حرمان

معنی کلمه حرمان در لغت نامه دهخدا

حرمان. [ ح ِ ] ( ع مص ) بی روزی کردن. ( زوزنی ) ( دهار ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان عادل ). بازداشتن. منع کردن. بی بهره کردن. بی بهرگی. ناامید کردن. نومید کردن.
حرمان. [ ح ِ ] ( ع اِمص ) نومیدی. ناامیدی. نمیدی. حرفة. محرومی. قنوط. یأس. || بی بهرگی. حُرف. بی نصیبی : گویند آفت ملک شش چیز است اول حرمان... ( کلیله و دمنه ). حرمان آن است که نیکخواهان را از خود محروم گرداند. ( کلیله و دمنه ).
آدم از او به برقع همت سپیدروی
شیطان از او به سیلی حرمان سیه قفا.خاقانی.تو خورشیدی و من در این عصر
افسرده به سردسیر حرمان.خاقانی.ای بس شه پیل افکن کافکند به شه پیلی
شطرنجی تقدیرش در ماتگه حرمان.خاقانی.و سیاحان بیابان حرمان... ( سندبادنامه ص 6 ).
مهتری در قبول فرمانست
ترک فرمان دلیل حرمانست.سعدی ( گلستان ).لبت شکّر به مستان داده ، چشمت می به می خواران
منم کز غایت حرمان نه با آنم نه با اینم.حافظ.- در ششدر حرمان افتادن ؛ در بن بست نامرادی گیر کردن.
حرمان. [ ح َ رَ ] ( اِخ ) تثنیه حَرَم. مکه و مدینه. حرمین. دو حرم. || دو وادی است که آب هر دو در بطن لیث در یمن ریزد. ( معجم البلدان ).
حرمان. [ ح ِ ] ( اِخ ) حصنی است به یمن نزدیک دملوه.
حرمان. [ ] ( اِخ ) از دیه های خوی. ( تاریخ قم ص 141 ).

معنی کلمه حرمان در فرهنگ معین

(حِ ) [ ع . ] (مص ل . ) بی بهره بودن ، بیرون ماندن .

معنی کلمه حرمان در فرهنگ عمید

۱. بازداشتن، منع کردن.
۲. بی بهره کردن.
۳. بی روزی کردن.
۴. بی بهره ماندن، بی بهرگی.
٥. نومیدی.

معنی کلمه حرمان در فرهنگ فارسی

بازداشتن، منع کردن، بی بهره کردن، بی روزی کردن
۱- (مصدر ) بی بهره بودن بیروزی ماندن . ۲ - (اسم ) بی بهرگی بی نصیبی نومیدی .
از دیه های خوی

معنی کلمه حرمان در ویکی واژه

بی بهره بودن، بیرون ماندن.

