حمدان

معنی کلمه حمدان در لغت نامه دهخدا

حمدان. [ ح َ ] ( اِ ) آلت تناسلی مرد :
بجنبانم علم چندان در آن دو گنبد سیمین
که سیماب از سر حمدان فروریزمش در سوله.عسجدی.آن که ز حمدان خوشگوار و لطیفش
کنده و شلف آرزو برند خرانبار.سوزنی.
حمدان. [ ح َ ] ( اِخ ) ( آل... ) نام دولتی است که در زمان خلافت عباسیان در جزیره و سوریه فرمانروائی داشته و ابوالهیجا عبداﷲبن حمدان مؤسس این سلاله بوده و حمدانیان در زمان سیف الدوله به اوج عزت و اقبال نایل شدند و شأن و شوکت درخشان یافتند و دائره حکومتشان توسعه پیدا کرد و سرزمین های بسیاری از رومیها در آناطولی تسخیر کردند. حمدان به بنی ثعلب از قبائل عرب منسوب و یکی از امرای معتضد باﷲ شانزدهم خلیفه عباسی بوده. پسرش ابوالیهیجا عبداﷲ از جانب خلیفه مکتفی باﷲ به والیگری موصل نصب شده بود و نفوذ و اقتداری قریب باستقلال داشت و در تاریخ 322 هَ.ق. در مدافعه قاهر باﷲ مقتول گردید و پسر ارشدش ناصرالدوله حسن جانشین پدر شده چون متقی باﷲ خلیفه بیست ویکم بغداد را ترک گفته بموصل آمد. ناصرالدوله با برادر خود سیف الدوله علی بخدمت خلیفه شتافته از مقربان گشتند. ناصرالدین حسن در موصل و جاهای همجوار با آن فرمانروائی داشت و سیف الدوله علی در حلب و ادنه و دیگر نواحی آن سرزمین حکمفرما بود و هنگامی که معزالدوله بویهی بغداد را ضبط نمود، ناصرالدوله طاقت مقاومت و نیروی محافظت موصل را نداشت و ببرادر خود سیف الدوله پناهنده گردید و بدینطریق سیف الدوله یگانه نماینده مستقل دولت آل حمدان شد. در خلال این احوال اروپائیان بنصارای مقیم در جبال سوریه و بخود این سرزمین هجوم آوردند. سیف الدوله محاربات زیادی با این قوم نموده در اکثر اوقات با شاهد فتح و فیروزی هم آغوش میشد تا آنجا که بقلمرو امپراطوران رومی مقیم در قسطنطنیه یعنی بقطعه آناطولی یورش آورده دوبار با رومیان بغزا پرداخت و تا آماسیه پیش روی نموده غنائم بسیار به دست آورد. در تاریخ 350 هَ. ق. سیف الدوله درگذشت و پسرش سعدالدوله ابوالمعالی وارث وی شد پس از سعدالدوله پسرش ابوالفضائل در حلب بمسند امیری نشست و در همین اوقات وزیر ابونصر که یکی از فاطمیون بود، حلب رابچنگ خود انداخت و درنتیجه ، دولت آل حمدان رو به انقراض نهاد. ناصرالدوله و سیف الدوله و سعدالدوله سلاطین آبرومند این سلسله بوده اند و در زمان سیف الدوله این دولت به اوج ترقی رسید و قدرت و سطوت درخشان یافت ومعارف و علوم در عصر وی رونق و رواج مشعشع پیدا کردو آل حمدان قریب 60 سال حکومت کرد. ( قاموس الاعلام ).

معنی کلمه حمدان در فرهنگ معین

(حَ ) [ ع . ] (اِ. ) آلت تناسلی مرد.

معنی کلمه حمدان در فرهنگ عمید

آلت تناسلی مرد.

