جداسازی

جداسازی

معنی کلمه جداسازی در فرهنگستان زبان و ادب

[حمل ونقل دریایی] ← جداسازی کالاها
{isolation} [روان شناسی] در نظریۀ روان کاوی، سازوکاری دفاعی که ازطریق آن ارتباط میان اندیشه ها و احساس های ناخوشایند با اندیشه ها و احساس های دیگر مرتبط با آنها قطع میشود
{separation} [شیمی، مهندسی بسپار، مهندسی شیمی] جدا کردن اجزای جامد و مایع و گاز سازندۀ مخلوط به کمک روش های مختلف، نظیر تقطیر و استخراج و جذب

معنی کلمه جداسازی در دانشنامه عمومی

جداسازی (مجموعه تلویزیونی). جداسازی یا تفکیک ( انگلیسی: Severance ) مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر علمی - تخیلی و دلهره آور روان شناختی ساختهٔ دن اریکسن و به کارگردانی بن استیلر و ایفه مک آردل است. در آوریل ٢٠٢۲، این مجموعه برای فصل دوم تمدید شد.
یک شرکت شوم زیست فناوری، صنایع لومن، از یک روش پزشکی «جداسازی» استفاده می کند تا خاطرات غیر کاری برخی از کارمندان خود را از خاطرات کاری آنها جدا کند. یکی از کارمندان جداسازی شده، مارک، به تدریج شبکه توطئه را از هر دو طرف بخش کشف می کند.

معنی کلمه جداسازی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:قرنطینه

جملاتی از کاربرد کلمه جداسازی

تنهایی: تجربه جداسازی عاطفی و اجتماعی.
درگیری‌های نژادی میان اقلیت سفیدپوستان و سیاهپوستان اکثریت در تاریخ و سیاست آفریقای جنوبی نقش مهمی را بازی کرده است و به دوره تاریخی آپارتاید در آفریقای جنوبی منجر شده است که در سال ۱۹۴۸ توسط حزب ملی آفریقای جنوبی تأسیس شد. اگر چه از قبل جداسازی نژادی در این کشور وجود داشت. قوانینی که آپارتاید را تعریف می‌کردند در سال ۱۹۹۱ به تدریج توسط حزب ملی لغو شدند و این به دلیل درگیری‌های خشونت‌آمیز بود که باعث تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی از سوی جامعهٔ بین‌المللی می‌شد. این منازعات بین اکثریت سیاهپوستان و بسیاری از سفید پوستان، رنگین پوستان و هندیان اتفاق می‌افتاد.
پژوهشهای تازه نشان می‌دهد با جداسازی، خالص‌سازی و شناسایی مولکول‌های سم افعی شاخدار ایرانی می‌توان در آینده دارویی برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و داروی درمان سرطان ساخت.
دین چند دهه پیش در توسعه جنبش حقوق مدنی جنوب آمریکا نقش اساسی داشت. اعتقادات مذهبی مارتین لوتر کینگ و دیگر فعالان حقوق مدنی را برانگیخت تا جان خود را برای جداسازی مناطق جنوبی به خطر بیندازند. کلیساهای سیاهپوست در جنوب نیز به عنوان محیطی عمل می‌کردند که در آن جنبش حقوق مدنی جلساتی برگزار می‌کرد، اعضای جدید را جذب می‌کرد و پول جمع‌آوری می‌کرد.
جنگل‌کاری را می‌توان برای خنثی کردن و اصلاح اثرات جنگل‌زدایی و بهبود کیفیت زندگی انسان از طریق جذب آلودگی و گرد و غبار از هوا، بازسازی زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی، کاهش گرمایش جهانی از طریق جداسازی زیستی دی‌اکسید کربن اتمسفر و برداشت برای منابع، به ویژه چوب، و همچنین محصولات جنگلی غیرچوبی استفاده کرد. از آغاز قرن بیست و یکم، توجه زیادی به احیای جنگل‌ها به عنوان تکنیکی برای کاهش تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای انجام آن شده‌است.