جملاتی از کاربرد کلمه حرمان

این فیلم نخستین فیلم سینمایی احسان سلطانیان در مقام کارگردان و نویسنده است که ساخت سریال محرمانه در باران و فیلم های بلند پیچ جاده نمناک، رویای طبقه پایین و شور آوا را در کارنامه خود دارد.
روز رسید و محرمان عید کنند زین سبب روز چو محرمان زند لاف سپید چادری
این اصل به نام اگوست کرک‌هوفس نام‌گذاری شده‌است. بیشتر سامانه‌های رمزنگاری نوین بر پایهٔ اصل کرکهوفس بنا می‌شوند. هرچند امروزه استفاده از سامانه‌هایی که محرمانه‌بودن روش‌ها را اصل قرار می‌دهند همچنان رایج است، اما رمز در چنین سامانه‌هایی معمولاً زود شکسته می‌شود و در دنیای اطلاعات امروزی محرمانه نگاه‌داشتن جزئیات فنی یک سامانه، دشوار است؛ همچنین با پیشرفت روزافزون فناوری‌ها مدت لازم برای شکستن رمزها روز به روز کاهش می‌یابد و به علت نامعلوم بودن میزان این پیشرفت‌ها نمی‌توان آن‌ها را در طراحی سامانه به‌حساب آورد؛ ولی می‌توان محرمانه‌ نگاه‌داشتن روش‌ها را به عنوان یک سطح امنیتی بیشتر و به صورت ترکیبی با اصل کرک‌هوفس استفاده کرد.
باز محنت زده دورانم باز در ششدره حرمانم
فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: ۱۲۳ پرونده، شامل پرداخت‌های پرسنلی، پرداخت به مدیران و پرداخت بدون مبنای قانونی به ارزش ۵۹ هزار میلیارد ریال مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ خورشیدی تشکیل شده که به صورت محرمانه پیگیری خواهد شد.
در سال ۱۹۹۸، بدن جیمز مارکوس به وسیلهٔ زالوی ملکه به شکل کامل بازسازی شد. او اینک در این فکر بود تا از اسپنسر و آمبرلا انتقام بگیرد؛ بنابراین ویروس تی را در مقر آرکلی منتشر کرد. دیری نپایید که کارکنان مقر به زامبی‌هایی خون‌آشام تبدیل شدند و برخی از آن‌ها از مقر و عمارت اسپنسر خارج شدند. این کار مارکوس سبب شد تا درنهایت، گوشه‌ای از پژوهش‌ها و فعالیت‌های غیرقانونی آمبرلا که به شکل فوق‌محرمانه انجام می‌شد، آشکار شود و در آینده، دیگر آن چهرهٔ موجه خود را در میان افکار عمومی نداشته باشد.
خون آهوی حرم را در حرم خواهند ریخت محرمان بینند اگر آهوی مشکین مرا
لو لم ینلنی شراب من شفاعتکم یا حر قلب من‌الحرمان مضطرم
در کوی غم تو صبر بی‌فرمانست در دیده ز اشک تو بر او حرمانست
اشپر در پی رهایی از اشپانداو، دو خودزندگی‌نامه پرفروش با نام‌های درون رایش سوم و اشپانداو:خاطرات محرمانه منتشر کرد و رابطهٔ اغلب نزدیکش با هیتلر را تشریح کرد و به خوانندگان و مورخان ابعاد جدیدی از حکومت رایش را شناساند. او بعدها کتاب سومش نفوذ را دربارهٔ اس‌اس نوشت. او در ۱۹۸۱ در حین بازدید از لندن درگذشت.
الیس تحصیلاتش در رشته دوره مدرن را در دانشگاه آکسفورد به پایان رساند و در سال ۱۹۸۱ موفق به اخذ درجه دکترا شد. وی طی۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ در دانشگاه ماداگاسکار تدریس کرد، وی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ رئیس بخش آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل لندن بود و از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ سردبیر روزنامه آفریقا محرمانه و پس از آن دبیرکل مرکز مطالعات آفریقا در لیدن بود.
خرم آن دلداده محروم از دیدار دوست کز پس دیوار حرمان گوش بر گفتار اوست
کشورهایی که به تکنولوژی ساخت سوپر آلیاژها دست پیدا می‌کنند عملاً به برتری اقتصادی و استراتژیکی دست خواهند یافت. به علت استفاده گسترده از این فناوری در صنایع نظامی دانش ساخت آن جزء اطلاعات محرمانه است و برای بدست آوردن چنین دانشی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی وجود دارد.
شینجی آئویاما کارگردان ژاپنی در سال ۲۰۱۲ این فیلم را در فهرست بزرگترین فیلم‌های تاریخ قرار داد. او گفت: «هیچ فیلم دیگری مثل گزارش محرمانه ویرانگر نیست، که هر بار که آن را میبینم احساس متفاوتی به من دست می‌دهد. به دست آوردن این‌گونه عدم قطعیتی در یک فیلم بالاترین هدفی است که همواره امید آن را دارم اما هیچگاه آن را به دست نمی‌آورم.»
او مدتی مورد توجه ملکه بود و در تابستان ۱۵۹۲، به مدت شش روز از ملکه در بیسهام ابی پذیرایی نمود و شورای پریوی (شورای محرمانه) نیز همان‌جا برگزار گردید. مشهور است ملکه مادرخواندهٔ دو فرزند الیزابت بود. اما او در ۱۵۹۵ متوجه شد که تنها در کلیسا می‌تواند ملکه را ببیند. اما از ژوئن ۱۶۰۰ به بعد که ملکه در عروسی دختر او در بلک فرایرز حضور پیدا کرد، الیزابت دوباره مورد توجه ملکه قرار گرفت.
بدسگال تو جنگ پیوستست برنشسته به باره ای حرمان
ادب آموز محرمان لب خشکی است بی‌بیان به محیط آشنا نه‌ای رگ موج‌گوهرگشا
از نیمهٔ دوم قرن نوزدهم توده مردم این ارمنیان را شناخته بودند و آن‌ها نیز از خود با عنوان ((فداییان)) یاد کرده‌اند. این فداییان قفقازی از شمال غرب ایران عبور می‌کردند، در مراکزی چون تبریز، سلماس و خوی آموزش می‌دیدند و موضوع اعزام به ایالت‌های ارمنی‌نشین عثمانی را طرح ریزی می‌کردند. سه حزب عمدهٔ سیاسی ارمنی یعنی حزب آرمناکان به دنبال آن حزب هنچاکیان و حزب داشناکسوتیون برای اجرای عملیات خود در ایالت‌های ارمنی‌نشین عثمانی از ایران به منزلهٔ پایگاه استفاده می‌کردند. فداییان در عثمانی به‌طور محرمانه گروه‌های کوچک نظامی سازماندهی کردند، شعبه‌های حزب را بنیان نهادند و ایدئولوژی حزب را انتشار دادند و هدفشان از انجام این کارها آزاد ساختن ارمنیان عثمانی بود.
چونک آن مخفی نماند از محرمان ذات و وصفی چیست کان ماند نهان
کاندرین ایّام حرمان با چنین بخشندگان کس چو من محروم و غم روزی و محنت باره نیست