نقدی

نقدی

معنی کلمه نقدی در لغت نامه دهخدا

نقدی. [ ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به وجه نقد. ضد جنسی. معاملتی که پولش نقداً و فی المجلس پرداخته شود. مقابل وعده ای و نسیه. || معامله ای که در آن مقابل تحویل دادن متاع پول نقد بپردازند و دریافت دارند. مقابل پایاپای و تهاتری. || نقدی گماشته ؛ گماشته خزانه دار. ( ناظم الاطباء ).
نقدی. [ ن ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان مشکین شرقی بخش مرکزی شهرستان مشکین شهر. در 30هزارگزی شمال شرقی مشکین شهر، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 1472 تن سکنه دارد. آبش از چشمه و رود سبلان تأمین می شود. و محصولش غلات و حبوبات است. شغل اهالی زراعت و گله داری است. این ده شامل دو قسمت است به نام نقدی بالا و نقدی پائین ، نقدی بالا 1371 تن سکنه دارد و فاصله آن تا قسمت دیگر 500 گز است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
نقدی. [ ن ُ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان یافت بخش هوراند شهرستان اهر. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
نقدی. [ ن ُ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان دودانگه بخش هوراند شهرستان اهر. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ص 529 ).
نقدی. [ ن َ ] ( اِخ ) جعفر ( شیخ... ) بن محمد، معروف به نقدی ، از فقها و علمای امامیه و از شاعران معاصر عرب است ، و به سال 1370 هَ. ق. در نجف در گذشت. از اشعار اوست :
نعم لیس فی هذی الحیاة نعیم
ولکنما فیها اذی و هموم
قرأت کتاب الکون درساً فحیرت
حجای سطور حولهن رقوم.
از تصنیفات اوست : ارشاد الطلاب الی علم الاعراب ، الاسلام و المراءة، الانوار العلویه و الاسرار المرتضویه ، الحجاب و السفور، القوانین المنطقیه ، منن الرحمن ، مواهب الواهب ؛ و نیز بر زبده شیخ بهائی و شرایع و معالم و شرح شمسیة و حاشیه ملا عبداﷲ حاشیه نوشته و بر تشریخ الافلاک و خلاصة الحساب منظومه بحرالعلوم و تصریف زنجانی شرحی نگاشته است. ( ازریحانة الادب ج 4 ص 228 ).

معنی کلمه نقدی در فرهنگ فارسی

ده دهستان مشکین خاوری بخش مرکزی شهرستان مشکین شهر استان سوم . در ۳٠ کیلومتری شوسه خیاو و اردبیل واقع است . ۱۴۷۲ تن سکنه دارد . رود سبلان آنرا مشروب میسازد .
(صفت ) منسوب به نقد : ۱ - آنچه که بوجه نقد و رایج پرداخته شود : جوایز نقدی . ۲- آنچه که بهایش فی المجلس پرداخته شود : معامله نقدی .
جعفر ابن محمد معروف به نقدی از فقها و علمای امامیه و از شاعران معاصر عرب است و به سال ۱۳۷٠ هجری قمری در نجف درگذشت . از تصنیفات اوست : ارشاد الطلاب الی علم الاعراب - الاسلام و المراه - الانوار العلویه - و الاسرار المرتضویه .

معنی کلمه نقدی در دانشنامه عمومی

نقدی (هوراند). نقدی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دودانگه بخش مرکزی شهرستان هوراند واقع شده است. این روستا ۱۶۲ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه نقدی

سیدحسین علیزاده طباطبایی در نقدی بر اظهارات وی که در وبسایت اجتهاد انتشار یافت نوشت:
در کیسهٔ من چو نیست نقدی دانم ندهی شراب نابم
گر چه به نقدی که هست سود نکردم به دست خواجه، کرم کار تست، بنده خطا کرده بود
وابستگی انرژی یا عدم استقلال انرژی، عنوان یکی از چندین عامل (تنوع منابع انرژی، تنوع تأمین کنندگان انرژی، قابلیت تعویض منابع انرژی، حمل و نقل انرژی، نقدینگی بازار، منابع انرژی، ثبات سیاسی، شدت مصرف انرژی، تولید ناخالص داخلی) شناسایی شده‌است که به امنیت انرژی کمک می‌کند. به‌طور کلی، سطح بالاتری از وابستگی به انرژی به دلیل تداخل احتمالی مقررات تجاری، درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی، حملات تروریستی و غیره با ریسک بالاتری همراه است
هم نقدی از خزانهٔ احسان به جایزه افزون بر آن ز دست جواهر فشان کند
تا روزی کاروانی عظیم می آمد. و آوازِ دزد شنیدند. خواجه یی در میان کاروان، نقدی که داشت برگرفت و گفت: در جایی پنهان کنم {تا} اگر کاروان بزنند، باری این نقد بماند.
نقدی اگر به کف ترا به سر او فدا نکو جائی اگر به لب ترا در قدمش نثار به
که چون جبریل نام ما ندا کرد بنام ما همه نقدی فدا کرد
گر تو نقدی یافتی نگشا دهان هست در ره سنگهای امتحان
۵۵ - نقدی بر دیدگاه ابن عابدین و بدران در مورد ماهیت عرف، مشکوه، ۱۳۶۷ هـ.ش.
کوپن حمایت از اقشار کم درآمد جامعه و تأمین کالای اساسی شیر، ماست، روغن، شکر، مرغ، تخم مرغ نقدی.
لایق حضرتِ جانان نقدی نیست جز جان که بدو بفرستیم
نقد دل و جان صرف رهت کرد خیالی در دست چو درویش تو نقدینه همین داشت
سال ۱۹۹۸ سالی بود که در آن ارین شاهکار خود را عرضه کرد، آلبوم به درون قصر الکتریکی بدون شک بهترین آلبوم ارین تا به امروز است، آلبومی که ۸ خواننده که هر کدام اجرای مختص به یک شخصیت خاص را بر عهده دارند و ۱۱ نوازنده در ضبط آن همکاری کرده‌اند. به درون قصر الکتریکی به صورت یک آلبوم دبل سی‌دی در ۳۰ اوت ۱۹۹۸ منتشر شد و سریعاً مورد توجه هوادران و منقدین واقع شد. در اکثر نظرسنجی‌ها، به درون قصر الکتریکی مقام بسیار بالایی را کسب کرد. لوکاسن در ضبط این آلبوم وظیفه نوازندگی ۷ ساز مختلف را بر عهده داشت.
روی زرد ما و سنگ آستانت روز و شب این زر ار نقدی نیرزد، با عیاری هم خوشیم