جاوید

معنی کلمه جاوید در لغت نامه دهخدا

جاوید. ( ص ، ق ) پاینده. همیشه. دایم. ( برهان ). در اوستا یَوئِیتت ابدیت بود ( الی الابد ) و در پهلوی یَوتان و در ارمنی یوِت یَوسیئن یَویتناکن می باشد. ( از حاشیه برهان چ معین ). مدت همیشه و دائم و زمان نامتناهی در مستقبل است. ( انجمن آرا ). جاود. جاودان. جاویدان. جاودانه. جاویدانه. جاودانی. پاینده. پایدار. باقی. ابدی. انوشه. مستمر. مؤبد. مخلد. لایموت. لایزال. خلد. خالد. دائمی. جاویدانی. ابدی. ابد : و هرچ بدان جهان باشد ثواب و عقاب جاوید باشد و هیچ بسر نیاید. ( ترجمه تفسیر طبری ).
نه بهرام گوهرت و نه اورمزد
فرزدی و جاوید نبود فرزد.ابوشکور.جهان بی سر و تاج خسرو مباد
همیشه بماناد جاوید شاد.فردوسی.همی نام جاوید ماند نه کام
بینداز کام و برافراز نام.فردوسی.فریدون فرخ ستایش ببرد
بمرد او و جاوید نامش نمرد.فردوسی.نماند برین خاک جاوید کس
تو را توشه از راستی باد و بس.فردوسی.مردم از نور جان شود جاوید
گل شود زر ز تابش خورشید.عنصری.جاوید بزی بار خدایا بسلامت
با دولت پیوسته و با عمر بقائی.منوچهری.لبت گفت جاوید پر خنده باد
درین خانه بودنت فرخنده باد.اسدی.آن آب حیاتست که جاوید بماند
نفسی که ازو داد کریم متعالش.ناصرخسرو.علم و عمل ورز که مردم بحشر
زآتش جاوید بدین دورهاست.ناصرخسرو.انوشیروان بر پای خاست و سجده برد و گفت خداوند جاوید زیاد. ( فارسنامه ابن البلخی ص 87 ).
من ازو ماندم باقی بجهان تا جاوید
گر بماند بجهان باقی واﷲ که سزاست.مسعودسعد.و صیت نیک بندگی من ملک را جاوید و مؤبد گردد. ( کلیله و دمنه ). و آب زندگانی عمرجاوید دهد. ( کلیله و دمنه ). و این مدت به امید نعمت جاوید بر وی کم از ساعت گذرد. ( کلیله و دمنه ).
جاوید زیاد کز درش ملک
جز دولت جاودان ندیده ست.خاقانی.بمان بدولت جاوید تا بحرمت تو
زمانه زی حرم خرمی دهد بارم.خاقانی.لیکن از گفته خاقانی ماند
نام جاوید ز دوران اسد.خاقانی.از آن هر دو کنون نومید گشتم
بلا را خانه جاوید گشتم.

معنی کلمه جاوید در فرهنگ معین

[ په . ] (ص . ) ابدی ، دایم .

معنی کلمه جاوید در فرهنگ عمید

=جاویدان: نماند بر این خاک جاوید کس / تو را توشهٴ راستی باد و بس (فردوسی: ۷/۲۶ )، دولت جاوید یافت هرکه نکونام زیست / کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را (سعدی: ۵۵ )، وصل تو بادا همه نزدیک ما / هجر تو جاوید ز ما دور باد (انوری: ۷۹۴ )، تا ز تو بازمانده ام جاوید / فکرتم را ندامت است ندیم (ناصرخسرو: ۳۲۹ )

معنی کلمه جاوید در فرهنگ فارسی

پاینده، همیشه، دائم، دائمی، ابدی، جاودهم گویند
( صفت ) ابدی دایمی همیشه .
از دهستانهای شهرستان کازرون

معنی کلمه جاوید در فرهنگ اسم ها

اسم: جاوید (پسر) (فارسی) (تلفظ: jāvid) (فارسی: جاويد) (انگلیسی: javid)
معنی: جاویدان، همیشگی، ابدی، ( اَعلام ) نام مستعار حسین راثی زاده شاعر و نمایشنامه نویس آذربایجانی، که پس از سال میلادی مغضوب و به سیبری تبعید شد و در همانجا درگذشت، از کارهای او نمایشنامه های منظوم ابلیس، پیغمبر، تیمورلنگ، خیام، در برابر خدای جنگ، شیخ صنعان می باشد، ( = جاویدان )

معنی کلمه جاوید در دانشنامه آزاد فارسی

طایفۀ چادرنشین لر، از ایلات ممسنی، مرکب از تیره های احمدهارونی، جوی جان، حیدری، خضری، خلیفۀ هارونی، دودانگه، ده شیخ، رئیس، سالاری، شایانی، علی شاهی، عمویی، کِجایی، کواری سرکوهی، مَحمیدی، محمودی، موسی عربی، مرسِن و تیره های دیگر، مشتمل بر ۱۸۴۲ خانوار. ناحیۀ جاوید ممسنی منسوب به این مردم است. سردسیر این مردم در ناحیۀ جاوید و گرمسیر آنان در مناطق دیگر شهرستان ممسنی است. حکومت طایفۀ جاویدی در عصر قاجاریه و پهلوی با خاندان باقرخان ممسنی در ۱۲۵۷ق/۱۸۴۱م، آسیب های فراوان دید. فرهاد میرزا برای جلوگیری از تکرار اعمال خانعلی خان تعدادی از مردان ایل ممسنی و از جمله طایفۀ جاوید را به رسم گروگان به شیراز انتقال داد.

