جلوگیر

جلوگیر

معنی کلمه جلوگیر در لغت نامه دهخدا

جلو گیر. [ ج ِ ل ُ] ( اِخ ) دهی است از دهستان گورائیم بخش مرکزی شهرستان اردبیل واقع در 36هزارگزی جنوب باختری اردبیل و 12هزارگزی شوسه تبریز - اردبیل. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و هوای آن معتدل است. سکنه آن 279 تن. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و حبوبات و شغل اهالی آن زراعت و گله داری است و صنایع دستی زنان گلیم بافی است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
جلو گیر. [ ج ِ ل ُ ]( اِخ ) دهی از دهستان مرغا بخش ایزه شهرستان اهواز واقع در 42هزارگزی جنوب باختری ایزه. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و هوای آن معتدل است. سکنه آن 75 تن. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
جلو گیر. [ ج ِ ل ُ ] ( اِخ ) دهی از دهستان بالا گریوه بخش ملاوی شهرستان خرم آباد واقع در 25هزارگزی جنوب ملاوی ، کنار خاوری راه شوسه خرم آباد باندیمشک. موقع جغرافیایی آن دامنه و هوای آن گرمسیری است. سکنه آن 1000 تن. آب آن از رودخانه جلوگیر و محصول آن غلات ، لبنیات و پشم و شغل اهالی زراعت و گله داری است. راه اتومبیل رو دارد. ساکنین از طایفه کهزادوند میر هستند. عده ای در ساختمان و عده ای چادرنشین میباشند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه جلوگیر در فرهنگ معین

(جُ یاجِ لُ ) [ تر - فا. ] (ص فا. ) مانع .

معنی کلمه جلوگیر در فرهنگ عمید

آنکه یا آنچه جلو کسی یا چیزی را بگیرد.

معنی کلمه جلوگیر در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه جلوگیری کند مانع .
دهی از دهستان بالا گریوه بخش ملاوی شهرستان خرم آباد واقع در ۲۵ هزار گزی جنوب ملاوی - کنار خاوری راه شوسه خرم آباد باندیمشک موقع جغرافیایی آن دامنه و هوای آن گرمسیری است .

معنی کلمه جلوگیر در دانشنامه عمومی

جلوگیر (ایذه). جلوگیر ( ایذه ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
این روستا در دهستان مرغا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر ( ۱۷خانوار ) بوده است. مردم این روستا از طایفه بابادی عکاشه میباشند و به زبان بختیاری صحبت میکنند.
جلوگیر (نیر). جلوگیر یک روستا در ایران است که در دهستان یورتچی غربی واقع شده است. جلوگیر ۱۹ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه جلوگیر

ز دستش مددجویی‌ای بسته پا جلوگیر کن بخت برگشته را
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا دلیل این حمله را بابت انتقام کشته شدن نیروهای خود توسط سپاه پاسداران و جلوگیری از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی توسط قاسم سلیمانی اعلام کرد.
اینسان که برون آمده مست و جلوگیر دانم چه بسر داری از اندیشه و تدبیر
شبیخون لشکر غم بر سرم آورده از هرسو جلوگیری به جز می پیش این لشکر نمی‌بینم
آن گاه داشمندی را بینی که ملازمت سلطان پیشه کرده است، آگاه باش که دزدی بیش نیست. و هان بهوش باش اگر گویند با این ملازمت از ستمی جلوگیری می کند، یا از مظلومی دفاع همی کند، فریفته نشوی چرا که این سخنان وسیله ای است که دانشمندان فاجر نردبام خویش کرده اند.
چون برق فتادیم به خاشاک تعلق زین خاک جلوگیر به یک گام گذشتیم