جانوران
معنی کلمه جانوران در لغت نامه دهخدا

جانوران

معنی کلمه جانوران در لغت نامه دهخدا

جانوران. [ ن َ / ن ِ/ ن ْ وَ ] ( اِ مرکب ) ج ِ جانور. جانداران. صاحبان جان. ذیروحان : و آدمیان را بفضل و منت خویش... از دیگر جانوران ممیز گردانید. ( کلیله و دمنه ).
ای ملک جانوران رای تو
وی گهر تاجوران پای تو.نظامی.- جانوران آبزی ؛ حیوانات بحری و آبی. ( فرهنگستان ایران ).
- جانوران بنددار ؛ در اصطلاح جانورشناسی بدسته ای از حیوانات که بدنشان از قطعات چندی که در دنباله یکدیگر قرار دارند و همگی نسبت بسطحی قرینه هستند ساخته شده ، گفته میشود. ( از جانورشناسی عمومی ج 1 ص 72 ). رجوع به جانورشناسی شود.
- جانوران پستاندار. رجوع به پستاندار شود.
- جانوران خاکزی ؛ حیوانات زمینی. ( فرهنگستان ایران ). جاندارانی که روی خاک زندگی میکنند.
- جانوران خرد ؛ حشرات.
- جانوران درنده ؛ حیوانات درنده. دد.
- جانوران ذوحیاتین ؛ حیواناتی که در آب و خشکی هر دو میتوانند زیست کنند. جانوران دوزیستی.
- جانوران زیانکار ؛ حیوانات موذی.
- جانوران شکاری ؛ جوارح. حیواناتی که شکار میکنند.
- جانوران گیاهی ؛ جاندارانی که در سبزیها زندگی میکنند. در اصطلاح جانورشناسی ، جانورانی که دائماً ثابت بوده و بدنشان در اطراف محوری قرار دارد، جانوران گیاهی یا زوئوفیت گویند. ( از جانورشناسی عمومی ج 1 ص 72 ). و رجوع به جانورشناسی شود.
- جانوران وحشی ؛ جانورانی که از اجتماعات آدمی گریزانند ودر صحرا و بیابان زندگی میکنند. مقابل جانوران اهلی. اوابل.

معنی کلمه جانوران در فرهنگ فارسی

صاحبان جان

معنی کلمه جانوران در فرهنگستان زبان و ادب

{Animalia} [جانور شناسی] سلسله ای از اندامگان های پُریاخته که از رویان تکوین می یابند متـ . پُریاختگان Metazoa

معنی کلمه جانوران در دانشنامه عمومی

جانوران جاندارانی یوکاریوت و چندیاخته ای ( چندسلولی ) هستند، که در مجموع تشکیل دهندهٔ فرمانروی زیست شناسی جانوران هستند و شامل دو شاخه اصلی مهره داران و بی مهرگان هستند. جانوران به جز چند استثنا، دارای تنفس سلولی، قابلیت حرکت و تولید مثل جنسی هستند. جانوران برخلاف گیاهان و جلبک ها قادر به تولید مواد آلی مورد نیاز خود نیستند و زندگی دگرپروردگی دارند. تا کنون بیش از ۱٫۵ میلیون گونه از جانوران، شناسایی و توصیف شده اند که حدود یک میلیون از آن ها، حشره هستند. بسیاری از گونه های جانوری، تاکنون شناسایی نشده اند اما تخمین زده می شود که جانوران شامل بیش از ۷ میلیون گونه هستند.
در تعریف زیست شناسی به سلسله جانوران ( Animalia ) ، پُریاختگان ( Metazoa ) هم گفته می شود که بدین گونه تعریف می شود: سلسله ای از ارگانیسم های پُریاخته که از رویان تکوین می یابند.
باور بر این است که جانوران، طی فرگشت از یوکاریوت های تک سلولی ایجاد شده اند که اولین بار توانستند در کنار هم رشد کنند. ابتدا همزیستی بین دو پروکاریوت که یکی دیگری را "که منشأ یوکاریوت هاست " بالاتر برد و نسل آن ادامه یافت. پس از به وجود آمدن سلول های دارای میتوکندری نقطهٔ عطف دیگر، توانایی انتقال پیام بین سلول ها بود. گروهی در ارتباط با محیط بیرون ماندند و فضای درونشان به محیط داخلی فرگشت پیدا کرد، گروهی دیگر نیز به تولید مثل اختصاص یافتند. بعدها ارتباط های سلولی شامل پروتئین ها شد. همهٔ جانوران دگرپَرورد ( heterotroph ) هستند یعنی برای تأمین انرژی و رفع نیازهای غذایی خود از مواد آلی ساخته شدهٔ دیگر جانداران استفاده می کنند. تمامی جانوران به جز اسفنج ها هوپس زیان هستند و جانوران به این گونه تقسیم می شود:
• مهره داران: پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان
• بی مهرگان: نرم تنان، دوکفه ای ها، هشت پایان، کیسه تنان ( مرجان ها ) ، خارپوستان، ستاره های دریایی، سکه های دریایی، خیارهای دریایی، توتیاها، بندپایان، حشرات، عنکبوت ها، عقرب ها، خرچنگ ها، میگوها، شاه میگوها، کرم ها و اسفنج ها
جانوران ویژگی هایی دارند که آنان را از دیگر جانداران متمایز می کند. به طور کلی، همهٔ جانوران دست کم در مراحلی از چرخه زندگی خود، توانایی حرکت دارند. برخی از جانوران، از جمله اسفنج ها، مرجان ها، صدف سیاه و کشتی چسب، در بخش عمده ای از زندگی خود، ساکن و غیرمتحرک هستند.
جانوران (فیلم ۲۰۰۳). جانوران ( انگلیسی: Animals ) نام یک اجرا توسط کمدین بریتانیایی ریکی جرویز است. این اجرا در تئاتر بلومزبری، لندن در سال ۲۰۰۳ فیلم برداری شده است.
جانوران (مجموعه تلویزیونی آمریکایی). جانوران ( انگلیسی: Animals ) یک مجموعه تلویزیونی پویانمایی بزرگسالان و کمدی است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از شبکه اچ بی او پخش شد. این مجموعه برای فصل سوم در ۱۹ مه ۲۰۱۷ تمدید شد. فصل ۳ در ۳ اوت ۲۰۱۸ پخش شد. در اکتبر ۲۰۱۸، اعلام شد که اچ بی او ساخت این مجموعه را لغو کرده است.
معنی کلمه جانوران در فرهنگ فارسی
معنی کلمه جانوران در فرهنگستان زبان و ادب

