نویسه

معنی کلمه نویسه در لغت نامه دهخدا

نویسه. [ ن ُ س َ / س ِ ] ( اِ ) آژفنداک. قوس و قزح. ( ناظم الاطباء ). رجوع به نوسه و نوشه و نوس شود.

معنی کلمه نویسه در فرهنگ فارسی

آژفنداک ٠ قوس و قزح ٠

معنی کلمه نویسه در ویکی واژه

نویسه (جمع نویسه‌ها)
هر یک از نشانه‌های ساده‌ای که در نوشتن بکار می‌رود.
(رایانه و فناوری اطلاعات) یه حرف، عدد، یا نماد که مربوط به محتوا است (دارای معنی خاصی برای پردازشگرش نیست).

جملاتی از کاربرد کلمه نویسه

وام‌واژه‌های عربی یا مالایی در این خط با نویسه‌های ویژه نوشته می‌شوند.
اعداد سیسترسی یک سامانه عددنویسی هستند که اوایل قرن سیزدهم میلادی همزمان با ورود روش عددنویسی هندی-عربی به شمال غرب اروپا، توسط راهبانی کاتولیک موسوم به سیسترسی‌ها معرفی شدند. این اعداد بسیار فشرده هستند و از مهم‌ترین ویژگی‌های این اعداد تک رقمی بودن آن‌ها است. به طوری که اعداد چهار رقمی در روش هندی-عربی و حتی بیشتر در روش عددنویسی رومی تنها در یک نویسه نمایش داده می‌شوند. یکی از ایرادات این روش محدودیت نمایش عدد است به طوری که با این روش تنها هر عدد صحیح از ۱ تا ۹۹۹۹ را می‌توان نشان داد.
عَنخ، اَنخ یا آنخ یک نویسه در خط هیروگلیف مصری است که به معنی زندگی یا به عنوان سمبل زندگی است و به دو شکل زیر به‌کار می‌رود:
در صفحه‌کلید استاندارد فارسی، نویسه‌های همزه و اشکال گوناگون آن را می‌توان با کلیدهای ترکیبی زیر تایپ کرد:
در الفبای روسی، برابر نویسه /خ/ به کار می‌رود. مانند хѣръ.
بسیاری از صفحه‌کلیدها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به جای ارسال مستقیم نویسه‌ها، کدهایی متناظر با هر کلید را پس از فشرده‌شدن آن کلید به سیستم‌عامل می‌فرستند. این کار باعث می‌شود تا بتوان صفحه‌کلیدهای فیزیکی را به صورت پویا به هر تعداد جانمایی مسیردهی کرد—بدون نیاز به تغییر در اجزای سخت‌افزاری و تنها با تغییر در نرم‌افزاری که کلیدها را تفسیر می‌کند.
یکی از موارد کاربرد حرکات در لاتین، نویسه‌گردانی خط‌های غیرلاتین به این خط است. برای نمونه، در نویسه‌گردانیِ زبان عربی به لاتین، از حروف ṣ, ṭ, ẓ, ḥ, ḍ (به‌ترتیب از چپ نمایانگرِ «ص»، «ط»، «ض»، «ح» و «ض») برای نشان‌دادن مخارج حروف ویژهٔ این زبان بهره می‌برند. یا برای نشان‌دادن نواخت در پین‌یین (الفبای استانداردی برای نویسه‌گردانی چینی استاندارد به لاتین) از ā, á, ǎ, à استفاده می‌شود.
نامِ چینینویسه‌های چینی سنتی許廷鏗نویسه‌های چینی ساده‌شده许廷铿
موفقیت یونیکد در یکی کردن کد بندی نویسه‌ها سبب استفاده گسترده اش در جهانی‌سازی و بومی‌سازی نرم‌افزارها شده‌است.