جنان

معنی کلمه جنان در لغت نامه دهخدا

جنان. [ ج َ ] ( ع اِ ) جامه. ( منتهی الارب ). ثوب. ( اقرب الموارد ). || شب. || جنان لیل ؛ تاریکی شب.اندک تاریکی که در اول شب باشد. || از هرچیز میانه و جوف آن چیز که بنظر نمی آید. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) . || حریم. ( منتهی الارب ). || قلب یا موضع فزع از قلب و روح. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( معجم البلدان ). || جنان ناس ؛ جماعت مردم. ( منتهی الارب ). معظم مردم. ( اقرب الموارد ). || ( مص ) درآمدن شب. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ).
جنان. [ ج ِ ] ( ع اِ ) ج ِجنت. ( دهار ) ( لغت نامه مقامات حریری ). ج ِ جنت ، بمعنی بهشت. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از غیاث اللغات از کشف اللغات و قاموس و منتخب ) :
آن باهنر تویی که ز هر دانشی دلت
آراسته ست همچو ز هر نعمتی جنان.سوزنی.مرغزاری سبز مانند جنان
سبزه رسته اندر آنجا تا میان.مولوی.با تو او چون است من هستم چنان
زیر پای مادران باشد جنان.مولوی.رجوع به جنت شود.
جنان. [ ج ُ ]( ع اِ ) سپر. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). تُرْس.
جنان. [ ج َ ] ( اِخ ) کوه یا وادیی است به نجد. ( معجم البلدان ) ( مراصد ).

معنی کلمه جنان در فرهنگ معین

(جِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جنت .
(جَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - دل ، قلب . ۲ - درون چیزی ، باطن . ۳ - شب ، تاریکی شب ، ج . اجنان .

معنی کلمه جنان در فرهنگ عمید

۱. دل، قلب.
۲. [مجاز] درون چیزی، باطن، ضمیر.
۳. جامه.
=جنت

معنی کلمه جنان در فرهنگ فارسی

جمع جنت، بهشت، دل، قلب، امرپنهان، درون چیزی، شب وتاریکی شب
( اسم ) ۱- جمع جنت . ۱- بهشتها فردوسها. ۲- باغهابوستانها.
کوه یا وادیی است بنجد

معنی کلمه جنان در فرهنگ اسم ها

اسم: جنان (دختر) (عربی) (طبیعت، مذهبی و قرآنی) (تلفظ: jenān) (فارسی: جِنان) (انگلیسی: jenan)
معنی: بهشت، باغ ها، دل، قلب، ( اَعلام ) نام یکی از زنان شاعره عرب از عباسیان

معنی کلمه جنان در ویکی واژه

جِ جنت.
دل، قلب.
درون چیزی، باطن.
شب، تاریکی شب ؛
اجنان.

