ثرا

معنی کلمه ثرا در لغت نامه دهخدا

ثرا. [ ث ِ ] ( اِخ )جائی است بین رویثة و صفراء در پائین وادی حی. یوم ذی ثرا؛ نام یکی از جنگهای عرب است. ( مراصد الاطلاع ).

معنی کلمه ثرا در فرهنگ معین

(ثَ ) [ ع . ثراء ] ۱ - (مص ل . ) ثروتمند شدن ، بی نیاز شدن . ۲ - (اِمص . ) دارایی ، توانگری .

معنی کلمه ثرا در فرهنگ عمید

=ثری sarā

معنی کلمه ثرا در فرهنگ فارسی

۱-( مصدر ) توانگر شدن بی نیاز شدن . ۲- افزودن ( مال و مردم و مانند آن ) . ۳- ( مصدر ) بسیار مال گردانیدن . ۴- ( اسم ) بسیاری مال توانگری .
جائی است بین رویثه و صفرائ در پایئین وادی حی

معنی کلمه ثرا در ویکی واژه

ثراء
ثروتمند شدن، بی نیاز شدن.
دارایی، توانگ

جملاتی از کاربرد کلمه ثرا

نخستین قدح درد آمد و اول تشریف برد، هر سخن که بر این منوال بود نه در خور وقت و لایق حال بود، پس بر نزغاب شیطانی وعثرات نفسانی حمل کردم و این بساط بنوشتم و لاحول گفتم و بازگشتم.
همه اسکنرهای اثرانگشت ممکن است با روش‌هایی فریب خورند. این روش‌ها شامل عکاسی از اثر انگشت، پردازش عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزاره ویژه و چاپ ماکت‌های اثر انگشت با استفاده از چاپگر سه‌بعدی است.
ای نجم سعادت اثرای کوکب مسعود بر اهلی مسکین فکن از لطف نگاهی
و قال النبی صلی‌الله علیه وسلم: «من اصاب مالا حلالا فکف به وجهه و وصل به رحمه و قضی به دینه و اقام به علی جاره لقی الله یوم القیامه و وجهه علی ضوء القمر لیله البدر ومن اصاب مالا حراما و کان مکاثرا و مفاخرا و مرائیا لقی‌الله یوم القیامه و هو علیه عضبان».
برد هر بدره که بود از پسزم عز علیه برد هرصدره که بود از پدرم طاب ثراه
تو در عهود ملوکی و زنده گشت بتو همه مفاخر آبا ، مآثرات جدود
خوشا کسی که ز خود باخبر نمی باشد که آه بی اثران بی اثر نمی باشد
عنایت بار خدای و هدایت پاک پیمبر و مردانه داماد و فرزانه فرزندانش که سر حلقه دایره ارواحند و واسطه ارتباط ارواح و اشباح، همگان را از خطرات شیطانی و عثرات نفسانی زینهار دهد و از صنوف عقاید و فنون فواید به تحقیق وافی و تصدیق کافی عز تقلید شریعت و فر طریقت سردار بخشد.
شیر خدا وصی حق، قاسم جنت و سقر حامی دین مصطفی ساقی حوض کوثرا
نظر پزشکان بر این است که افزایش مقدار نوشیدن شراب بیشتر از دو لیوان در روز اثرات زیر را بر زیبایی دارد
قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا چون ایشان را گفتند دریابید و بآن کار کنید ایشان جواب دادند که سَمِعْنا وَ عَصَیْنا یعنی که بزبان گفتند سَمِعْنا امّا بدل گفتند عَصَیْنا. وهب منبه گفت: در توریة خوانده‌ام که رب العالمین گفت یا عبادی المذنبین الخاطئین الغافلین، کم الی کم؟ کم و کم اقیل عثراتکم عثرة بعد عثرة؟ و کم اعفو عن فضائحکم و سوآتکم؟ فضیحة بعد فضیحة و سوأة بعد سوأة؟ و کم و کم امهلتکم و امهلکم و ادعوکم الی ما هو خیر لکم؟ و لا اسلبکم نعمایی و لا اهتک عنکم استاری؟ ثم قال سبحانی ما ارأفنی بخلقی!» وَ أُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ ای اشربوا حبّ العجل فی قلوبهم. سعید جبیر گفت دوستی گوساله چنان در دل ایشان نهاده بودند که آن گوساله را بسوهان بسودند آن گه در دریا بپراکندند، ایشان در آن آب افتادند و نهمار از آن میخوردند تا آن رویهاشان زرد گشت بِکُفْرِهِمْ ای فعل اللَّه ذلک بهم عقوبة لکفرهم، کقوله بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ یکی از بزرگان دین گفت: عجل بنی اسرائیل معلوم است و عبادت آن شرک مهین، و عجل این امت دنیاء شوم است و دوستی آن شرک کهین.
ثناگر است و دعاگوی و نظم و نثرانگیز ترا به نظم ثنا گوید و به نثر دعا
برخی از فلزات اثر پیزومقاومتی بسیار بزرگتر از تغییر مقاومت به دلیل تغییر هندسه نشان می‌دهند. برای مثال در آلیاژهای پلاتین، اثر پیزومقاومت بیش از سه برابر بزرگتر از به علت اثرات هندسی تنها است. پیزومقاومت نیکل خالص تا 13 برابر بزرگتر از تغییر مقاومت برحسب هندسه است.