علامت سؤال
معنی کلمه علامت سؤال در فرهنگستان زبان و ادب

علامت سؤال

معنی کلمه علامت سؤال در فرهنگستان زبان و ادب

{question mark, interrogation mark, interrogation point} [زبان شناسی] نشانه ای به شکل «؟» که در پایان جملات پرسشی به کار می رود

معنی کلمه علامت سؤال در دانشنامه عمومی

علامت سؤال، نشانهٔ پرسش یا علامت استفهام ( «؟»؛ برای زبان های چپ به راست: «?» ) یک علامت ( نشانه ) در نشانه گذاری در زبان و متن است که هنگام پایان جملهٔ پرسشی می آید.
روند احتمالیِ به وجود آمدن علامت سؤال در تصاویر نشان داده شده است.
در بعضی زبان ها، مانند زبان اسپانیایی، گالیکان و لئونس، دو بار علامت سؤال، یکی برای اول جمله و دیگری برای پایان جمله، به کار می رود که اولی علامت سؤال برعکس است؛ مثلاً "¿Qué hora es?" ( ساعت چند است؟ ) . در زبان یونانی از نقطه ویرگول به عنوان علامت سؤال استفاده می شود.
در دیگر زبان های جهان ( به جز زبان های راست به چپ، مانند عبری و عربی ) علامت سؤال برعکسِ علامت سؤال در فارسی، یعنی «؟» و به صورتِ «?» است.

معنی کلمه علامت سؤال در ویکی واژه

نشانه‌ای به شکل «؟» که در پایان جملات پرسشی به کار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه علامت سؤال

در زبان فارسی جمله از لحاظ محتوی بر ۵ نوع است که جملهٔ پرسشی یکی از آنان است. جملهٔ پرسشی در زبان فارسی با استفاده از واژگان پرسشی یا تغییر لحن ساخته می‌شود و پیرامون رویداد کاری یا وقوع حالتی را سؤال می‌کند. در پایان جمله پرسشی از این نشانه «؟» (علامت سؤال) استفاده می‌کنیم.
در آن زمان در مورد شهادت ابوعباس، یک علامت سؤال بود که آیا با ریختن سم در غذای او کشته شد یا اینکه به گفته امریکایی‌ها در اثر سکته قلبی فوت کرده‌است.
نام اشپر در فهرستی از اعضای دولتِ پس از هیتلر که توسط توطئه‌گران عامل نقشه ترور ۱۹۴۴ هیتلر تهیه شده بود وجود داشت. در کنار نام او علامت سؤال و حاشیه‌ای با عنوان «حمایتش باید جلب شود» وجود داشت که احتمالاً او را از تصفیه‌های زیادی که پس از شکست طرح رخ داد در امان نگه داشت.