شیوخ

معنی کلمه شیوخ در لغت نامه دهخدا

شیوخ. [ ش ُ / شیو ] ( ع اِ ) ج ِ شیخ. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) :
غیر من پیشت چو سنگ است و کلوخ
گر صبی و گر جوان و گر شیوخ.مولوی.|| ج ِ شیخ ، بمعنی خواجه و صاحب رأی و دانشمند. ( آنندراج ). || بزرگان و پیشوایان. آنان که سنشان از حد کهولت گذشته است : شیوخ عرب. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به شیخ شود.

معنی کلمه شیوخ در فرهنگ معین

(شُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ شیخ .

معنی کلمه شیوخ در فرهنگ فارسی

جمع شیخ
( صفت اسم ) ۱ - مرد پیر . ۲ - مرد بزرگ خواجه . ۳ - مرد عالم دانشمند . ۴ - مرشد . ۵ - رهبر دسته ای از عشایر عرب ۶ - رهبر یکی از فرقه های مذهبی جمع : شیوخ جمع الجمع : مشایخ .

معنی کلمه شیوخ در ویکی واژه

جِ شیخ.

جملاتی از کاربرد کلمه شیوخ

اینست که رب العالمین گفت: وَ لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ ای عبرة للناس، لانه بعثه شابّا و هو ابن اربعین سنة و ابنه شیخ ابن مائة سنة و لابنه اولاد کلّهم شیوخ.
پیگلز یکی از کسانی است که معتقد است در سده‌های سوم و چهارم میلادی بین بودیسم و آن دسته از فرقه‌های مسیحی که شیوخ کلیسا آن‌ها را گنوسی می‌نامیدند ارتباط وجود دارد. دیدگاه‌های وی در سال ۱۹۷۹ منتشر شد و در آن متن از محققاندیگر در قالب یک پیشنهاد درخواست کرده بود نسخه‌های خطی نجع حمادی و منابع بودایی را با هم تطبیق بدهند. انجمن شرقی بودیسم (۱۹۸۱) به این نظر پاسخ داد ولی گفتگوی فی‌مابین در سه دهه‌ای که از این جریان می‌گذرد ادامه پیدا نکرد.
در پاکستان طرفداران این مذهب حق انجام فعالیت‌های مذهبی و برپایی مساجد خودشان را ندارند و شیوخ سنی و شیعه آن‌ها را «مرتد» و «گمراه» می‌خوانند.
سقی الله ارضا زینت عرصاتها بابناء فضل من شیوخ و شبان
بر اساس معاهدهٔ ۱۸۹۲، شیوخ موافقت کردند که هیچ سرزمینی را به جز در اختیار انگلیس قرار ندهند و بدون رضایت آنها با هیچ دولت خارجی غیر از انگلیس وارد رابطه نشوند. در مقابل، انگلیسی‌ها قول دادند که از ساحل آشتی در برابر هرگونه تجاوز دریایی محافظت کنند و در صورت حملهٔ زمینی کمک کنند. توافقنامهٔ انحصاری بین ۶ تا ۸ مارس ۱۸۹۲ توسط حاکمان ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، رأس‌الخیمه و ام‌القویین امضا شد. متعاقباً نیز توسط نایب‌السلطنهٔ هند و دولت بریتانیا در لندن به تصویب رسید. پلیس دریایی بریتانیا به این معنی بود که ناوگان مروارید می‌توانند در امنیت نسبی فعالیت کنند. با این حال، ممنوعیت تجارت برده توسط بریتانیا به معنای از دست رفتن منبع درآمد مهمی برای برخی از شیوخ و بازرگانان بود.
حدیث جان توست این و گفت من چو صداست اگر تو شیخ شیوخی وگر مریدستی
