جرایم

معنی کلمه جرایم در لغت نامه دهخدا

جرایم. [ ج َ ی ِ ] ( ع اِ ) جرائم. ج ِ جریمة، به معنی گناه. ( از منتهی الارب ). رجوع به جرائم و جریمه شود : منصور چون او را بشناخت از سر جرایم معهوده او درگذشت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 446 ).

معنی کلمه جرایم در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . جرائم ] (اِ. )جِ جریمه . ۱ - گناهان . ۲ - مجازات های نقدی .

معنی کلمه جرایم در فرهنگ عمید

= جریمه

معنی کلمه جرایم در فرهنگ فارسی

جمع جریمه
( اسم ) جمع جریمه . ۱- گناهان . ۲- تاوانها مجازاتهای نقدی .

معنی کلمه جرایم در ویکی واژه

جرائم
جِ جریمه.
گناهان.
مجازات‌های نقدی.

جملاتی از کاربرد کلمه جرایم

ذاتش که آفتاب نمودار لطف اوست مانند آب و آینه پاک از جرایمست
نهم آنکه چون از احدی خیانت یا خباثتی صادر شود، یا در طریق خدمت، خطاء یا لغزشی سر زند تا ممکن باشد قلم عفو بر آن کشیده دیده التفات از آن پوشند زیرا که عفو جرایم، از اشرف مکارم است.
در صورتی که فردی در ایران درگیر قمار شود و به عنوان بازیکن یا میزبان در فعالیت‌های قماری شرکت کند، ممکن است با تعقیب قانونی و مجازات مختلفی روبه‌رو شود. قوانین مرتبط با قمار در ایران ممکن است شامل جرایم مالی، جرم و محرومیت از حقوق اجتماعی مانند اشتغال به کار یا دریافت وام باشد.
کالاگر حتی پس از این‌که از سمت خود کنار رفت، ارائه مشوره برای سازمان ملل را همچنین ادامه داد. کارها او شامل تفسیر اصول و رهنمود سفارش شده سازمان ملل متحد دربارهٔ حقوق بشر و قاچاق انسان و مجموعهٔ از مقالات حقوقی است که از سوی سازمان ملل متحد دربارهٔ مواد مخدر و جرایم ارائه شده‌است: سوءاستفاده از موقعیت آسیب‌پذیری و سایر «موار» در چارچوب تعریف قاچاق انسان؛ «نقش» «رضایت در پروتوکول قاچاق انسان»؛ مفهوم استفاده‌جویی در پروتوکول قاچاق انسان؛ مفهوم منفع مالی یا سایر منافع مادی در پروتوکول قاچاق مهاجرت «و» تعریف بین‌المللی حقوقی قاچاق انسان: یکی سازی یافته‌های تحقیق و بازتاب در موضوعات به‌وجود آمده.
در پیش امام جعفر ابونصر فشیری گفتند: بایزید چنین حکایت فرموده است‌که من دوش خواستم از کرم ربوبیت درخواهم تا ذیل غفران بر جرایم خلق اولین و آخرین پوشد لیکن شرم داشتم که بدین قدر حاجت به حضرت کرم مراجعت کنم و شفاعت، که مقام صاحب شریعت است - در تصرف خویش آرم، ادب نگاه اشتم.
فدایت شوم نامه شیرین عبارت دل را به عفو جرایم ماضی بشارت داد و جان را به رامش جاوید اشارت کرد، بیت:
به عقیدهٔ برخی برخی تعاریف از جرایم مبتنی بر شرع و مجازات‌های تعیین شده برای این جرایم، اگر به‌طور سیستماتیک اعمال شوند، می‌توانند در چارچوب «جنایات علیه بشریت» ارزیابی شوند.
و چون خواهد که صفت عفو را پرورش دهد که صفت حق است باید که قوت و قدرت تمام بود بر مکافات اهل جرایم. تا چون ازیشان درمیگذارد و عفو میکند بصفت حق موصوف میشود و محبوب حق میگردد که «ان‌الله عفو یحب العفو». این جمله از صفات لطف حق است.
ز ذوالفقار چشانده بذوالخمار می که صبح روز جرایم همی شود هشیار
جمعیّت دل، خراب، دائم در دفتر صونک یا جرایم
به آب روی سرشک ندامت عاصی که می نشاند گرد جرایم عصیان
یک بازیکن به‌طور خودکار برای مسابقه بعدی برای جرایم زیر معلق می‌شود:
کنگ گک ایو، رئیس پیشین زندان توئُل اسلنگ در رژیم خمرهای سرخ بود. وی در سال ۲۰۰۹ (میلادی) در دادگاهی بین‌المللی به جرایمی چون «اعمال شکنجه، قتل، احیای برده‌داری، و نیز جنایات جنگی» متهم شده بود. وی در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۰ میلادی، به ۳۵ سال زندان محکوم شد.
ساول گودمن، با نام اصلی جیمز «جیمی» مورگان مک‌گیل، یک وکیل است که وکالت والتر و جسی را بر عهده دارد و از بخشی از جرایم آن‌ها مطلع است. باب ادنکیرک ایفاگر نقش ساول در سریال است و همچنین ایجاد برخی از آرامه‌های خنده‌دار در سریال را بر عهده دارد. در سریال بهتره با ساول تماس بگیری بیشتر به گذشته این شخصیت پرداخته می‌شود.
یکی از مهم‌ترین جرایم علیه امنیت ملی در حقوق جمهوری اسلامی ایران محاربه است که در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ از ماده ۱۸۳ تا ۱۹۶ مورد اشاره قرار گرفته است.
ای عذر جرایم فلک راتب عذریم، در این مقام یادآور
پدر چروونایا بازپرس در دفتر دادستان کل در مسکو، بخشی از وزارت دادگستری اتحاد جماهیر شوروی به ریاست آندره ویشینسکی بود. او در پرونده‌های غیرسیاسی از جمله جرایم اقتصادی، باند خلافکاران و پرونده‌های آدم‌کشی کار می‌کرد. زمانی که سوتلانا مدرسه را شروع کرد، دفتر دادستانی را ترک کرد و وکیل مدافع جنایی شد.
اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، در گزارشی اعلام کرد که کشت خشخاش در افغانستان با کاهشی بیست در صدی همراه بوده است. با این حال، سازمان ملل متحد هشدار داده است که که اگر به کشاورزان افغان کمک‌های فوری صورت نگیرد، آنها کشت خشخاش را از سر خواهند گرفت. بی‌بی‌سی فارسی
بزرگوار کریما ، تو آن خداوندی که رسم تو همه عفو جرایمست و ذنوب
از سال ۲۰۰۶ میلادی، نیروهای مسلح مکزیک به درخواست رئیس‌جمهور فیلیپه کالدرون درگیر جنگی تمام عیار با کارتل‌های جرایم سازمان‌یافته شده‌اندبر اساس اطلاعات عنوان شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کنگره آمریکا، مکزیک که جمعیت آن ۱۱۳ میلیون و ۷۲۴ هزار نفر است، هم‌اکنون دارای ۲۵۹ هزار پرسنل فعال نظامی است و تعداد نیروهای ذخیره فعال این کشور ۳۰۰ هزار نفر است.