ناخوشایند

معنی کلمه ناخوشایند در لغت نامه دهخدا

( ناخوش آیند ) ناخوش آیند. [ خوَش ْ / خُش ْ ی َ ] ( نف مرکب ) چیزی که خوش آیند و مطبوع و دلپسند نباشد. ( ناظم الاطباء ). نادلپسند. نادلپذیر. که مطبوع نیست. که مورد پسند خاطر نیست. ناملایم. نامطبوع. نامقبول.

معنی کلمه ناخوشایند در فرهنگ عمید

آنچه خوش آیند و دلپسند نباشد.

معنی کلمه ناخوشایند در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که مطبوع نیست نادلپسند نا مقبول مقابل خوشایند.

جملاتی از کاربرد کلمه ناخوشایند

ناسزا نگوید، سخنش نرم بود، کار زشت نکند، کار نیکش مدام باشد، خیرش زودآی است. و شرش دور. در حوادث تکان دهنده استوار است و در ناخوشایندها بردبار.
دوم: پیراستن باطن از عادات ناخوشایند و دور ساختن آثار دل مشغولی از عوالم علوی.
آی‌اس‌یو-۱۵۲ (به روسی: ИСУ-152) یک توپخانه خودکششی متحرک ساخت شوروی است که در طول جنگ جهانی دوم ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. این ضد تانک به‌طور غیررسمی به ضدوروبوی در پاسخ به چندین تانک و توپخانه خودکششی آلمانی از جمله تایگرها و پنترها که وارد خدمت شدند، نام مستعار شد. از آنجایی که اسلحه آی‌اس‌یو-۱۵۲ در یک کاور نصب شده بود، هدف‌گیری آن ناخوشایند بود و باید با تغییر موقعیت توپخانه با استفاده از چرخ‌ها انجام می‌شد؛ بنابراین، به عنوان توپخانه متحرک برای پشتیبانی بیشتر از پیاده‌نظام متحرک و حملات زرهی مورد استفاده قرار گرفت. خدمات این ضد تانک تا دهه ۱۹۷۰ ادامه یافت و در چندین کمپین و کشور مورد استفاده قرار گرفت.
از سخنان زین العابدین(ع) به یکی از نزدیکان خویش: از گفتن آنچه بر دل ها ناخوشایند بود، دوری کن. چه اگر برای گفتنش عذری نیز ترا بود، نتوانی که عذر خویش بگوش تمام کسانی که آن گفته ی تو شنوند، رسانی.