونانی کوینه: Ἅννας؛ عبری: חָנָן ؛ زاده ۲۲ یا ۲۳ پیش از میلاد – زمان مرگ نامعلوم ) یا آناس ( انگلیسی: Annas ) که با نام های آنانوس و آنانیاس هم شناخته می شود، نخستین کاهن اعظم یهودیه در سال ۶ پس از میلاد بود که به دستور آریستوکرات رومی کیرینیوس به این مقام منصوب شد.
نام حنان در انجیل و ذکر مصائب عیسی و به ویژه در نمایش های مصائب آمده است که عیسی را پیش از بردن نزد پونتیوس پیلاطس و محاکمه اش، ابتدا نزد او می آوردند. حنان، پدرزن قیافا بود و نقش مهمی در به قدرت رسیدن او پس از خود داشت. مطابق روایت انجیل یوحنا ( ۱۲:۱۰ ) خانوادهٔ حنان در توطئهٔ قتل ایلعازر دست داشتند. مابین سال های ۱۸ تا ۳۶ پس از میلاد، شهرسالار و حاکم منطقه - والریوس گراتوس - قیافا را به سِـمَت کاهنی اعظم گماشت و او به مدت ۱۸ سال در این منصب ماند که نشانگر رابطهٔ خوبش با مقامات روم بود، به نحوی که پونتیوس پیلاطس جانشین والریوس گراتوس هم او را در این منصب حفظ کرد. اگر چه در جریان محاکمه عیسی قیافا کاهن اعظم بود، اما حنان که پدرشوهرش و دارندهٔ سابق این منصب بود، بدون شک قدرت زیادی در این حوزه داشت. مطابق انجیل یوحنا، عیسی را نخست نزد حنان آوردند که کاخِ محل زندگی اش نزدیک تر بود. مطابق نسخه شاه جیمز کتاب مقدس، پس از عید پنجاهه، حنان ریاست مجلس و دادگاه سنهدرین را بر عهده داشت که پطرس و یوحنا دو حواری عیسی را به آنجا آوردند.
حنان رسماً به مدت ده سال ( ۶ تا ۱۵ پس از میلاد ) به عنوان کاهن اعظم خدمت کرد تا آن که در سن ۳۶ سالگی توسط حاکم وقت والریوس گراتوس خلع شد. با این وجود، با آنکه او به طور رسمی مقامی نداشت، حنان همچنان به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد سیاسی و اجتماعی کشور باقی ماند، که بخشی از این قدرت مربوط به این واقعیت بود که پنج پسر و دامادش قیافا همگی به عنوان کاهنان اعظم خدمت کردند.
تاریخ دقیق مرگ او نامعلوم است. پسرش «حنان کوچک»، همچنین به نام «حنان پسر حنان» هم شناخته می شود، در سال ۶۶ پس از میلاد به دلیل طرفداری از برقراری صلح با روم ترور شد.

معنی کلمه حنان در دانشنامه آزاد فارسی

حَنّان (Annas)
یهودی ثروتمندی از فرقه صدّوقی که کوئیرینوس۱، والی رومی سوریه، در ۶م به کهانت اعظم گماشت و والریوس گراتوس۲ در ۱۵م برکنارش کرد. پنج پسر او و نیز دامادش بر همین کرسی تکیه زدند. به استناد آیاتی از لوقا۳ (۲:۳) و یوحنا۴ (۱۳:۱۸ـ۲۴) او رئیس جلسۀ بازجویی از عیسی مسیح پس از دستگیری اش بود و به سبب پافشاری بر محاکمه و اعدام عیسی متهم به عدول از احکام شرع یهود است.
QuiriniusValerius GratusLukeJohn