جملاتی از کاربرد کلمه جانوران

(و) بازگشت مردم به عقل است و شمار بر او به سبب عقل واجب شده است. نبینی که مر دیگر جانوران را کز عقل نصیب ندارند، شمار وعده نکرده است؟ و نفس معلول عقل است و ثبات هر معلولی به علت خویش است و ثبات نفوس جزوی به نفس کلی است، پس (مر) نفوس جزوی را بازگشت به کل خویش است و مر آن کل را بازگشت به عقل است که هست است، از بهر آن گفت خدای تعالی (،قوله) : (ان الینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم). و ایشان درجات اند سوی خدای تعالی. نبینی که خدای تعالی مر گرویدگان خویش را همی گوید که درجات هستند بر نزدیک خدای تعالی بدین آیت (، قوله) : ( هم درجت عند الله و الله بصیر بما یعملون) ؟ و هر که مر درجات خدای را از روحانیات و جسمانیات بشناسد، به علم توحید از ثواب ابدی نصیب یابد، و هر که بر جسم بایستد و جز جسم را صورت نتواند کردن و مر خدای را – سبحانه و تعالی – روحانی گمان برد، مشرک باشد و جای او آتش جاویدی باشد. و این خواستیم که بگوییم. (و) لله الحمد.
عیشی دگر آغاز که از ذوق شکارت کشتند همه جانوران جانوران را
منطقهٔ حفاظت شدهٔ لشگردر در جنوب شرقی شهر ملایر و در محاصره ۱۴ روستای مجاور از جمله جوزان، مانیزان، فروز، ازناوله، زنگنه و احمد روغنی است و به لحاظ طبیعت مساعد از نظر آب، پوشش گیاهی و شرایط اقلیمی، همواره زیستگاه مناسبی برای جانوران و پرندگان بوده‌است.
آبلهٔ میمون ممکن است از دست زدن به گوشت شکار، نیش یا خراش جانوران، مایعات بدن، اشیاء آلوده یا تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل شود. این ویروس به‌طور معمول در بین جوندگان خاص در آفریقا گردش می‌کند.
سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، آفریدگار جهان و جهانیان، پروردگار انس و جان، خالق زمین و زمان، مبدع مکین و مکان خبر میدهد که هر چه در آسمان و زمین است باد و آتش و خاک و آب و کوه و دریا، آفتاب و ماه و ستارگان و درختان و جمله جانوران و بی‌جان، همه آنند که ما را بپاکی میستایند و به بزرگواری نام میبرند و بیکتایی گواهی میدهند.
دگر جانوران از پیشه غیر شیر هم آمد بنازم نیستان عشق کز وی شیر نر خیزد
طفیلیان تو گشتند جمله جانوران بر این مبارک خوان و تو میهمان شده‌ای
ای مَلِکِ جانوران رای تو وی گهر تاجوران پای تو
از خورد چونکه جانوران را گزیز نیست دانم که نیست جان مقدّس ، چه می خورد؟
گر سایه دستش بحجر برفتد از دور چون جانوران جنبش اندر حجر آید
ور به منی خورد زمین خون حلال جانوران ما بخوریم خون رز تا نرسد به جانوری
گر ز تنگی تنی ز جانوران مرد، جرمی مرا نبود در آن