جواد
معنی کلمه جواد در لغت نامه دهخدا

جواد

معنی کلمه جواد در لغت نامه دهخدا

جواد. [ ج َ ] ( ع ص ) سخی. مذکر و مؤنث در آن یکسان است. ج ، اجواد، اجاود، جُوَداء، جُوَدة، جود. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || فرس جواد؛ اسب نیکوروی ، و همچنین فرسة جواد. ( منتهی الارب ). اسب تندرو. ( اقرب الموارد ). اسب نیک رو. ( ترجمان علامه ). ج ، جیاد، اجیاد، اجاوید. || دور: سرنا عقبةً جواداً؛ ای بعیدة. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).
جواد. [ ج َوْ وا ] ( ع ص ) بسیارجود، و این بر خدا اطلاق گردد بخلاف سخی. ( از اقرب الموارد ). || سخی. ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ).
جواد. [ ج َ وادد ] ( ع اِ ) ج ِ جادّه ، بمعنی شاهراه ها. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). رجوع به جاده شود.
جواد. [ ج ُ ] ( ع اِمص ) تشنگی یا شدت تشنگی. ( منتهی الارب ) ( ازاقرب الموارد ) ( المنجد ). عطش. ( از اقرب الموارد ).
جواد. [ ج َ] ( اِخ ) لقب امام محمدبن علی بن موسی الرضابن جعفر علیهم السلام ، امام نهم از ائمه اثناعشر، ملقب به تقی.مولد آن حضرت روز نوزدهم یا روز نیمه شهر رمضان سال 195 هَ. ق. و بمدینه بود. مادرش ام ولد بود و سبیکة نام داشت و امام رضا علیه السلام او را خیزران نامید. امام جواد هنگام رحلت پدر بزرگوارش نه سال داشت و بعضی هفت سال نوشته اند. شهادت وی بسال 220 هَ. ق. در خلافت معتصم و به امر او بود و مدفن شریف آن حضرت نزد جدش امام موسی الکاظم معروف و مزار شیعیان است.
در تاریخ کاظمین عباس فیض آمده : امام جواد یگانه فرزندی است که از علی بن موسی الرضا گاه رحلت بازمانده است ، تولدش به اختلاف روایات در نوزدهم یا پانزدهم رمضان یا دهم رجب سال 195 هَ. ق. در مدینه بوده است ، نام مبارکش محمد و مشهورترین القابش تقی و جواد و معروفترین ِ کنیت های وی ابوجعفر میباشد. و چون اسم و لقب و کنیه اش با اسم و لقب و کنیه جد بزرگوارش امام محمد باقر متحد بود برای امتیاز از یکدیگر امام باقر را ابوجعفراول و این امام را ابوجعفر ثانی خواندند. مراتب علم و فضل و کمال او را احدی انکار نکرده و برای نمونه تنها مباحثه آن امام با یحیی بن اکثم قاضی القضاة بغداد در حال خردسالی در محضر مأمون خلیفه عباسی کافیست. در این مجادله توانایی و احاطه امام بر کلیه ابواب فقه بخوبی روشن میگردد. در همین مجلس مناظره مأمون دختر خود ام فضل را بعقد او درآورد. تاریخ رحلت آن امام نیز در روایات مختلف روز آخر ذی قعده و پنجم ذی حجه و ششم و پانزدهم همان ماه بسال 220 هَ. ق. ضبط شده است. برای امام جواد بعضی چهار پسر و چهار دختر ذکر کرده اند و شیخ مفید در کتاب ارشاد امام را دارای دو پسر و دو دختر بنامهای علی النقی و موسی بن مبرقع و فاطمه و امامه دانسته و در هر حال اعقاب آن حضرت تنها از امام علی النقی و موسی مبرقع میباشند. ( تاریخ کاظمین عباس فیض ص 70 ببعد ).

معنی کلمه جواد در فرهنگ معین

(جَ ) [ ع . ] (ص . ) اسب تندرو.
(جَ ) [ ع . ] (ص . ) بخشنده ، راد.
(جَ وّ ) [ ع . ] (ص . ) بسیار بخشنده .

معنی کلمه جواد در فرهنگ عمید

۱. سخی، بخشنده.
۲. [جمع: جیاد] اسب تندرو.

معنی کلمه جواد در فرهنگ فارسی

بخشنده، سخی، اجوادواجاودواجاویدهم گویند
( اسم ) اسب نیک اسب راهوار. جمع : اجیاد جیاد اجاوید.
لقب امام محمد بن علی بن موسی الرضا بن جعفر علیهم السلام امام نهم از ائمه اثنی عشر ملقب به تقی .

