شاهراه
معنی کلمه شاهراه در لغت نامه دهخدا

شاهراه

معنی کلمه شاهراه در لغت نامه دهخدا

شاهراه. ( اِ مرکب ) راه عام و جاده بزرگ و وسیع را گویند. ( برهان قاطع ). راه عام را گویند و آن راه فراخ بود که بسیار راهها از آن بجایها بگشاید و راه شاه نیز گویندش. ( تحفة الاحباب حافظ اوبهی ). راه فراخ و آن را شه راه و شه ره نیز گویند و بتازیش شارع خوانند. ( شرفنامه منیری ). راه فراخ و پهن که خواص و عوام از آن بگذرند و بتازی شارع عام گویند. ( بهار عجم ) ( آنندراج ). جاده بزرگ کاروان. ( یادداشت مؤلف ). راه فراختر و طولانی تر. ( یادداشت مؤلف ). راه عریض و طویل خوب ساخته. ( فرهنگ نظام ). جاده. ( منتهی الارب ). راه عمومی. ( از اقرب الموارد ). شارع. ( دهار ). شارع عام. ( مجمل ). سُحج ُ. ( منتهی الارب ). راه شاه. ( برهان ). معبر عام : اشبورقان ، بر شاهراه است شهری است با نعمت فراخ. ( حدود العالم ). قحطبه... گفت ما را دلیلی باید که ما را به کوفه برد نه از شاهراه... ( ترجمه طبری بلعمی ).
چو باد هوا گشت بر شاهراه
رسیدش بنزدیک کاوس شاه.فردوسی.مگر باز گردند و یابند راه
چو از برف پیدا شود شاهراه.فردوسی.بدیشان چنین گفت کز شاهراه
بگردید کآمد بتنگی سپاه.فردوسی.آنگاه نه راهبری معین و نه شاهراهی پیدا. ( کلیله و دمنه ).
شاهراه شرع را بر آسمان علم جوی
مرکب گفتار پی کن چنگ در رفتار زن.سنایی.محنت اندر سینه من ره ندانستی کنون
شاهراه سینه من بار دانست از غمت.خاقانی.جهان گشای قزل ارسلان که بر تن خصم
بزخم نیزه فروبست شاهراه مسام.ظهیر ( از شرفنامه منیری ).روزی بر سبیل تنزه و تفکه بر ممر شاهراهی طارمی دید. ( سندبادنامه ص 179 ).
آن بت منحوت چون سیل سیاه
نفس بتگر چشمه ای بر شاهراه.مولوی.در شاهراه دولت سرمد به تخت بخت
با جام می بکام دل دوستان شدم.حافظ.یا بخت من طریق مروت فروگذاشت
یا او بشاهراه طریقت گذر نکرد.حافظ.در شاهراه جاه و بزرگی خطر بسیست
آن به کزین گریوه سبکبار بگذری.حافظ.ساروان رخت بدروازه مبر کان سرکو
شاه راهیست که منزلگه دلدار من است.حافظ.
شاهراه. ( اِخ ) دهی از دهستان میان ولایت بخش حومه وارداک شهرستان مشهد. دارای 95 تن سکنه. آب آن از قنات. محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت و مالداری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه شاهراه در فرهنگ معین

(اِمر. ) راهی که وسعت دارد، راه عام ، جاده اصلی و بزرگ .

معنی کلمه شاهراه در فرهنگ عمید

راه وسیع، جاده، خیابان یا جادۀ اصلی که محل آمدورفت همۀ مردم باشد.

معنی کلمه شاهراه در فرهنگ فارسی

راه وسیع، خیابان، جاده یاخیابان اصلی
راهی که وسعت دارد راه عام جاده بزرگ شارع .
ده . از دهستان میان ولایت بخش حومه و ارداک شهرستان مشهد . سکه : ۹۵ تن آب : قنات محصول : غلات شغل : زراعت و مالداری .

معنی کلمه شاهراه در دانشنامه عمومی

شاهراه (اغوز). شاهراه ( به لاتین: Shakhra ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان اغوز واقع شده است.

معنی کلمه شاهراه در ویکی واژه

راهی که وسعت دارد، راه عام، جاده اصلی و بزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه شاهراه

