چهارمین

معنی کلمه چهارمین در لغت نامه دهخدا

چهارمین. [ چ َ / چ ِ رُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ) منسوب به عدد چهار. چیزی در مرتبه چهارم. که میان مرتبه سوم و پنجم قرار دارد. رجوع به چهارم و چارمین شود.

معنی کلمه چهارمین در فرهنگ فارسی

منسوب به عدد چهار چیزی در مرتب. چهارم . که میان مرتب. سوم و پنجم قرار دارد .

جملاتی از کاربرد کلمه چهارمین

نام هری با وجود نداشتن هفده سال به عنوان چهارمین جادوگر از جام بیرون می‌آید و او در مسابقات شرکت می‌کند.
در پایان فصل ۱۹۸۷ روچ به تیم فرانسوی فاگور پیوست و چند رکابزن انگلیسی را با خود به آن تیم برد. آغاز فصل ۱۹۸۸ با بازگشت مصدومیت زانو همراه بود و نزول تدریجی روچ آغاز شد. در فصل ۱۹۸۹ برای چهارمین بار نایب قهرمان پاریس–نیس شد و در جیرو در رتبهٔ نهم قرار گرفت. سپس به دلیل مصدومیت زانو در میانهٔ تور دو فرانس کناره‌گیری کرد.
یکی تقابل و ثانی صفا سیم ظلمت چهارمین عدم قُرب و بُعد حین لقا
چهارمین شخص با هزار هراس گفت کای درخور هزار سپاس
چون سال چهارمین این دفتر نوگشت بفال فرخ و نیکو
در سال ۲۰۱۴، نشان افتخار هنر و ادبیات فرانسه به‌دلیل «خلاقیت‌های هنری و تأثیرش بر هنر و ادبیات فرانسه و جهان» به فرهادی اهدا شد. در نظرسنجی مجلهٔ تایم، او رتبه چهارمین شخصیت تأثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ را کسب کرد و به عنوان یکی از ۱۰۰ چهرهٔ تأثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. فرهادی در سال ۲۰۱۲ در فهرست ۱۰۰ متفکر جهان فارن پالیسی قرار گرفت.
آن آسمان جناب که چرخ چهارمین هر شام بر زمین زند از رشک وی کلاه
در سایهٔ آفتاب عیسی نسبی است کز چرخ چهارمین فرود آمده است
فاطمه در بسیاری منابع، چهارمین فرزند دختر محمّد، پس از زینب، رُقَیّه و ام‌ّکُلثوم شمرده می‌شود. البته، به‌عقیدهٔ برخی از محققان شیعه مانند سید جعفر مرتضی عاملی، او تنها دختر محمّد است. فاطمه تنها فرزند محمّد بود که به‌اندازه‌ای عمر کرد که فرزندانی از خود باقی بگذارد.
مر تو را بر چهارمین درجه که نشانده‌است و این چه بازار است؟
زاسمان چهارمین خورشید میکند جلوه بر گل و بر بید
در نود و هفتمین دوره مسابقات تنیس آزاد استرالیا در قسمت مردان رافائل نادال برای اولین بار توانست قهرمانی گراند اسلم استرالیا را نیز به افتخارات خود بیفزاید. در قسمت زنان هم سرنا ویلیامز توانست چهارمین قهرمانی خود را در این مسابقات جشن بگیرد. ویلیامز پیش از این توانسته بود در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ فاتح گراند اسلم استرالیا گردد.
این فیلم چهارمین همکاری میشل و قریشی بود و نخستین بار در بخش ویژهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۳ بر روی پرده رفت.
ارغون خان (مغولی: Аргун хан) چهارمین فرمانروای امپراتوری ایلخانی مغول در ایران بوده است. او پسر اباقا خان و برادر زاده سلطان احمد تگودار بود.