معنی کلمه حمدان در فرهنگ فارسی

از هنگامی که نخستین دعات اسماعیلی در اهواز مستقر شدند و آغاز دعوت برای امامت محمد بن اسماعیل و اولاد او کردند یکی از مبلغان خود را بنام حسین اهوازی بسواد کوفه فرستادند . وی در آنجا با مردی بنام حمدان الاشعث معروف به قرمط ملاقات کرد حمدان بزودی دعوت باطنیه را پذیرفت و درین راه به حسین اهوازی یاوری کرد و چندان در این کار کوشش نمود که حسین اهوازی امر دعوت را در سواد عراق باو وا گذاشت و او (( کلواذا ) ) یکی از توابع بغداد را مرکز دعوت خود نمود و دعوت وی چنان بسرعت انتشار یافت که در سال ۲۷۶ ه. ق . توانست بخرید اسلحه و تشکیل دسته ای از جنگجویان پردازد . اینان بزودی شروع بخونریزی و قتل مخالفان خود کردند و رعبی عظیم از آنان در دل مسلمان عراق افتاد و بسیاری از مردم از بیم جان دعوت ایشانرا پذیرفتند . قرامطه عراق در سال ۲۷۷ قلعه استواری در سواد کوفه بنام (( دار الهجره ) ) براغی خود ترتیب دادند . حمدان از این پس بوضع مقررات مالی و نظامات اجتماعی متقنی برای اتباع خود مبادرت جست و هر یک را موظف بخرید سلاح برای خود کرد . داماد حمدان موسوم به عبدان کاتب یکی از دعات چیره دست او بود .از حدود سال ۲۸٠ میان حمدان و عبدان با مرکز دعوت اسماعیلی در اهواز اختلاف حاصل شد و از این راه مذهب جدیدی بنام قرمطی بوجود آمد .
آلت مردی، آلت تناسل مرد، حمدون هم گویند
(اسم ) آلت تناسلی مرد آلت مردی نره .
ابن عبدالرحیم الاثاربی وی طبیب ادیب شاعر روز و شب در طلب دانش بود

معنی کلمه حمدان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حمدان (ابهام زدایی). حمدان ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • حمدان بن اشعث قرمط، حمدان قرمط رهبر و بنیان گذار جنبش قرمطیان در کوفه• حمدان بن حمدون، نیای سلسله آل حمدان
...