معنی کلمه حنان در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
حنّان از اسمای خدا و به معنای رحیم است و آن از «حَنَان» به معنای رحمت است.
این اسم الهی از آیه 13 سوره مریم (19) «وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا» انتزاع شده است.
[ویکی فقه] حنان (قرآن). حنان از اسمای خدا و به معنای رحیم است و آن از «حنان» به معنای رحمت است.
این اسم الهی از آیه ۱۳ سوره مریم «و حنانا من لدنا» انتزاع شده است.حنان به معنای عاطفه به خرج دادن و شفقت کردن است، راغب گفته: از آنجایی که اشفاق جدای از رحمت فرض ندارد، لذا خدای تعالی از رحمت به" حنان" تعبیر کرده، و فرموده: " و حنانا من لدنا" و از همین باب است" حنان منان" و کلمه: " حنانیک" به معنای اشفاق بعد از اشفاق است.و در آیه شریفه" حنان" به رحمت تفسیر شده و شاید مراد به آن نبوت و یا ولایت باشد نظیر قول نوح (علیه السّلام) که فرمود: " و آتانی رحمة من عنده" و قول صالح که فرمود:" و آتانی منه رحمة" که در هر دو جا مقصود از رحمت نبوت است.بعضی دیگر" حنان" را به محبت تفسیر کرده اند، و شاید منظور از آن محبت مردم نسبت به او است هم چنان که درباره موسی فرموده که ما محبت تو را در دل ها انداختیم: " و القیت علیک محبة منی" که خواسته باشد در باره یحیی (علیه السّلام) هم بفرماید او را چنان کردیم که هر کس دیدارش کند دوستش بدارد.بعضی دیگر حنان را به تعطف و رحمت و رقت و دلسوزی نسبت به مردم تفسیر کرده اند، یعنی یحیی (علیه السّلام) نسبت به مردم رؤوف و خیرخواه بود، به سوی خدا هدایتشان می کرد، و به توبه وادارشان می نمود، و به همین جهت در عهد جدید او را" یوحنای معتمد" نامیده.و بعضی دیگر آن را تفسیر کرده اند به اینکه مورد حنان خدا بوده، یعنی خدا نسبت به او محبت داشته، چون به طوری که در روایات آمده هر وقت خدا را ندا می داده خدای تعالی جوابش را می داده و چون کلمه مورد بحث نکره یعنی بدون الف و لام آمده دلالت می کند بر اینکه خدای تعالی حنان مخصوصی به او داشته است.
دیدگاه علامه طباطبایی
و لیکن آنچه از سیاق بر می آید مخصوصا از نظر اینکه" حنان" را مقید به قید" من لدنا" نموده و با در نظر گرفتن اینکه این کلمه جز در مواردی که اسباب طبیعی و عادی یا مؤثر نیست و یا در نظر گرفته نشده آورده نمی شود این است که مراد از" حنان" یک نوع عطف الهی و انجذاب مخصوصی است بین یحیی و بین پروردگارش، که در غیر او سابقه و مانند ندارد، و بنا بر این تفسیر دوم و سوم از اعتبار ساقط می شود.

معنی کلمه حنان در ویکی واژه

رحمت، بخشایش.
مهربانی.
بخشاینده.
بسیار مهربان.