واسیلی بارتلد دربارهٔ ترکیب جمعیتی آذربایجان، کمی پیش از روی کار آمدن شاه اسماعیل یکم می‌نویسند: این زمان آذربایجان از نظر ترکیب جمعیتی ترک بوده‌است. قبایل ترک همواره به شیوخ می‌پیوستند… شیخ حیدر در نبرد با ترکمانان کشته شد. فرزندش اسماعیل [صفوی]...
خِرد شیخ‌الشیوخ رایِ تو بس ازو پرس آنچه می‌پرسی نه از کس
اندر آن وقتی که عالم جمله اسبان داشتند مجلس شیخ‌الشیوخی سبزها چون می‌چرید
سید محمد نبی موسوی نماینده ولی فقیه در خوزستان به همراه جمعی از شیوخ و بزرگان و مسئولان استان روز شنبه به بازدید از وضعیت ذخیره آب در سدهای دز و کرخه کردند.
از این تاریخ به بعد یک واحد از ناوگان نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس مستقر گردید که بدواً این واحد در حدود رأس الخیمه و سپس در برابر قشم لنگر انداخته بود. مأموران موجود در این کشتی می‌خواستند رسیدگی کنند نتیجه این قرارداد که بین شیوخ به امضا رسیده‌است چیست؟ بالاخره اولین موافقت نامه بین شیوخ در سال ۱۸۲۰ به امضا رسید و بعد از آن قراردادهای مختلف دیگری منعقد شد.
عبدالحمید احمد عبدالصمد که ملک نه از شیوخ دید چو او و نه از شباب
الشیوخ (به عربی: الشیوخ) یک روستا در سوریه است که در ناحیه سلقین واقع شده‌است. الشیوخ ۳۳۱ نفر جمعیت دارد.
آه از آن شیوخ دانا دل در کارامات جمله چون ابدال
جمله اجداد او شیوخ کبار همه در علم و در عمل مختار
از این رو همواره آل سعود و محمد بن عبدالوهّاب مورد دشمنی حکام آل حمید و شیوخ بنی خالد که بر سرزمین احساء و شرق عربستان امروزی سیطره داشتند واقع بودند.
آن معتکف حضرت دایم، آن حجت ولایت ولایخافون لومة لایم، آن آفتاب نهانی، آن در ظلمت آب زندگانی، آن شاه باز کونین، قطب وقت: یوسف بن الحسین رحمةالله علیه؛ از جمله مشایخ بود، و از مقدمان اولیاء عالم بود، و به انواع علوم ظاهر و باطن، و زبانی داشت در بیان معارف و اسرار، و پیر ری بود و بسیار مشایخ و شیوخ را دیده بود، و باابو تراب صحبت داشته و از رفیقان ابوسعید خراز بود، و مرید ذوالنون مصری بود، و عمری دراز یافته بود و پیوسته در کار جدی تمام کرده است. و در ادب آیتی بوده است، و او خود ادیب بود و ریاضاتی و کراماتی داشت، و در ملامت قدمی محکم داشت، و همتی بلند.
علاج بخل این است که گفته آمد دادن به تکلف و رنج پیشه گیر تا آنگاه که طبع گردد. بعضی از شیوخ علاج مریدان بدان کرده اند که هیچ کس را بنگذاشتندی که زاویه جدا داشتی و دل بر آن بنهادی. چون دیدی که دل بر آن بنهاد، وی را با زاویه دیگر فرستادی و زاویه وی به دیگری بخشیدی و اگر دیدی که کفش نو در پای کردی که دل وی باز نگریستی، گفتی تا به دیگری دادی.
و گزارشی هم مبنی بر به توپ بستن یکی از شیوخ محلی منطقهٔ کانال موزامبیک به دستور فرماندار پرتغالی آن منطقه وجود دارد.
یکی از این قرارداردها همانست که در سال ۱۸۳۵ بین شیوخ به امضا رسیده و به موجب آن متعهد گردیدند علیه یکدیگر به هیچگونه لشگرکشی دریایی و جنگ بحری متوسل نگردند.