جملاتی از کاربرد کلمه جنان

ادعا می‌شود که کوسپرت سه فرزند با سه زن متفاوت به دنیا آورده‌است. یکی از همسران وی، یک آلمانی تونسی‌تبار به نام اومایما عبدی که در سال ۱۹۸۴ در هامبورگ متولد شد، در سال ۲۰۱۵ به همراه سه فرزند و همسر اول خود از فرانکفورت نادر هادرا که هنگام جنگ در کوبان کشته شد، به سوریه رفت. وی بعداً با کوسپرت ازدواج کرد و با او در رقه سوریه زندگی کرد، سپس به آلمان بازگشت و چهارمین فرزند خود را به دنیا آورد. تلفن وی توسط روزنامه‌نگار لبنانی جنان موسی بازیابی شد که منجر به تحقیق در مورد روابط وی با داعش شد.
این جنان کاندر دل مامنطوی است جنتی پر از نعیم معنوی است
نورالدین عبدالرحمن جامی در نفحات الانس در ذکر وی چنین آورده است: «هو ابوالسعّادات، عفیفُ الدیّن، عبدالله بن أسعد الیافعی الیمنی نزیل الحرمین الشّریفین شرّفهما اللّه تعالی، و رضی عنه. از کبار مشایخ وقت خود بوده‌است. عالم بوده به علوم ظاهری و باطنی و وی را تصنیفات است از آن جمله است: تاریخ مرآة الجنان و عبرة الیقظان فی معرفة حوادث الزمّان و کتاب روض الریّاحین فی حکایات الصّالحین و کتاب الدرّ النظّیم فی فضائل القرآن العظیم؛ و ورای آن تصنیفات دیگر دارد و اشعار نیکو نیز گفته است.»
بر آسمان شده ای از زمین به قدر بلند جنان‌کجا شب معراج مصطفی به براق
از مشهورترین دعاهای شیعه و نیز آثار حسین بن علی که در کتاب معیار مفاتیح‌الجنان ضبط شده، «دعای عرفه» است. به‌گفتهٔ ویلیام چیتیک این دعا مشهورترین دعا از نظر زیبایی و ساختار معنوی‌اش است و هر سال در روز عرفه و در موسم حج — یعنی زمانی که برای نخستین بار از سوی حسین بن علی بیان شده — توسط حجاج شیعه و نیز در دیگر اوقات سال خوانده می‌شود. این دعا نقش ویژه و مهمی در الهیات شیعه دارد و ملاصدرا، فیلسوف و عارف بزرگ در آثار خویش بارها به این دعا ارجاع داده است.
یک روز وطن رشگ گلستان جنان بود
در فلات بزرگ چاجنانتور در صحرای آتاکاما شیلی، رصدخانه جنوبی اروپا در حال ساخت تلسکوپی با آخرین پیشرفت‌ها برای بررسی نور ساطع شده از برخی اشیاء سرد در جهان است. این نور طول موجی نزدیک میلی‌متر، بین نور فروسرخ و امواج رادیویی دارد، و از اینرو به عنوان اشعه میلی‌متری و ریز میلی‌متری شناخته می‌شود.
بر من مگری که زین سفر شادم چون راه به خطه جنان بردم
ز یمن مقدمش رشگ جنان شد چه طهران بل که فردوسی عیان شد
دلا گر گلشن ار گلخن ز خود جوی فنارک اوجنانک فی الجنانی
ساختمان استانداری اصفهان که با نام رشک جنان شناخته می‌شود؛ مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در اصفهان، دروازه دولت، خیابان استانداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۷۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و تحت عنوان بنای استانداری (رشک جنان) به ثبت رسیده‌است.
و وی بنای کتاب مرآة الجنان را که در تاریخ نوشته بر سال نهاده است و تا سنهٔ خمسین و سبعمائه بیان حوادث کرده و معلوم نیست که بعد از آن چندگاه دیگر بوده. رضی الله تعالی عنه و نفعنابه.»
همه بی تن شدند مطلق جان زنده ز ایشان بود جنان و جنان
علامه مجلسی این مناجاتها را در بحارالانوار و شیخ عباس قمی آنها را در مفاتیح الجنان آورده است.
گرچه گناهکاری ز ایزد مبر امید کو می دهد به اهل چنین و چنان جنان
مدرک پی‌اچ‌دی را از دانشگاه ییل کسب نمود. آرمناک هایکازیان مدیر انستیتو کلیسای حواری جنانیان در قونیه بود. وی در سال ۱۹۲۱ در مسیر زندان خارپرت کشته شد. کالج هایکازیان با کمک مالی دختر و دامادش، مری و آواک (استیو) مهاگیان، به مبلغ ۲۵٬۰۰۰ دلار آمریکا در سال ۱۹۵۵ در بیروت، لبنان بنیانگذاری شد. این کالج در ۱۹۹۲ ابتدا به کالج-دانشگاه هایگازیان و سپس در سال ۱۹۹۶ به افتخار وی به دانشگاه هایکازیان تغییر نام داد.
رزم از سموم قهر تو سهم سَقَرگرفت بزم از نسیم خُلق تو بوی جنان‌گرفت
همیشه اهل طاعت را دری سوی جنان دارد همیشه اهل عصیان را دری سوی سَقَر دارد
یکی دیگر از آثار مهم او، مفاتیح نوین است که با زدودن قسمت‌هایی از مفاتیح الجنان که سندیت نداشت به انجام رسید که کوششی برای ذکر احادیث و منابع و مآخذ استفاده شده در مفاتیح‌الجنان است.
به گفته ابوعبیده لغت‌شناس اباضی مذهب، «عَصْفٍ» یا «عصیفه»، برگ محصولات کشاورزی باشد که باد آن را ببرد. همچنین گفته شده است که در لهجه بنی حنیفه به معنی کاه و به لهجه قریش به معنی سبوس می‌باشد. در تفسیر شیعی روض الجنان،به معنی غلاف برگ نیز آورده شده است. سید قطب مفسر سنی آن را برگ‌های خشک درخت معنی کرده است. ابوالفتوح رازی مفسر شیعه دربارهٔ «مَأْکُولٍ» دو معنی ذکر کرده است. یکی «مَأْکُولٍ بَعضُهُ» یعنی خودشکسته و بعضی از او خورده و دیگری اینکه «مَأْکُولٍ» پسمانده برگ است.