معنی کلمه جاوید در ویکی واژه

ابدی، دایم.
نامیرا. پایدار

جملاتی از کاربرد کلمه جاوید

هرکه معنی دان شود انسان شود زندهٔ جاوید از قرآن شود
نشاط آمد نشاط آمد غم و اندوه دل طی شد بگوشم زان دیار آمد نوید عیش جاویدان
جاوید جهاندار و خداوند جهان باش تو شاد بکام دل و اعدات مغمم
طراز دولت جاوید شاهزاده سلیم که یافت باز وی اوصولت یداللهی
دلم رسید بعشقت بدولت جاوید ز عشق تا به ابد شکر جاودان دارد
از نام های خانوادگی معروف روستا می‌توان به جاویدی آل‌سعدی، آل سعدی، کدخدایی، محمودی و... اشاره کرد.
خالِدِینَ فِیها أَبَداً ایشان در آن جاویدان. ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (۹) آنست پیروزی بزرگوار.
روی قطعه سنگ‌های سفید نقش برجسته سربازان جاویدان که لباس خوزی (لباس مردم شوش) و نیزه‌های بلند دارند. در این قسمت کشف شده که کنگره‌هایی بر بالای این قطعه‌ها مانند کنگره‌های تخت جمشید حجاری شده‌است.
وی سپس با تشکیل گروهی متشکل از رضا گنجی، سعید کشن‌فلاح، فرید کشن‌فلاح، صالح جاوید فر، پرویز برید، امان رحیمی، اکبر سنگی و داریوش یاری موفق به اجرای چندین نمایشنامه از جمله؛ آدم خواران، رو حوضی سلطان حسین، لوطی و انترش و مفلسها می‌شود. در سال ۱۳۵۶ نمایشنامه پهلوان اکبر می‌میرد نوشته بهرام بیضایی را کارگردانی و به روی صحنه می‌برد. وی پس از انقلاب در سال ۱۳۶۲ در نمایشنامه ابوذر به کارگردانی حسین مختاری به مناسبت بازگشایی دانشگاه در تالار مولوی به روی صحنه رفته و فعالیت بازیگری خود را از سر می‌گیرد. در همین سال‌ها است که در فیلم سینمایی زندان دوله تو به کارگردانی رحیم رحیمی پور جلوی دوربین می‌رود
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به عشق جاویدان اشاره کرد.
ورود مردم غیربومی و ساخت وسازهای نامانوس موجب تغییر چهره روستا گردیده است۔این روستا در پانزده کیلومتری شهر زیراب است و مرکز منطقه کسلیان می باشد۔روستای اتو دارای شهدای گرانقدری مانند شهیدان رضایی،بزرگی،رستمی،یزدانی،رشیدی،عطایی ،طالبی و شهید جاویدالاثر محمد عباسی می باشد۔
نگذارد به تو فلک جاوید رنگ زرد و سیاه و سرخ و سپید
قوله: «إِنَّهُ مَنْ یَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِماً» یعنی کافرا. می‌گوید، روز رستاخیز که بندگان بر اللَّه تعالی رسند هر که کافر بدو رسد و چون باو آید کافر آید. یعنی در دنیا بر کفر میرد، «فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ» جزاء وی دوزخست. این هاء کنایتست از مجرم و اگر با «رَبَّهُ» شود روا باشد کنایت از اللَّه بود یعنی که خدای تعالی را دوزخیست که مجرم را بدان عذاب کند. «لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیی‌» ای لا یموت المجرم فیها فیستریح و لا یحیی حیاة یلذّها. جانهاشان بحنجره رسیده، نه بر آید تا برهد، نه بمقرّ خود بود تا خوش زید، این عذاب کافران و مشرکانست در دوزخ، که جاوید در دوزخ باشند. امّا عاصیان اهل توحید که بمعصیت در دوزخ شوند و جاوید در دوزخ نباشند، عذاب ایشان نه چون عذاب کافران باشد، بلکه اللَّه تعالی ایشان را در آتش بمیراند، تا از عذاب بی‌خبر باشند، تا ربّ العزة شفیع انگیزد و ایشان را بنهر الحیوان زنده گرداند.
چنین گفت باما سخن رهنمای جزین است جاوید ما را سرای
آتشکده جاویدان یامعبد آناهیتا (صفه سرمسجد) یا معبد سرمسجد نام‌های رایج بازمانده‌های بنایی سنگی است که در شهرستان مسجدسلیمان کنونی قرار دارد. برخی پیشینهٔ این بنا را تا هفت قرن قبل از میلاد مسیح ارزیابی کرده‌اند و به گمان برخی کارشناسان، معماران تخت جمشید از شیوهٔ ساخت آن الهام گرفته‌اند. مهمترین مشخصه آتشکده جاویدان استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است
شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از جمله جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در ۹ مه ۲۰۲۳، اعدام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع را به شدت ناعادلانه خواندند. آن‌ها اجرای این احکام را فاقد وجاهت قانونی دانستند و اعلام کردند محاکمه این افراد فاقد ضمانت‌های دادرسی عادلانه و به دور از استانداردهای بین‌المللی دادرسی بوده است. آنها همچنین تصریح کردند: «اظهارنظر، انتقاد از رهبران مذهبی، یا تفسیر آموزه‌های دینی و اصول اعتقادی بدون آنکه حامی نفرت‌انگیزی، تبعیض، خصومت یا خشونت باشد، هرگز شایسته جرم‌انگاری نیست چه رسد به آنکه منجر به اعدام‌های حکومتی شود.»
وی فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی همچون نغمه‌های جاویدان، والتزس از وین و قلبم تو را می‌خواند (نسخهٔ فرانسوی) و قلبم تو را می‌خواند (نسخهٔ آلمانی) بوده است.
جیفه دنیا همان با اهل دنیا واگذار دولت جاوید و فصل سرمدی کن اختیار