جملاتی از کاربرد کلمه حنان

بانگ حنانه نیز معروف است که بنالید از فراق و بخست
عشق حنانه چو آتش از تو خاست آن حنین او چنین خوش از تو خاست
آن دل که توئی در وی غمخانه چرا باشد چون گشت ستون مسند حنانه چرا باشد
بسیاری از سیاستمداران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و رزمندگان فلسطینی عضویت یا رهبری این اتحادیه را بر عهده داشتند. از جمله آن‌ها یاسر عرفات، حنان عشراوی، فیصل حسینی، ولید خالدی و بسیاری دیگر می‌باشند.
دو گزارش از شرح وقایع پس از فتح بردعه وجود دارد. یکی از ابن اثیر است که داستان را احتمالاً از «ثابت بن حنان» حول سال ۳۳۲ هجری نقل می‌کند و دیگری متعلق به گزارش‌گری ارمنی به نام موسی کاگان کاتوانسی است. گزارش نخست با این که توسط مورخین مسلمان نوشته شده، از نظر روس‌ها بی‌طرف‌تر است. در گزارش ارمنی از قتل‌عام بی‌رحمانهٔ مردم صحبت شده در حالی که در گزارش ابن اثیر چنان نقل شده که روس‌ها به اهالی گفته‌اند در صورت خارج نشدن از خانه‌هایشان در امان خواهند بود. نقل ابن اثیر نشان می‌دهد روس‌ها می‌خواستند در شهر فتح شده نظم برقرار کنند تا بیشینهٔ غنائم را کسب کنند. این با رویکردشان در حملات پیشین متفاوت است و گویای پیشرفت فرهنگی آنان می‌باشد.
ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران پس از ضبط چند برنامه تلویزیونی، نخستین کنسرت عمومی خود را در برنامه افتتاحیه اولین جشن هنر شیراز در بیستم شهریور ۱۳۴۶ در تخت جمشید اجرا کرد. رهبر ارکستر واهه خوجایان و تک‌خوان برنامه نسرین آزرمی بود. ضمن اجرای آثاری از پرگولزی، جمینیانی، مارچلو و ناج، یکی از ساخته‌های مرتضی حنانه به نام کاکوتی ـ رقص برای او با رهبری خود آهنگساز اجرا شد.
این روستا با همکاری دهیاری و شوراها پایگاه بسیج شهید محرم زاده و دختران حنانه نیز دارد که بیشتر زنان و مردان در آن مشغول خدمت به مردم هستند.
زبان‌ها و گویش‌های بربری برای حدود ۲۵۰۰ سال سنت مکتوب داشته‌اند، هرچند که این سنت اغلب به دلیل تغییرات فرهنگی و تهاجمات مختل شده‌است. نخستین بار این زبان‌ها با ابجد لیبیقی نوشته شدند که امروزه نیز توسط طوارقی‌ها به صورت تیفیناغ استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین کتیبه به آن متعلق به سده دوم پیش از میلاد است. استفاده‌های اولیه از این خط در سنگ‌نگاره‌ها و در آرامگاه‌های مختلف یافت شده‌است. از جمله مقبره ۱۵۰۰ ساله مادرسالار طوارق تین حنان که بقایای کتیبه تیفیناغ بر روی یکی از دیوارهای آن پیدا شده‌است.
هو فی الخلق دائماً حنان لیس فی قلبه سوی المنان
اندیشه و فرهنگ‌ها دارد ز عشقت رنگ‌ها شب تا سحرگه چنگ‌ها ماه تو را حنانه‌ای
خوابگاه مصطفی و کعبه مان از پیش و پس بارگاه و منبر حنانه مان از چپ و راست
«وَ حَناناً مِنْ لَدُنَّا» یعنی و اعطیناه مع الحکمة رحمة و عطفا من عندنا. و قیل معناه جعلناه رحیما علی الخلق، یدعوهم الی الهدی، و یعلمهم العلم. الحنان العطف و الشّفقة مشتق من حنّ الیه حنینا، اذا مالت الیه نفسه حتی اظهر الجزع من انقطاع رؤیته عنه و اشتیاقه الیه. و الحنّان المترّحم و المنّان المعتق. قال الشاعر: حنانک ذا الحنان‌ ای ارحم یا رحیم و قد یثنی فی الدعاء کقول طرفة:
استودیو بل یک استودیو ضبط ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ به پیشنهاد مرتضی حنانه ساخته شد، مهدی برکشلی و علی اکبر نکوگر از جمله افرادی بودند که در پایه‌گذاری آن نقش داشتند. پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، آثار هنرمندانی همچون فرهاد مهراد، فریدون فروغی، گوگوش و داریوش اقبالی در این استودیو ضبط شده‌است. پس از انقلاب هم گروه‌ها و هنرمندانی همچون چاووش، عارف، شیدا، محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، فرامرز پایور و علیرضا افتخاری آثار خود را در این مکان ضبط کرده‌اند. همچنین موسیقی پروژه‌هایی همچون نیلوفرانه، نسیما، سربداران، هزاردستان، دلشدگان، امیرکبیر و ناخدا خورشید نیز در این استودیو ضبط شد. استودیو بل در تهران منطقه مطهری واقع در خیابان لارستان جنب کوچه مجلسی واقع شده‌است.
روی ان النبی (ص) قال: «آخر من یخرج من النار رجل اسمه هنّاد، و هو ینادی من قعر جهنم یا حنان یا منان»، گفت باز پسین کسی که از دوزخ بیرون آید، مردی بود نام وی هناد. گویند پس از همه خلق به پنج هزار سال بیرون آید، و بروایتی به پانصد سال. حسن بصری گفت کاشک من او بودمی در آن قعر دوزخ.
ارکستر سمفونیک تهران در طول سال‌های فعالیت خود بارها اوج و افول را تجربه کرده‌است. به گمان بعضی، دوران طلایی این ارکستر به پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و زمانی بر می‌گردد که نوازندگان بزرگی همچون یهودی منوهین با این ارکستر همکاری می‌کرده‌اند. همچنین دوره‌هایی که مرتضی حنانه و حشمت سنجری پیش از انقلاب اسلامی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده داشتند به عنوان دورهٔ باروری این ارکستر یاد می‌شود.
توی حنان توی منان تو سبحان توی مذهب توی ملت تو ایمان
انتشار این شایعه واکنش حنان الفتلاوی نماینده زن پارلمان عراق را به دنبال داشت. وی اعلام کرد که قصد دارد از این روزنامه شکایت کند. الفتلاوی از دولت عراق خواست از توزیع و فروش این روزنامه سعودی در عراق جلوگیری شود. دفتر نخست‌وزیری عراق نیز تأکید کرد که این روزنامه باید به دلیل انتشار خبر جعلی و «توهین به ملت غیور عراق» عذرخواهی کند.
آذرمیدخت عظیما (حنانه) (زاده ۱۳۰۶ در اصفهان) که بیشتر با نام آذر عظیما شناخته می‌شود خواننده ایرانی است.
پشت محراب از فراقت مانده بر دیوار غم چوب منبر بیتو چون حنانه دارد صد حنین