حسینیه

حسینیه

معنی کلمه حسینیه در لغت نامه دهخدا

حسینیه. [ ح ُ س َ نی ی َ] ( اِ ) خانه ای که مخصوص اقامه عزای حسین بن علی بن ابیطالب باشد. || مسافرخانه هائی که در شهرها مخصوص زائران حسین سازند و جنبه انتفاعی ندارد.
حسینیه. [ ح ُ س َ نی ی َ ] ( اِخ ) از فروع فرقه زیدیه بودند که ائمه را چنین تعداد میکرده اند. 1- علی بن ابیطالب. 2- حسین بن علی. 3- زیدبن علی بن حسین. 4- یحیی بن زید. 5- عیسی بن زید. 6- محمدبن عبداﷲبن حسن. و بعد از محمد هر کس از آل رسول که مردم را به طاعت خدا بخواند امام میدانند. ( الفرق بین الفرق 51-52 ) ( خاندان نوبختی ص 254 ).
حسینیه. [ ح ُ س َ نی ی َ ] ( اِخ ) از فرق شیعه و شعبه یی از طرفداران امامت ابومنصور که پس از او پسرش حسین بن ابی منصور را صاحب این مقام میشمردند. ( مقالات اشعری ص 24 ) ( خاندان نوبختی ص 254 ). ابن عبد ربه گوید: حسینیه شاخه ای از روافض هستند که از یاران ابراهیم اشتر بودند. اینان شبانه در کوچه های کوفه میگشتند و فریاد میزدند: «یالثارات الحسین ». ( عقد الفرید ج 2 ص 240 ).
حسینیه. [ ح ُ س ِ نی ی ِ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان فراهان بالا بخش فرمهین شهرستان اراک. واقع در شش هزارگزی باختر فرمهین و شش هزارگزی راه عمومی. ناحیه ای است کوهستانی. سردسیر. دارای 362 تن سکنه میباشد. فارسی زبانند. از قنات مشروب میشود. محصولات آنجا غلات ، بنشن ، پنبه ، ارزن ، انگور. اهالی به کشاورزی و گله داری و قالیچه بافی گذران میکنند. راه مالرو است و از فرمهین اتومبیل میتوان برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
حسینیه. [ ح ُ س ِ نی ی ِ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان ابهررود بخش ابهر شهرستان زنجان واقع در 12هزارگزی شمال باختر ابهر و 2هزارگزی راه قزوین به زنجان. ناحیه ای است واقع در جلگه معتدل ، سردسیر. دارای 504 تن سکنه میباشد. ترک زبانند. از قنات مشروب میشود. محصولات آنجا غلات ، انگور. اهالی به کشاورزی گذران میکنند. راه مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
حسینیه. [ ح ُ س ِنی ی َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان جراحی. بخش شادگان شهرستان خرمشهر واقع در 75هزارگزی شمال شادگان و سه هزارگزی باختری راه اتومبیل رو اهواز به بهبهان کنار رودخانه جراحی. ناحیه ای است واقع در دشت. گرمسیر. دارای 110 تن سکنه میباشد. فارسی و عربی زبانند. از رودخانه جراحی مشروب میشود. محصولات آنجا غلات است. اهالی به کشاورزی و حشم داری گذران میکنند. راه در تابستان اتومبیل رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه حسینیه در فرهنگ معین

(حُ س ِ یِ ) [ ع . ] (ص نسب . اِمر. ) محلی است که مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا حسین بن علی (ع ) در آن جا برگزار می شود، تکیه .

معنی کلمه حسینیه در فرهنگ عمید

مکانی برای برگزاری مراسم عزاداری، به ویژه عزاداری برای امام حسین، تکیه.

معنی کلمه حسینیه در فرهنگ فارسی

محلی که درماه محرم در آن روضه خوانی کنند، تکیه
(صفت اسم ) تکیه ای که در آنجا مرثی. حسین بن علی علیه السلام را خوانند و عزاداری کنند .
دهی است از دهستان باغین بخش مرکزی شهرستان کرمان

معنی کلمه حسینیه در فرهنگ اسم ها

اسم: حسینیه (دختر) (عربی) (تلفظ: hoseiniyeh) (فارسی: حسینیه) (انگلیسی: hoseiniyeh)
معنی: خوب، نیکو

