حائل
معنی کلمه حائل در لغت نامه دهخدا

حائل

معنی کلمه حائل در لغت نامه دهخدا

حائل. [ ءِ ] ( ع ص ، اِ ) نعت فاعلی از حول و حیل. || متغیراللون. || شتربچه ماده همینکه از شکم مادر آماده برآمده باشد، و نر را سقب گویند. || خرمابن که سالی بار آرد و سالی نیارد. || اشتر ستاغ. شتر نازا. ناقه حائل ؛ آنکه باردار نشده باشد از گشن یافتن یا آنکه باردار نشود یک سال یا دو سال یا سالها. مقابل حامل. || نازاینده از هر حیوان. زنی که آبستن نیست. مقابل حامل. ج ، حیال ، حول ، حُوّل ، حولل. || میش که نزاید. || بازداشت : برزخ ؛ حائل و بازداشت میان دو چیز. ( منتهی الارب ). مانع. حاجز. بازدارنده میان دو چیز. حِوال. حُوَل. حَوَل :
پرده چه باشد میان عاشق و معشوق
سد سکندر نه مانع است و نه حائل.سعدی.|| میانجی. || چون الف تأسیس را لازم دارند حرف دخیل را حائل نامند. ( المعجم فی معاییر اشعار العجم ). || صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: نزد بعض از شعراء عجم اسم دخیل است و شرح آن در ضمن معنی لفظ دخیل گفته آید، انشاء اﷲتعالی.
حائل. [ ءِ ] ( اِخ ) موضعی است به نجد. || موضعی است میان دو کوه.

معنی کلمه حائل در فرهنگ عمید

مانع و حجاب میان دو چیز، هرچه میان دو چیز واقع شود.

معنی کلمه حائل در فرهنگ فارسی

( صفت )۱- آنچه که میان دو چیز واقع شود و مانع از اتصال آن دو گردد فاصل حجاب . ۲ - جدا کننده .
موضعی است بنجد موضعی است میان دو کوه

معنی کلمه حائل در فرهنگستان زبان و ادب

{screen, shield, block , pick} [ورزش] در بسکتبال، حرکتی که در آن بازیکن مهاجم بین هم تیمی و مدافع حریف قرار می گیرد تا موقعیتی را برای آزاد شدن هم تیمی دارای توپ یا بدون توپ خود فراهم کند

معنی کلمه حائل در دانشنامه عمومی

حائل (رایانه). در علوم رایانه، حائل ( به انگلیسی: Delimiter ) نویسه ای است که برای مشخص کردن مرز بین بخش های مختلف موجود در داده های متنی استفاده می شود و برای جداسازی و تفسیر صحیح داده ها کاربرد دارد.
یکی از رایج ترین حائل ها فاصله است. کاما و نشانهٔ پاراگراف ( ¶ ) رایج ترین حائل ها در دادگان ها هستند. کاما به عنوان مشخص کنندهٔ انتهای متن یک فیلد و نشانهٔ پاراگراف برای مشخص کردن پایان یک رکورد استفاده می شود. از دیگر نشانه های حائل رایج می توان به ; ، "، '، آکولاد، تب، علامت سؤال و کج خط اشاره کرد.
حائل (شهر). حائل ( به عربی: حائل ) شهری در عربستان سعودی است که در استان حائل واقع شده است. این شهر مرکز استان حائل است و اقلیم بیابانی دارد.
حائل ۳۱۰٬۸۹۷ نفر جمعیت دارد و ۹۹۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه حائل در فرهنگ عمید
معنی کلمه حائل در فرهنگ فارسی

معنی کلمه حائل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به مانع بین دو چیز و همچنین زن غیرآبستن (مقابل حامل)، حائل می گویند.از احکام آن به معنای نخست در باب طهارت و صلات سخن رفته است.
در اعضای وضو، غسل و تیمم در حال اختیار نباید حائلی باشد؛ لیکن در حال اضطرار، مانند تقیه، ترس از دشمن، سرما و زخم بودن عضو، وجود حائلی از قبیل جوراب، کفش و پارچه روی زخم مانعی ندارد. موهای روی پا چنانچه مانع مسح پوست باشد، حائل محسوب می گردد و مسح بر آن صحیح نیست. برخی موی روی پا را حائل ندانسته اند.
وجود حائل در نماز
نماز زنی که جلوتر از مرد یا برابر او ایستاده با وجود حائل یا فاصله بین آن دو به مقدار ده ذراع، صحیح است.در صورت عدم حائل و فاصله لازم در حرمت یا کراهت این عمل، اختلاف است. قول اوّل منسوب به مشهور، بلکه بر آن ادّعای اجماع شده است. بنابر قول به حرمت، آیا نماز هر دو باطل است؛ خواه با هم آغاز به نماز کرده باشند یا یکی بعد از دیگری، یا تنها نماز کسی که بعد شروع کرده؟ مسئله اختلافی است.
← ویژگی حائل
از شرایط صحّت سجده، نبودن حائل بین پیشانی و محل سجده است. با وجود مانع، حتّی مثل جِرم روی مُهر- در صورت مانعیت- سجده باطل است.
حائل در نماز جماعت
...