معنی کلمه جواد در فرهنگ اسم ها

اسم: جواد (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: javād) (فارسی: جواد) (انگلیسی: javad)
معنی: بخشنده، جوانمرد، از نام ها و صفات خداوند، با سخاوت، ( اَعلام ) لقب امام محمّد ابن علی ابن موسی الرضا ابن جعفر ( ع ) [، قمری] ( = امام جواد ) نهمین امام شیعیان، ( در اعلام ) لقب امام محمد بن علی بن موسی الرضا بن جعفر ( ع ) امام نهم ملقب به تقی، از نامهای خدواند، لقب امام نهم شیعیان

معنی کلمه جواد در دانشنامه عمومی

جواد (صابرآباد). جواد ( به ترکی آذربایجانی: Cavad ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان صابرآباد واقع شده است. جواد ۳۱۵۱ نفر جمعیت دارد. نام جواد برگرفته از خانات جواد است که پیش تر مرکز آن بود.
در جواد سه مسجد به نام های شیخ بویوک آقا، ابوالفضل و شیخ آقا شیروانی وجود دارد که هرکدام دارای یک هیئت مذهبی هستند.
معنی کلمه جواد در فرهنگ معین
معنی کلمه جواد در فرهنگ عمید

معنی کلمه جواد در دانشنامه آزاد فارسی

جواد (ع)
رجوع شود به:امام محمدتقی (ع) (مدینه ۱۹۵ـ کاظمین ۲۲۰ق)

معنی کلمه جواد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جواد (ابهام زدایی). جواد ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اسم برای اشخاص ذیل باشد: اشخاص و اعلام• امام جواد علیه السلام، امام نهم از امامان دوازده گانه و یکی از چهارده معصوم• جواد آشتیانی، روحانی متنفذ و نماینده دوره های مختلف مجلس شورای ملی• جواد حدیدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر و مؤلف برجسته در ادبیات تطبیقی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی• جواد فومنی حائری، جواد فومنی حائری (متوفای ۱۳۴۳ش) از فعال ترین و پرکارترین روحانیان معاصر تهران• جواد محدثی، یکی از نویسندگان پرکار معاصر و دارای تالیفات و مقالات بسیار• سیدجواد مجتهد کرمانی، از علمای خیر و منتفذ برجسته و مجاهد ایران در قرن سیزدهم هجری• سید جواد حسینی عاملی، از فقهای نامدار شیعه• سید جواد مصطفوی، از علمای معاصر مشهد معانی• جواد، به معنای بخشش و مقابل بخل و از صفات نیکو
...

معنی کلمه جواد در ویکی واژه

از اسامی مردانه ایرانی-اسلامی.
لقب امام جواد ع از ائمه شیعه.
بخشنده، راد.
اسب تندرو، جیاد و اجیاد و اجاوید جمع.
بسیار بخشنده.
سخی، بخشنده«برای مذکر و مؤنث هر دو»، اجواد و اجاود و اجاوید و جوداء جمع.

جملاتی از کاربرد کلمه جواد

او پدر موسی معروفی و پدربزرگ جواد معروفی است.
محمدجواد مشکور نیز در این باره نوشته‌است:
در کتاب فرهنگ فرق اسلامی از محمدجواد مشکور زیرشاخه‌های بیشتری برای شیعه ذکر شده‌است.
اعتمادآنلاین به نقل از محسن غرویان در مورد سخنان جوادی آملی در یک جلسه خصوصی نوشت: ایشان خطاب به علما، روحانیون و همچنین مدرسین فرمودند باید با بحث روز و علوم جدید آشنا باشید و همچنین دربارهٔ مکاتب فکری، سیاسی و عقیدتی روز جهان اطلاعات کافی را به دست بیاورید. همچنین به جمع حاضر فرمودند که باید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و آمریکا آشنا باشید. شما که نه با فرهنگ جهان و نه با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ژاپنی آشنایی ندارید، چه فایده‌ای برای امام زمان دارید و چطور سربازی هستید که ابزار لازم را برای تبلیغ ندارید.
ایجدی اشتیاقی والموانع جمة ویبد وسباقی والجواد مدقع
آن فلک قدر جوادی که زابداع دوکون خلقت او غرض مبدأ اشیا آمد
بجود بحر محیطی نه زانکه بحر محیط کف جواد ترا هست چون رهی و رهین
بسخا صید کند کف جوادش دل خلق ز سخا کس بجز او با شه شاهین نکند
عطا و لطفش عاید بهر فقیر و غنی سخا وجودش شامل بهر جواد و بخیل
ای جوادی که بتو بحر و سحاب ننویسند بجز بنده خطاب
ور کریمی نه سربلند و جواد که به مدحش سری فرود آری
آن جوادی که روز بزم تو را مال صد گنج یک عطا باشد
به گفتهٔ او، از افرادی چون یحیی انصاری شیرازی، عبدالله جوادی آملی و حسن حسن‌زاده آملی تأثیر گرفته‌است.
هم ترا زیبد که باشی فرس را خیرالجواد هم ترا شاید که باشی علم را فخرالکبار
حسن‌خان میر دریا دل جواد و باذل و بادل که او را خسرو عادل امین و موتمن دارد
سرانجام، در سال ۲۰۰۵ میلادی، با حمایت بنیاد حیدر علی‌اف، سنگ قبری بر روی مزار نصب شد و به یاد جوادخان ماندگار شد. آرامگاه به صورت چهار ضلعی از آجرهای پخته شده مطابق با سبک مدرسه معماری اران ساخته شده و با گنبد پوشیده شده است. مزار جوادخان در مرکز آرامگاه قرار دارد.