معنی کلمه حسینیه در دانشنامه عمومی

حسینیه (اندیمشک). حسینیه یکی از شهرهای استان خوزستان است. این شهر در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک قرار گرفته است. این شهر در گذشته جز استان لرستان بوده است که در دهه ۱۳۶۰ از استان لرستان جدا و هم زمان با شهرستان شدن اندیمشک به استان خوزستان الحاق شده است. مردم این شهر از قوم لر هستند و به زبان لری بالاگریوه ای تکلم می نمایند.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱٬۸۲۱ نفر ( در ۵۳۳ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه حسینیه در دانشنامه آزاد فارسی

حُسینیه
مکانی مذهبی در سرزمین های شیعه نشین، به ویژه در ایران، برای برپایی مراسم عزاداریِ امام حسین (ع)، و تجمّع گروه های سینه زنی، و اجرای مراسم معمول در ایام محرم و صفر. حسینیه ها پس از مساجد، مهم ترین بناهای مذهبی در شهرها و روستاهای شیعی به شمار می روند. این بناها، گاه با پرداختی هم سنگِ مساجد و گاه مختصرتر، غالباً ساختمان هایی وسیع اند، که برخی نشانه ها و شعایر شیعی در کالبدِ بنا یا ملحقات آن دیده می شود. در برخی مناطق حاشیۀ کویر، ازجمله یزد و نایین، حسینیه های روباز به صورت میدانگاه هایی کوچک در بافت مسکونی پراکنده اند؛ در برخی از آن ها «نخل» ـ دست ساخته ای چوبی و یادمانی برای عزاداری ـ قرار می دهند.

معنی کلمه حسینیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تکیه، مکان گردآمدن صوفیان، مزار مشایخ صوفیه ، اقامتگاه موقت صوفیان در سفر، مهمانپذیر رایگان در شهرهای زیارتی، و بویژه در ایران محل برگزاری مراسم سوکواری پیشوایان دین بویژه سوکواریهای ماه محرّم و اجرای تعزیه .
واژه تکیه و ترکیبات هم خانواده آن (تکیه دادن، تکیه داشتن و تکیه کردن) به معنای پشت به چیزی گذاشتن، اعتماد کردن، پشت دادن و آسایش نمودن و راحت کردن، چیزی که بر آن پشت گذارند، در فارسی از قدیم کاربرد بسیار داشته است. این واژه در زبان ترکی و فارسی و سپس عربی معنای اصطلاحی یافته است. سبب این امر، آن بوده است که ساکنان تکیه برای گذران زندگی بر درآمد اوقاف و کمکهای نیکوکاران اتکا می کرده اند .
← منشأ لغوی تکیه
نخستین بار در جهان اسلام ، تکیه به معنای اقامتگاه صوفیان به کار رفته و با مکانهای دیگری همچون رباط ، زاویه ، خانقاه، دُوَیره و لنگر مشابهت داشته است تکیه های صوفیان از حدود سده هشتم و بیش تر در قلمرو عثمانیان رایج شد و همانند نهادهای مشابه، شیوه زندگی در آن ها عابدانه، همراه با رهبانیت و اعتکاف بود .
← کاربرد زاویه و تکیه در عثمانی
در افغانستان تکیه ها بیش تر به قهوه خانه ها شبیه بودند. الفینستون در اوایل سده سیزدهم/ نوزدهم، از تکیه هایی در غزنین و کابل سخن گفته است که در آن جا گروههای مختلف مردم اوقات خود را به کشیدن قلیان و چَرْس می گذراندند و شیخِ آن را فقیر می نامیدند
تکیه در ایران
...
[ویکی شیعه] حسینیه، از مکان های مذهبی شیعیان است که بیشتر در آن، مراسمِ سوگواری امام حسین(ع) و شهدای کربلا برگزار می شود. در مناطق گوناگون شیعه نشین نام هایی مانند مَأتَم، امامباره، عاشورخانه و عزاخانه برای اشاره به این مکان به کار می رود.
در بسیاری از محله های شهرهای شیعه نشین دست کم یک حسینیه دائم وجود دارد. گفته شده که لکهنو (در اواسط دهه ۱۲۱۰) حدود ۲۰۰۰ و تهران (در اواخر دهه ۱۳۴۰ش) حدود ۶۳۰ حسینیه داشته است. براساس آمار (۱۳۷۵ش)، ۷۵۲۸ حسینیه در ایران وجود داشته که بیش از ۱۱% کل اماکن دینی و مذهبی این کشور را تشکیل می داده است.
کارکرد اختصاصی حسینیه ها، برگزاری مراسم سنّتی عزاداری و روضه خوانی به ویژه برای امام حسین(ع) و یارانش، و کارکرد عمومی آنها، برگزاری آیین های مذهبی و فرهنگی است.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
جایی که برای اقامه سوگواری برای ابا عبدالله الحسین علیه السلام ساخته شود. حسینیه هایی که در شهرهای مختلف، از جمله شهرهای مذهبی ساخته می شود، اغلب علاوه بر مرکز تجمع عزاداران و اقامه مراسم سوگواری، حالت زائر سرا و مسافرخانه ای را دارد که زائران از آن استفاده می کنند و جنبه رایگان دارد.
بیشتر آنها به نام مردم شهری است که آن را می سازند. مثل: حسینیه آذربایجانی ها، تهرانی ها، اصفهانی ها و... که در شهرهایی نجف، کربلا، مشهد از این گونه حسینییه ها وجود دارد و از نظر شرعی هم محدودیت و احکام مسجد را ندارد.
شاید روی آوردن شیعه به «حسینیه » در دوران های کهن به خاطر آن بوده که مساجد، اغلب در اختیار و زیر سلطه حکومت هایی بوده که برای تشیع و اقامه عزاداری و مراسم دینی شیعه، محدودیت ایجاد می کردند.
در مناطق هند، به حسینیه «امام باره » گویند و امام باره های متعددی با نام های مختلف وجود دارد. در برخی مناطق آسیای مرکزی نیز، حسینیه هایی که شیعیان می ساختند به «مسجد شیعه ها» معروف می شد.
«در نقاط مختلف هند، تکیه و حسینیه نام های گوناگون دارد و آن را عزاخانه، امام باره، تعزیه خانه، عاشوراخانه، تابوت خانه، چبوتره، چوک امام صاحب... می خوانند».
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.
[ویکی شیعه] حسینیه (ابهام زدایی). حسینیه ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

