جفر

جفر

معنی کلمه جفر در لغت نامه دهخدا

جفر. [ ج َ ] ( ع اِ ) بزغاله چهارماهه یا آن که گیاه خورد و نشخوار زند. ( منتهی الارب ). بزغاله چهارماهه. ( غیاث ) ( آنندراج ) : بچه گوسفند چون چهارماهه باشد اگر ازبز متولد شده باشد، نر را جفر گویند. ( تاریخ قم ص 178 ). || کودک گوالیده که خوردن گیرد. ( منتهی الارب ). غلام. ( لسان العرب ). || برای. بخاطر: فعلت ذلک من جفر کذا؛ ای من اجله. ( تاج العروس ). || رأی. عقیده. نظر: فلان منهدم الجفر؛ ای لا رأی له. || عقل. خرد. || بوی ناخوش گیاه. ( از اقرب الموارد ). || چاه نابرآورده فراخ یا اندک برآورده. ( منتهی الارب ). چاه ناپیراسته. ( مهذب الاسماء ). چاه فراخ آب نابرآمده.
جفر. [ ج َ ] ( ع اِ ) علمی است که در آن بحث میشود از حرف از آن حیث که بناء مستقل به دلالت است و آنرا علم حروف نیز نامند و علم تکسیر هم میگویند و فائده این علم آگاهی بر فهم خطاب محمدی آنچنانی است که میسر نشود مگر بشناختن علم زبان عرب چنانکه در پاره ای از رسائل بدان اشارت رفته است از این علم حوادث این جهان تا هنگام انقراض آن شناخته شود. سید سند در شرح مواقف در مقصد دوم گفته است که از اقسام علوم علم جفر و جامعه است و آن عبارت از دو کتابی است که حضرت امام المتقین امیرالمؤمنین علیه الصلوة و السلام بر طریقه علم حروف حوادثی را که تا انقراض این جهان رخ خواهد داد در آن دو کتاب یادداشت فرموده است و امامان برحق که از فرزندان آن حضرت بوده اند، بدین علم آشنا بوده و همواره احکام آینده را از آن دو کتاب استخراج میفرموده اند. حتی در نسخه عهدنامه قبول ولایت عهدی که امام هشتم علی بن موسی الرضا ( ع ) به مأمون نوشته ، بعد از آن که مأمون جانشینی و خلافت را بعد از خود بآن حضرت وعده داد، مرقوم داشته است که «ای مأمون از حقوق خلافت بر تو چیزهائی روشن گردیده که در نزد پدران تو روشن نبوده. من این تکلیف را که بعد از تو جانشین و خلیفه وقت شوم میپذیرم جز این امر انجام نپذیرد». و شیوخ مغاربه را از علم حروف بهره و نصیبی باشد و معلومات خود را در این علم به اهل بیت سلام اﷲ علیهم اجمعین منتسب دانند و من خود در شام منظومه ئی دیدم که بوسیله رموزی به احوال پادشاهان مصر اشارتی کرده بود و شنیدم که ماحصل مندرجات آن منظومه از کتاب جفر و جامعه استخراج شده است - انتهی ماقال السید. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).
جفر. [ ج ُ ف َ ] ( ع اِ ) ج ِ جَفر. رجوع به جفر شود.

معنی کلمه جفر در فرهنگ معین

(جَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - علمی که به کمک آن امور پنهانی و آینده را بازگویند. ۲ - چاه فراخ .

معنی کلمه جفر در فرهنگ عمید

علمی که صاحبان آن مدعی بودند به وسیلۀ آن به حوادث آینده آگاهی پیدا می کنند، علم حروف.

