کوبان
معنی کلمه کوبان در لغت نامه دهخدا

کوبان

معنی کلمه کوبان در لغت نامه دهخدا

کوبان. ( نف ) کوبنده. || ( ق ) در حال کوبیدن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
بر نیک محضر فرستاد کس
در توبه کوبان که فریاد رس.سعدی.- کوبان کوبان ؛ در حال کوبیدن و به شتاب درنوردیدن :
از جور سپهر سبزه وار این دل
کوبان کوبان به اسفرایین آمد.؟ ( لباب الالباب چ لیدن ج 1 ص 143 ). || رقص کنان و پای کوبان :
معشوقه خراباتی و مطرب باید
تا نیم شبان زنان و کوبان آید.عنصری.- پای کوبان ؛ رقص کنان. ( ناظم الاطباء ). در حال پای کوبی و پای کوبیدن. و رجوع به همین کلمه ها شود.
کوبان. ( اِخ ) از دیه های مرو است و آن را جوبان نیز گویند. ( از معجم البلدان ). و رجوع به گوبان شود.
کوبان. ( اِخ ) از دیه های اصفهان است.ابن منده گوید: از نواحی خان لنجان و ناحیتی بزرگ و دارای دکانها و مردم بسیار است. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه کوبان در فرهنگ فارسی

کوبنده . یا در حال کوبیدن

معنی کلمه کوبان در فرهنگستان زبان و ادب

{squash} [ورزش] ورزشی که در آن دو یا چهار بازیکن در چهاردیواری زمین مخصوص این ورزش بازی می کنند و به ترتیب توپ لاستیکی را با دستاک به دیوار می کوبند به نحوی که در بازگشتِ توپ، حریف نتواند ضربۀ مناسب و مؤثری به آن بزند

معنی کلمه کوبان در دانشنامه عمومی

کوبان ( به روسی: Куба́нь ) ، رودخانه ای در کشور روسیه که از کوه البروس سرچشمه گرفته و پس از گذر از سرزمین های «استاوروپول» و «کراسنودار» در قفقاز شمالی به دریای آزوف می ریزد.
این رود از پیوستن رودهای «اوللوکام» و «اوچ کولان» به وجود می آید و در خلیج تمریوک به دریای آزوف می ریزد. درازای رودخانه ۸۷۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبریز آن ۵۷۹۰۰ کیلومتر مربع است.
شاخابه های مهم آن عبارتند از: تِبرِدا، زِلنِچوک بزرگ، زِلنِچوک کوچک، اوروپ، لابا، بِلایا و پِشیش. بر روی رودخانه کوبان سدهای تِشیک، کِراسنودار و شایسوق احداث شده است.
از شهر کراسنودار تا دهانه ریزشگاه رود، قابل کشتیرانی است. شهرهای قاراچایوسک، چرکسک، نویننومیسک، کروپوتکین، اوست لابینسک، کراسنودار و تمریوک در ساحل این رودخانه واقع شده اند.
کوبان (سکه طلا). کوبان ( به ژاپنی: 小判 Koban ) یک سکه طلای بیضی ژاپنی در دوره ادو ژاپن بود، برابر با یک ریو ( سکه طلا ) ، یکی دیگر از واحدهای پولی ژاپن در ضرب سکه توکوگاوا بود.
از قرن دهم به بعد، سکه های ضرب شده توسط دولت مرکزی برای یک دورهٔ طولانی از رونق افتاد. مردم در معاملات خود به جای پول، از ابریشم و برنج یا سکه های چینی استفاده می کردند. توکوُگاوا ایه یاسو بلافاصله پس از به قدرت رسیدن در اوایل قرن هفدهم، اقدام به ضرب سکه های طلای کوبان کرد. سکه های دست ساز کوبان، با نظارت دقیق و سختگیرانهٔ ضرابخانه ها ساخته می شد. این سکه ها درخشش طلایی رنگی داشته و بر روی آنها مُهرها و طرح های گوناگونی نقش بسته است. این واقعیت که چگونه این سکه ها با گذشت چندین قرن همچنان درخشندگیِ زمان ساختِ خود را حفظ کرده اند، بیانگر تعهد نظامِ شوگونیِ وقت به ضرب سکه های قابل اعتمادی بود که بتواند در سراسر ژاپن رواج پیدا کند.
کوبان (مولکول). کوبان یا به تلفظ صحیح تر کیوبِین ( به انگلیسی: Cubane ) با فرمول مولکولی C۸H۸ یک مولکول هیدروکربن شناخته شده و متشکل از هشت اتم کربن که در ساختار یک مکعب قرار گرفته اند. این ماده بلوری و جامد برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ توسط فیلیپ ایتون و توماس کول سنتز شد. تا قبل از سنتز کوبان، محققان معتقد بودند که مولکولهای کربنی مکعبی شکل ابه خاطر ناپایداری ناشی از فشار زاویه ای زیاد، پایدار نیستند و امکان تهیه آنها وجود ندارد.
معنی کلمه کوبان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کوبان در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه کوبان در دانشنامه عمومی

معنی کلمه کوبان در دانشنامه آزاد فارسی

کوبان (Kuban)
(به یونانی باستان: هیپانیس) رودی به طول ۹۰۶ کیلومتر در اروپای شرقی. از کوه های البروس، در گرجستان، سرچشمه می گیرد، در جهت غرب از روسیه عبور می کند و از طریق دلتای باتلاقیِ پهناوری به دریای آزوف می ریزد. بندر اصلی آن کراسنودار است. سایر شهرهای بزرگ بر ساحل کوبان عبارت اند از آرماویر و چِرکِسْک. استپ کوبان، ناحیه ای که رود در آن جاری است، از قرن ۱۸ محل سکونت تعداد زیادی قزاق بوده است؛ قزاق ها پس از شکنجه و آزار در دوران حکومت شوروی، به زندگی دوباره دست یافتند.