معنی کلمه حسینیه در ویکی واژه

محلی است که مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا حسین بن علی (ع)
در آن جا برگزار می‌شود، تکیه.

جملاتی از کاربرد کلمه حسینیه

انفجار یک بمب در حسینیه‌ای در شیراز بعد از نماز مغرب و عشا تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت. خبرگزاری فارس
الحسینیه (به عربی: الحسینیة) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است. الحسینیه ۱٬۵۶۳ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان حسینیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.
ابن ادریس در روز جمعه هجدهم شوال سال ۵۹۸ در ۵۵ سالگی در شهر حله از دنیا رفت. مرقدش در سال ۱۳۸۱ تعمیر و تجدید بنا شد. حسینیه‌ای نیز به نام او در شهر حله وجود دارد.
این بقعه هم‌اکنون نیز در حال مرمت و بازسازی است که بنا به ظاهر، مکان‌هایی جهت کتابخانه و سالن اجتماعات و حسینیه در نظر گرفته شده‌است. با توجه به فضاهای سبز اطراف امام‌زاده معصوم بزرگترین امامزاده تهران نیز هست.
بنای فعلی آرامگاه امامزاده هاشم و حسینیه مجاور آن، ساختمانی سنگی است و داخل آرامگاه آینه‌کاری شده‌است و دو منبت معرق شده نیز در ضلع شمالی و جنوبی آن قرار دارد.
در دهه ۱۳۴۰ در افغانستان با تصویب قانون اساسی مشروطیت، دهه دموکراسی آغاز گردیده و اشکال محدودی از آزادی بیان و آزادی فعالیت سیاسی تجربه می‌شد. او پس از ۱۲ سال تحصیل در نجف به زادگاهش قندهار بازگشت و در یک مدرسهٔ مذهبی در شهر قندهار به تدریس علوم دینی پرداخت و سپس حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را بنیان نهاد. وی در سال ۱۳۵۷ خ. به حج رفت. محسنی به دنبال کودتای کمونیستی هفت ثور افغانستان را ترک و به سوریه رفت و چند ماهی در شهر دمشق به تدریس علوم حوزوی پرداخت.
در ایام محرم و سوگواری‌ها مراسم عزاداری در حسینیه این بقعه برگزار می‌شود و مردم نذورات خود را به ضریح می‌اندازند و روزهای پنجشنبه و جمعه مراجعه به حرم وی بیشتر می‌شود.