مدفن

معنی کلمه مدفن در لغت نامه دهخدا

مدفن. [ م َ ف َ ] ( ع اِ ) جای دفن. محل گور. ( ناظم الاطباء ). جائی که در آن دفن کرده اند کسی یا چیزی را. ( یادداشت مؤلف ). ج ، مدافن : سلطان بفرمود تا در برابر مدفن مأمون درختها فروبردند و همه را بر درخت کشیدند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 406 ).
مدفن. [ م ُدْ دَ ف َ ] ( ع ص ) پوشیده شده. پنهان کرده. ( ناظم الاطباء ). مستور. ( ازاقرب الموارد ): اِدَّفَنَه ُ؛ دفنه. ( از متن اللغة ).
مدفن. [ م ُدْ دَ ف ِ ] ( ع ص ) پوشاننده. ( ناظم الاطباء ). نعت فاعلی است از ادفان. رجوع به ادفان شود. || بنده ای که پنهان شود از آقای خود بخصوص از ترس فروختن. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ادفان و نیز رجوع به دفون شود.

معنی کلمه مدفن در فرهنگ معین

(مَ فَ ) [ ع . ] (اِ. ) گور، جای دفن .

معنی کلمه مدفن در فرهنگ عمید

جای دفن کردن، محل دفن.

معنی کلمه مدفن در فرهنگ فارسی

جای دفن کردن، محل دفن
( اسم ) جای دفن کردن محل دفن .
پوشاننده

معنی کلمه مدفن در ویکی واژه

گور، جای دفن.

جملاتی از کاربرد کلمه مدفن

اسماعیل در سال ۹۰۷ قمری (۸۸۰ ش/۱۵۰۱ م) در نزدیکی نخجوان، الوند بیگ آق‌قویونلو را مغلوب کرد و از آنجا پیروزمندانه وارد تبریز شد و سلطنت خود را با اعلام و اظهار سلطنت شیعه که به هر حال با آیین اکثریت اهل شهر مغایر بود، اعلام داشت. شاه اسماعیل یکم صفوی قیام مؤثر خود را ضد امیران آق‌قویونلو به سال ۹۰۷ قمری، از اردبیل آغاز کرد ولی پایتخت خود را به تبریز انتقال داد. با این وجود، اردبیل به سبب آن که مدفن شیخ صفی‌الدین بود، پایتخت معنوی شاهان صفوی به‌شمار می‌رفت و از تقدس و احترام خاصّی بهره‌مند بود.
مسکن شوریده است و مدفن سعدی شهر دگر همسری به او نتواند
نصرآبادی در اواخر عمر مجاور کعبه شد و در سال ۳۶۷ یا ۳۷۲ هجری قمری در آنجا در گذشت. برخی نیز مدفن وی را مدینه یا نصرآباد دانسته‌اند.
گر سر کویت شود مدفن پس از مردن مرا کی عذاب قبر پیش آید دران مدفن مرا
بنابراین مدفن آمنه و خواهرانش به احتمال زیاد در بقعه پدرشان محمدتقی مجلسی و محل آرامگاه کنونی محمدباقر مجلسی است. در قسمت شمال غربی بقعه علامه مجلسی، تا چند سال پیش آثار قبر چند زن وجود داشت که یکی از آنها مشهور به آمنه بیگم بود ولی در تعمیرات اخیر اطراف بقعه، آثار آنها از بین رفت.
باقیمانده‌های جسد او بعد از قتل در شام (سوریه کنونی)، به امپراتوری روم برده شد. مدفن وی هم‌اکنون در کلیسای سنت باسیل واتیکان می‌باشد.
مدفنم را نجف نما و مکن در سناپور هند، مدفونم
خاک مشهد نشد ار مدفن او، این حسرت دارد اجری که بصد فیض برابر گردد
مدفن عشق جهانست اینجا یک جهان عشق نهانست اینجا
جرعه‌یی هم ریخت ز آن ساغر به‌خاک ز آن سبب شد مدفن تن‌های پاک
جان من تا بقیامت نبرم نام حیات گر پس از مرگ مرا کوی تو مدفن باشد
چو رفت حضرت سلمان بسوی آن مدفن بلند کرد به نام یهود صوت حسن
آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی که محل مدفن شمس تبریزی است. و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می‌دارند.
بوترابت نام وتا شد مدفنت خاک نجف ذکر عرش و فرش شد یا لیتنی کنت تراب
سایند سروران جهان جبههٔ نیاز بر درگهی که مدفن آن پاک گوهر است
همچنین مدفن شاعر مشهور عارف قزوینی در مجاورت بنای این آرامگاه است.