معنی کلمه جفر در فرهنگ فارسی

علم جفر، علمی که صاحبان آن مدعی هستندبوسیله آن، به حوادث آینده آگاهی پیدامیکنند، علم حروف
( اسم ) فنی که توسط آن امور نهانی را باز گویند دانشی که از غیب اخبار کند.
آبی است مر بنی نصر بن قعین را

معنی کلمه جفر در دانشنامه عمومی

جفر (جماعت). جَفر جماعت و شهرکی در کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ رشت ناحیه های تابع جمهوری قرار دارد. جمعیت این جماعت ۵۰۳۸ است.

معنی کلمه جفر در دانشنامه آزاد فارسی

جَفر
(یا: جفرِ جامع؛ جَفر و جامعه) در عربی به معنی بزغالۀ چهار ماهه، قسمی از علومِ غریبه، علمِ شناخت و پیشگویی حوادثی که در عالم روی می دهد با فرضِ دلالتِ عناصرِ اربعه بر حروف، و نیز نامِ عمومیِ کتاب هایی که در این باب نوشته شده است. جفر به یک معنی همان سیمیاست، اما نه در معنی تصرفِ خیالات، بلکه در معنی شناخت طبایعِ حروف و اسما. برخی برآنند که جفر را پیامبرِ اسلام(ص) بر امام علی (ع) املاء کردند و امام آن کلمات را بر پوستِ بزغاله ای که در نبردِ اُحُد ذبح شده بود، نوشتند. بنابر برخی روایات جفر و جامعه در اصل دو کتاب بوده و به باورِ شیعیان امام آن را پیش از رحلت به فرزندان خود سپرده است. در این کتاب حوادثِ عالم به رمز پیشگویی و نیز رموز و بواطنِ قرآن در آن بازنموده شده است. باور به خصیصه های خارق العادۀ حروف، که از تصورِ وجودِ علمی مکنون به نامِ جفر برآمده است، پیدایشِ عقایدی دربابِ مظهریتِ حروف، با نام های حروفیه و نقطویه، را سبب شد. کتاب های فراوانی که دربارۀ جفر نوشته شده، همگی خالی از آن معانی است که در اوایل در تعریفِ جفر پرداخته بودند. در این کتاب ها، راه ها و فنونِ پیشگوییِ حوادثِ آینده فرانموده شده است.

معنی کلمه جفر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جَفر به فتح جیم به علم حروف و تأثیر آنها گفته می شود.
علم حروف را می گویند.
توضیح علم جفر
علم جفر که از آن به علم تکسیر نیز تعبیر می کنند، علمی است که در آن از اقسام و خواص حروف و چگونگی تأثیر آنها، بحث می شود.
کاربرد جفر در فقه
از احکام آن به مناسبت در باب تجارت و شهادات سخن گفته اند.
احکام جفر
...

معنی کلمه جفر در ویکی واژه

علمی که به کمک آن امور پنهانی و آینده را بازگویند.
چاه فراخ.