معنی کلمه کوبان در ویکی واژه

ورزشی که در آن دو یا چهار بازیکن در چهاردیواری زمین مخصوص این ورزش بازی می‌کنند و به‌ترتیب توپ لاستیکی را با دستاک به دیوار می‌کوبند به‌نحوی‌که در بازگشتِ توپ، حریف نتواند ضربۀ مناسب و مؤثری به آن بزند.

جملاتی از کاربرد کلمه کوبان

سرمایه‌گزاران این شرکت شامل مارک کوبان و شرکای گریکرافت می‌شود.
نوشیدن کافه کوبانو یک فعالیت برجستهٔ اجتماعی و فرهنگی در کوبا و در جوامع کوبایی‌آمریکایی، به ویژه در میامی، تمپا و فلوریدا کیز می‌باشد.
نباشم چرا سرخوش و پای کوبان؟ به دست است، زلف پریشان معنی
آرشاوین در سال ۲۰۰۹ با قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به باشگاه آرسنال پیوست. آندری همچنین در آن زمان گران‌قیمت‌ترین خرید باشگاه آرسنال لقب گرفت. اوج درخشش آرشاوین در بازی مقابل لیورپول بود و او در آن بازی که در آنفلید برگزار می‌شد موفق شد هر ۴ گل آرسنال را به ثمر برساند. او ۲۴ فوریه ۲۰۱۲ به صورت قرضی به باشگاه زنیت سن پترزبورگ بازگشت و در سال ۲۰۱۳ با قرارداد رسمی و دائمی به این تیم منتقل شد و در سال ۲۰۱۵ از این تیم جدا شد و به باشگاه فوتبال کوبان کراسنودار روسیه پیوست و در سال ۲۰۱۶ هم از این تیم جدا شد و به باشگاه فوتبال غیرت قزاقستان پیوست. وی در سال ۲۰۱۸ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
آستین افشان برون رفتیم چون سرو از چمن دوستان دستی که دیگر پای کوبان آمدیم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کریفباس کریفیی ریه، باشگاه فوتبال تمپ شپتیفکا، باشگاه فوتبال شاختار قراغندی، باشگاه فوتبال زیمبرو کیشیناو، باشگاه فوتبال بالتیکا کالینینگراد، باشگاه فوتبال شاختار دونتسک، باشگاه فوتبال چورنومورتس اودسا، و باشگاه فوتبال کوبان کراسنودار اشاره کرد.
عزم آن دارم که امشب نیم مست پای کوبان کوزهٔ دردی به دست
از باشگاه‌هایی که در آن به مربیگری پرداخته‌است می‌توان به کوبان کراسنودار اشاره کرد.
ابوعبدالله از رهبران جیش المجاهدین در این مورد می‌گوید که هرگاه به پایگاه‌های دولت حمله‌ور می‌شوند از سوی دیگری مورد حمله دولت اسلامی قرار می‌گیرند. به گفته او خط مقدم جبهه میان دولت اسلامی و حکومت اسد بسیار ساکت است و حتی صدای تیراندازی شنیده نمی‌شود اما در خط مقدم ما جنگ در طول ۲۴ ساعت قطع نمی‌شود. وی می‌گوید اگر دولت اسلامی قصد جنگیدن با حکومت را داشت به شهر حلب حمله می‌کرد که در محاصره نیروهای حکومت است درحالی‌که آن‌ها نیروی خود را برای جنگ در کوبانی بسیج کردند که ارتش سوریه در آن حضور ندارد.
ور بسوزد دل مسکین مرا همچو سپند پای کوبان شوم و سوز سپندان بکشم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کوبان کراسنودار اشاره کرد.
بغارت چون گشاید دست، دست افشان غزل خوانیم بمسجد چون گذارد پای، پاکوبان سراندازیم!
آوتوکوبان (روسی: Краснодарский механический завод нестандартного оборудования) شرکت خودروسازی روس است، که در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد.
جمعیت آن در سال ۲۰۰۲ برابر با ۱۹۳٬۹۶۴ بوده و در سمت چپ رودخانه کوبان واقع شده‌است. در کیلومتری شمال آرماویر، مرکز استان آرماویر واقع شده‌است. آرماویر قبلاً دومین مرکز صنعتی سرزمین کراسنودار، پس از شهر کراسنودار بود.
تمامت ره کنان در سوی دلدار شده کل پایکوبان سوی دلدار
آن رهزن دل که پای‌کوبانم از او چون آینهٔ خیال خوبانم از او
مژده ی وصلم چو منصور آید ار روزی، روم پای کوبان، سر به کف، کف بر دهن تا پای دار
برجه ز خواب و بنگر صبحی دگر دمیده جویان و پای کوبان از آسمان رسیده
پای کوبان در سراندازی چو سربازی کنند پای در نه تا سرافرازان سرافرازی کنند