معنی کلمه حمدان در ویکی واژه

ستایشگر

جملاتی از کاربرد کلمه حمدان

نخواهی که خالی بود . . . ن و دستت ز حمدان پر با دو از جام باده
جد او، شاهک از اهالی سند بود، پدرش حسین در سجستان مسکن گزید و معلم نوآموزان در روستای شامستیان بود. اما خود کشاجم، محمود، بسیار جابجا می‌شد. گفته می‌شود در یکی از روستاهای بلخ به دنیا آمد، سپس در شام ساکن شد و مدت بسیاری در الرملة از شهرهای فلسطین بماند، از این رو به رملی شهرت یافت . مدتی در حلب نیز ساکن بود و ابتدا در آنجا، آشپز دربار سیف‌الدوله حمدانی بود؛ سپس به منصب منجم درآمد. دو بار به مصر رفت و اقامتش در آنجا طولانی شد و در وصف مصر بسیار شعر گفت. به عراق نیز سفر کرد. در موصل با گروهی ادبی همنشین شد که برادران خالدی نیز بودند.
در باغ کفت حمدان بنشاند نهال کان ای پورزن دربان، آخر چه نهالست این
الهدایة الکبری نام کتابی از حسین بن حمدان خصیبی (متوفی ۳۴۶ ق) است که به زبان عربی و در صدد بیان زندگی و کرامت‌های چهارده معصوم و اثبات امامت و وصایت امامان شیعه تألیف شده‌است.
ای رفیق آنچه خوانیش حمدان هست ماهی و جان او نمدان
زن که دارد به سوی حمدان رای حمد حمدان کند نه حمد خدای
در سال ۳۷۷ قمری (۳۶۶ خورشیدی) پس از پیروزی معزالدوله بر ناصرالدوله آل حمدان و وقوع صلح بین آندو وارد شهر سامرا شد و اموال فراوانی را صرف آبادانی شهر نمود. گنبد بزرگی بر مقبره عسکریین ایجاد کرد، حرم مجللی دراطراف آن ساخت و صحنی برای آستانه احداث کرد. بدستور وی ضریحی از چوب ساروج تهیه و نصب گردید، سرداب غیبت مرمت گردید و تأسیسات ناصرالدوله آل حمدان را تکمیل نمود.
سر چون سم خر مباد حمدان مرا گر پای زنت را چو چلیپا نکنم
ابوفراس حمدانی (۹۳۲- ۹۶۷) (نسب: ابوالعلاء حارث بن سعید بن حمدان بن حمدون بن حارث) شاعر و نظامی-سیاسی عرب در سدهٔ چهارم قمری بود. گفته‌اند سخن سهل و ممتنع در عربی خاص ابوفراس حمدانی و در فارسی خاص فرخی سیستانی است.
بوجعفر حمدان گوید: جمال الرجل فی حسن مقاله و کماله فی حسن صدق فعاله. و قال: علامة من انقطع الی اللّه علی الحقیقة ان لا یرد علیه ما یشغله عنه.ابوجعفر الفرغانی نزیل بغداد من اصحاب الجنید٭ و رواة کلامه، واسمه محمد بن عبداللّه، هکذی رایت فی التاریخ، قال ابوجعفر الفرغانی: التوکل باللسان یورث الدعوی، والتوکل بالقلب یورث المعنی.
در خاتمه و نتیجه کتاب، مؤلف عنوان می‌کند که اگرچه از وضعیت فرهنگی که به شرح آن پرداخته، بیشتر رونق فرهنگی سرزمین‌های مرکزی جهان اسلام - عراق و غرب ایران - مد نظر بوده، اما این به معنای بی‌رونقی فرهنگی در دیگر نقاط جهان اسلام نیست. خراسان عصر سامانی، سیستان عهد بازماندگان صفاری، شام عهد حمدانی، مصر عهد فاطمی و اندلس عهد اموی هرکدام در این دوره تبلور فرهنگی خاص خود را داشتند و از آن روی در رنسانس اسلامی سهیم بودند.
در جریان جنگ داخلی سوریه، در اواخر ژوئیه ۲۰۱۲، ارتش آزاد سوریه به همراه پست مرزی مرتبط با عراق، این شهر را تصرف کرد. در اوایل سپتامبر ۲۰۱۲، فرانس ۲۴ گزارش داد که فرودگاه نظامی حمدان تحت حمله ارتش آزاد سوریه قرار دارد.[نیازمند منبع] در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲، ارتش آزاد سوریه فرودگاه نظامی حمدان و حومه آن را تصرف کرد که زمانی برای انتقال محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به پایگاهی برای هلیکوپتر و تانک‌های نظامی تبدیل شده بود. تصرف پایگاه حمدان به این معنا بود که نیروهای ارتش سوریه همه پایگاه‌های هوایی استان دیرالزور (به غیر از فرودگاه نظامی در شهر دیر الزور) را از دست داده‌اند.
یکی از وقایع جالب توجه زندگی او مباهلهاش با قاضی موصل در مورد امامت بوده‌است. این دو نزد پادشاه موصل که آن زمان امیر ناصرالدین ابن حمدان بوده‌است با یکدیگر مباحثه می‌کنند و چون پس از بحث فراوان نتوانستند یکدیگر را متقاعد کنند تصمیم به مباهله گرفتند. گفته می‌شود آن قاضی یک روز بعد از مباهله دچار بیماری شدیدی می‌شود و می‌میرد.
زان که دارد به سوی حمدان رای حَمْدِ حمدان کند نه حمدِ خدای
جعفر بن محمد شیبانی شهرت‌یافته همراه نام جدّش به جعفر بن ورقاء یا ابن ورقاء (۹۰۵-۹۶۳م) (نسب: جعفر بن محمد بن ورقاء شَیبانی) کاتب، شاعر و والی عرب در سدهٔ چهارم قمری بود. میان او و سیف‌الدوله حمدانی مکاتبات به شعر و نثر نوشته می‌شد.
وین زمانم که نوبت پیری است ضعف دندان و وهن حمدانست
باشگاه فوتبال شباب الاهلی (به عربی: نادي شباب الأهلي‎) یک باشگاه فوتبال از امارات متحده عربی است که در شهر دبی قرار دارد. مالک این باشگاه حمدان بن محمد آل مکتوم، ولیعهد حکومت شهر دبی است. الاهلی ثروتمندترین و پرهوادارترین باشگاه فوتبال در امارات است. این باشگاه به دلیل بازیکنان ایرانی که در این تیم بازی کرده‌اند، در میان ایرانیان مقیم دبی نیز هوادار دارد.
هرکرا پوستین و پشمینه ست گردن افراز همچو حمدانست
وین جرم دگر که کام بدخواهان برناید ازین نحیف حمدانم
متنبی شیعه بود و با سیف الدوله حمدانی و خاندان حمدانی‌های شیعه در حلب مرتبط بود؛ و اشعار بسیاری در مدح آن‌ها سروده‌است.