جملاتی از کاربرد کلمه جفر

بلوک‌های اصلی طرح‌های کاغذ دیواری ویلیام موریس در خرید جفری و شرکت گنجانده شد.[نیازمند منبع] هنگامی که موریس و شرکت در سال ۱۹۴۰ میلادی منحل شد، سندرسون و پسران تجارت کاغذ دیواری و حقوق استفاده از نام موریس را خریداری کردند. امروزه، آن بایگانی‌ها توسط شرکت مادر، گروه طراحی سندرسون نگهداری می‌شود که در سال ۲۰۰۳ میلادی سندرسون را به همراه موریس و شرکت و دیگر برندهای تاریخی خریداری کرد. این مجموعه در دنهام، باکینگهام‌شایر نگهداری می‌شود و به‌ طور مرتب توسط طراحان فعلی استفاده می‌شود، اگرچه در معرض دید عموم قرار ندارد.
جفر را بیست و هشت جزء است. هر جزئی را بیست و هشت صفحه است و هر صفحه را بیست و هشت سطر و هر سطری را بیست و هشت بیت است و هر بیتی را چهار حرف.
سئوالی شد ز جفرو رمل هم دید بگفتا شادمان شو هست امید
جفر حیدر را عمل می‌کرده‌اند پی با سرار لدنی برده‌اند
دم خبرت ز علم جفر زنند تار تزویر گرد جفر تنند
حکایت‌های کنتربری فیلمی ایتالیایی به کارگردانی پیر پائولو پازولینی محصول سال ۱۹۷۲ است. فیلم بر اساس شعر روایی قرون وسطایی حکایت‌های کنتربری اثر جفری چاوسر می‌باشد.
اسرار حاصل جفر آمد دهانت اما کو آن کسی که از وی حرفی جواب گیرد
یادبود توسعه ملی جفرسون شاید مهم‌ترین اثر اوست.
الجفر یک منطقهٔ مسکونی در اردن است که در استان معان واقع شده‌است.
ولی از جفر هم با ربط باشد برش علم غریبه ضبط باشد
مصطفی گفتا که جفرم روی تو مرتضی گفتا که راهم سوی تو
یحوط حجفر شوس کانهم ملائک حول عرش الله محتفل
لفظ آیه به نشانه‌های مادی و نشانه‌های طبیعی و آثاری قدرت الهی گفته می‌شود. این معنی در عهد عتیق نیز استفاده شده‌است. جفری معتقد است از مسیحیت وارد عربی شده‌است و بلاشر معتقد از عبری وارد عربی شده‌است. البته ادعای آنها دور از انتظار نیست زیرا این لفظ از واژه‌های مشترک و کهن سامی است و در زمان عرب‌های بدوی و سنتهای ادبی عربی قدیمی وجود داشته‌است.
ژولیه و مارکت، پویندگان فرانسوی در ۱۶۷۳ به این سرزمین رفتند. این منطقه سالیان دراز متعلق به دولت اسپانیا و دولت فرانسه بود. توماس جفرسون در ۱۸۰۳ آن سرزمین را در معامله لوئیزیانا از دولت فرانسه خرید. از سال ۱۸۳۰ پیشگامان به آن سرزمین رفتند و ماندگار شدن آنان آغاز شد. پیشگامان از سرزمین‌های شرقی و جنوب به این ایالت می‌رفتند. ماندگارانی که به این ایالت می‌رفتند سراسر آن سرزمین را پوشیده از گیاهستان یافتند. جز در کنار رودها چندان درختی در آن سرزمین نبود. خاک آن سرزمین غنی بود و زمین آن تقریباً هموار. بسی نگذشت که از بسیاری کشورهای اروپایی نیز کسانی به آن سرزمین کوچ کردند. آیووا در سال ۱۸۴۶ ایالت شد و بدین ترتیب بیست و نهمین ایالتی بود که به اتحادیه پیوست.
جفر اگر هست حکمت نبویست مقتبس از چراغ مصطفویست
گر شوی عالم به جفر جعفری پی به سر هر حروفی می بری
او همزمان علاوه بر نمایندهٔ ویژهٔ دولت فرانسه در بریتانیا و ایالات متحده از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۴ مدیر عامل ایرفرانس نیز بود. در سال‌های پس از آن او عضو چندین کابینه، رئیس آویون برگه، رئیس سود اویاسیون (۱۹۶۸)، رئیس پروژهٔ فرانسوی-بریتانیایی هواپیمای مسافربری کنکورد، رئیس شرکت ملی صنعتی هوافضا که در سال ۱۹۸۴ به آئروسپاسیال نغییر نام داد نیز بود. از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ او مدیر عامل سازمان تجارت صنایع هوافضای فرانسه نیز بود. زیگلر در سال ۱۹۷۵۴ از ایرباس بازنشسته شد. در سال ۱۹۷۳ زیگلر به همراه جفری نایت به خاطر مشارکت متمایز در هوانوردی تجاری جایزه تونی جانس را دریافت نمود. او پدر برنار زیگلر، رئیس پیشین بخش مهندسی ایرباس بود.