اگر میدان فضلت شاهراهست سزد کاثار خلقت شاهوار است
لاجرم کار قدمهاشان و دمهاشان کنون شاهراه دوزخست و نعرهٔ این المفر
عزیزخون و تمبرخون، دو شیر جنگی / اسدالله خون شاهراه کَشه، به وقت تَنگی
این روستا به‌عنوان شاهراه کلیدی در مسیر اصلی ترانزیت ترابری، راه‌آهن، عبور خطوط اصلی گاز و برق غرب کشور قرار دارد و محل تلاقی دو رودخانه گاماسیاب و خرم رود از سرچشمه‌های اصلی رود کرخه بوده، شغل اصلی مردم روستا کامیون داری، دامداری و کشاورزی می‌باشد.
آستراخان شهری قدیمی که زیر آفتاب جنوبی قرار دارد، نه فقط در روسیه بلکه در اروپا به عنوان شهر بزرگ صنعتی معروف است. شهر آستراخان در دهانه رودخانه ولگا که به دریای خزر می‌ریزد قرار دارد و به این سبب، شاهراه آبی و زمینی بشمار می‌آید. آستراخان در دشت شمال دریای خزر قرار گرفته و زمین‌های آن هم‌سطح دریا و در بعضی نواحی پایین‌تر از آن است.
میسر قمار است، و در قمار خانه کسی که پاکباز و کم زن بود، او را عزیز دارند، و مقدم شناسند. اشارت است بطریق جوانمردان که: ابدانهم مطروحة فی شوارع التقدیر یطأها کل عابری سبیل من الصادرین عن عین المقادیر. خود را در شاهراه تقدیر بیفکنند تا زیر هر خسی پست شوند، و از بند هر زنگی بیرون آیند، و خود را ناچیز شمرند.
سوزدش در شاهراه زندگی آتش آوردگاه زندگی
بود سجاده ی دین تختگاهش طریق شرع باشد شاهراهش
به نیم چشم زدن، زین جهان به آن عالم ز شاهراه دل چاک می توان رفتن
مهم ترین راه های مواصلاتی کشور و شاهراه های ترانزیتی و آزادراه های ایران از این استان گذر می کند، و این استان از نظر زیر ساخت نقش استراتژیکی در شمال غرب کشور دارد به طوری که اگر این راه های مواصلاتی و زیر ساخت های موجود در استان زنجان وجود نداشته باشد، فعالیت شمال غرب کشور به حالت تعلیق در می آید:
این محله به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی بخش اصلی شهر یاسوج به بزرگراه های یاسوج_شیراز و یاسوج_بابامیدان و همچنین دیگر محلات شهر یکی از پر رونق ترین محلات یاسوج می‌باشد.
نوشته‌های تاریخی بیانگر این است که کرمانشاه از نخستین مراکز تمدن بشری بوده‌است. برخلاف سایر نقاط ایران که به‌صورت مقطعی مورد سکونت قرار گرفته‌اند، این استان بدون وقفه در دوره‌های مختلف تاریخ محل سکونت بشر بوده‌است. این منطقه در مسیر شاهراه‌های ارتباطی مهمی چون جاده شاهی و راه ابریشم بوده و از مناطق جغرافیایی با اهمیت عصر باستان بوده‌است.
شهر استانبول شاهراه ارتباطی بین نواحی مختلف دنیا است و جاده‌های بین‌المللی فراوانی از آن عبور می‌کند.
در سال ۱۵۱۷، اورشلیم به دست عثمانی‌ها افتاد و تا سال ۱۹۱۷ در کنترل آن‌ها باقی ماند. در زمان حکومت سلیمان یکم، اورشلیم شاهد دوران صلح و شکوفایی بوده و بسیاری از بناها از جمله بقایای دیوار شهر باستانی مورد بازسازی قرار گرفت. در بخش عمده‌ای از دوران حکومت عثمانی‌ها، اورشلیم تنها به عنوان استانی فرعی با وجاهت مذهبی باقی مانده و در شاهراه تجارت بین دمشق و قاهره قرار نداشت. بنا به کتاب تاریخ مدرن یا معاصر کشورها، نوشته‌شده در سال ۱۷۴۴، «به رغم از دست دادن شکوه باستانی خود، اورشلیم همچنان پایتخت فلسطین باقی مانده است.»
ز رویش دیده محروم است و گوش از مژدهٔ وصلش که دوران بسته بر دل شاهراه شادمانی را
در شرق هرات بزرگراه هرات ارملک (یا ارملغ) در سال‌های اخیر ساخته شده‌است، این بزرگراه که یکی از زیباترین راه‌های غرب افغانستان است با بودجه دولت افغانستان توسط شرکت راهسازی ایرانی ۱۱۵ احداث شد و قرار است تا شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس امتداد یابد و از آنجا غرب افغانستان را با شمال کشور وصل کند. این بزرگراه همانند بزرگراه هرات اسلام قلعه بخشی از پروژه شاهراه زمینی ایران و تاجیکستان از طریق افغانستان است.
سخن در شاهراه گوش رفته خرد از شاهراه هوش رفته
ای داده در دل‌ها ندا‌، تا کرده دلها جان فدا سرهای پیران هدی بر شاهراه آویخته
غیر از آن، ارمنستان و شهر آنی در مبادلات محور شمال- جنوب (میان بغداد و دریای سیاه) و محور شرق-غرب (میان قلمرو ایران و قلمرو بیزانس) نقش واسطه داشتند، در تقاطع راه‌های بازرگانی قرار داشتند و با شاهراه‌های مناسبی با شهرهای بزرگ کشورهای همسایه پیوند می‌یافتند.
هرگز به دار ملک حقیقت نبرد راه هر کو به شاهراه طریقت سفر نکرد