جملاتی از کاربرد کلمه حائل

گفتم ای دوست کیم وصل میسر گردد گفت آن لحظه که جانهم به میان حائل نیست
آن آفتاب روشن سر زد ز روزن دل معلوم شد کزین پیش جز تن نبود حائل
بسی خونها که از چشمت میان چشم و دل رفتی اگر خیل خیال تو نبودی در میان حائل
استان حائل (به عربی: منطقة حائل) یکی از مناطق عربستان سعودی است. این منطقه در شمال غربی عربستان و در ۶۵۰ کیلومتری ریاض واقع شده‌است. این منطقه حدود نیم میلیون جمعیت دارد و مرکز آن شهر حائل است. ساکنان آن مسلمان اهل سنت هستند.
تاریخ سیاسی دولت مدرن افغانستان با سلسلهٔ درانی در سده ۱۸ میلادی آغاز شد.[ت] پایتخت آن در سال ۱۷۷۶ توسط تیمورشاه درانی از قندهار به کابل منتقل شد و بخشی از قلمرو آن به امپراتوری‌های همسایه در سال ۱۸۹۳ واگذار شد. در اواخر سده نوزدهم میلادی، افغانستان به یک دولت حائل در «بازی بزرگ» بین امپراتوری بریتانیا و امپراتوری روسیه تبدیل شد. در سال ۱۹۱۹، پس از جنگ سوم افغان و انگلیس و امضای پیمان راولپندی، این کشور دوباره کنترل امور خارجه خود را از بریتانیا پس گرفت و استقلال خود را توسط امان‌الله شاه اعلام نمود.
این طبیعت کور و کر گر نیست پس چون آزمود کاین حجاب و حائل‌ست آن سوی آن چون مایلست
آدرین پروست مدتی نیز ریاست این آکادمی را عهده‌دار بود و در سال ۱۸۹۲ نیز نشان لژیون دونور را دریافت کرد. او در نیمه دوم قرن نوزدهم، یکی از بزرگ‌ترین پژوهشگران اروپا در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و حائل‌های بهداشتی به‌شمار می‌رفت.
ای دوست «إِذْ یَغْشَی السِدْرَةَ ما یَغْشی» درخت ربوبیت است که عبودیت ثمرۀ آن آمده است. مصطفی- علیه السلام- گفت: شب معراج او را نتوانستم دیدن که نور او غلبه میکرد «فَرَأَیْتُ فَراشاً مِنَ الذَّهَبِ حالَ بَیْنَه وَ بَیْنی». این پروانه که حائل رؤیت آمد انسانیت بود. پوشیده نیست که شمع الهیت را پروانۀ دل انسانیت و عبودیت آمده است.
سپس یک قطعه حائل بین بیلت و پیستون قرار می‌گیرد و بیلت توسط پیستون به داخل قالب، فشرده می‌شود. سپس محصول اکسترود شده از سمت دیگر کشیده می‌شود تا صاف شود. برای بهبود خواص محصول باید روی آن فرایندهای گرم کاری و سرد کاری انجام شود.
یک پرس‌وجوی اختیاری که قبل از آن علامت سؤال (؟) می‌آید، و شامل یک رشته پرس‌وجو برای دادهٔ غیر سلسله مراتبی است. ترکیب نحوی آن خوش-تعریف نیست، اما رسم آن است به صورت معمول یک ترتیب از جفت‌های ویژگی-مقدار باشد که توسط یک حائل از هم جدا می‌شوند.
این طرح دارای سه بخش بود: تشکیل محکمه برای تعیین متجاوز - تشکیل صندوقی برای خسارتها -تشکیل ارتشی از کشورهای اسلامی برای حائل شدن بین دو ارتش
هیکل الجسم مانع حائل فارس الروح واصل جائل
الشنان (به عربی: الشنان) یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان حائل واقع شده‌است.
و قیل وَصَّلْنا لَهُمُ خبر الدّنیا بخبر الآخرة حتّی کأنهم عاینوا الآخرة فی الدّنیا، وصّلنا مبالغة الوصل، و حقیقة الوصل رفع الحائل بین الشیئین.
این راه‌حل شاید اوکراین را در پیوندهای مستقیم سیاسی و اقتصادی با غرب قرار دهد، اما در عین حال باید به پیوندهای تاریخی، فرهنگی و اقتصادی شرق اوکراین با روسیه هم توجه کند و به لحاظ نظامی، مانند آنچه برای فنلاند پس از جنگ جهانی دوم ترسیم شد، موقعیتی خنثی و حائل را برای اوکراین رقم بزند.
هایردال سنگ‌کاری‌های باکیفیت در جزیره (که در موارد بسیار کمی وجود دارد) را با سنگ‌کاری سرخپوستی دوران پیشاکلمبی، مانند تیاهواناکو مقایسه کرد. او در مورد دیوار حائل آهو ی ویناپ‌او گفت: "هیچ ماهیگیر پولینزیایی ای قادر به تصورش نبود، چه برسد به ساختن چنین دیواری."
میانِ عاشق و معشوق هیچ حائل نیست تو خود حجابِ خودی حافظ از میان برخیز
نهفت از نظر دهر چهره اندوه صحیفه گل تر در میانه شد حائل
ببزم قرب چو دیدم میانهٔ من و دوست حجاب و پرده و حائل تصور من و اوست
ال هفیراه، هائل یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان حائل واقع شده‌است.