تیلا
معنی کلمه تیلا در لغت نامه دهخدا

تیلا

معنی کلمه تیلا در لغت نامه دهخدا

تیلا. ( اِ ) چنبر رسن تابی را گویند. ( فرهنگ جهانگیری ) ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ رشیدی ). چنبر رسن. ( شرفنامه منیری ).
تیلا. [ت َ ] ( اِ ) جعل منقش پرخط و خال. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ). ظاهراً محرف رتیلا. ( حاشیه برهان چ معین ).

معنی کلمه تیلا در فرهنگ معین

(اِ. ) چرخ رسن تابی .

معنی کلمه تیلا در فرهنگ عمید

۱. رسن.
۲. چرخ رسن تابی.

معنی کلمه تیلا در فرهنگ فارسی

جعل منقش پر خط و خال ظاهرا محرف رتیلا

معنی کلمه تیلا در دانشنامه عمومی

تیلا (آتلانتیدا). تیلا ( به اسپانیایی: Tela ) یک منطقهٔ مسکونی در هندوراس است که در استان آتلانتیدا واقع شده است. تیلا ۱٬۱۶۳٫۳ کیلومتر مربع مساحت و ۹۹٬۲۹۴ نفر جمعیت دارد و ۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه تیلا در ویکی واژه

چرخ رسن تابی.

جملاتی از کاربرد کلمه تیلا

تیلاپیا، ماهی آزاد و گربه‌ماهی مهم‌ترین گونه‌های ماهی پرورشی در جهان‌اند. در مناطق مدیترانه ای، ماهی تُن باله‌آبی نیز پرورش می‌یابد.
کشتار صبرا و شتیلا، در این کشتار بین ۷۴۲ تا ۳۵۰۰ غیرنظامی که عمدتاً مردم فلسطینی و از شیعیان لبنان بودند توسط گروه شبه نظامی حزب فالانژ لبنان در محله صبرا و شاتیلا صورت گرفت. از حدود ۶ بعد از ظهر روز ۱۶ سپتامبر تا صبح روز ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ این حمله ادامه داشت.
رای گفت: شنودم مثل اصطناع ملوک و احتیاط واجب دیدن در آنچه تا بدگوهر نادان را استیلا نیفتد، که قدر تربیت نداند و شکر اصطناع نگزارد. اکنون بازگوید که چون کریم عاقل و زیرک واقف بسته بند بلا و خسته زخم عنا می‌باشد. و لئیم غافل و ابله جاهل در ظل نعمت و پناه غبطت روزگار می‌گذارد، نه این را عقل و کیاست دست گیرد و نه آن را حماقت و جهل درآرد.
و گویند یکی از شجاعان روزگار در هنگام کارزار چون در برابر دشمن آمدی رنگ روی او زرد شدی، و دلش مضطرب گشتی، و اعضای او به لرزه درآمدی او را گفتندی که این چه حالت است و حال آنکه تو از شجاعان نامداری؟ گفت: خصم خود را آزمایش ننموده ام شاید او از من شجاع تر باشد علاوه بر اینکه استیلا و غلبه و عاقبت نیک از برای کسی است که خود را خوار و ذلیل بیند نه برای آنکه به قوت و شجاعت خود مغرور شود «وان الله عند المنکسرة قلوبهم» خدا در نزد دلهای شکسته است.
این بنا که به دفعات تعمیر شده از آثار دورۀ استیلای مغول است. بنای امامزاده مرکب است از یک تالار هشت ضلعی که با گنبدی پوشش یافته و بر فراز آن بامی هرمی‌شکل قرار دارد و دارای دو تالار کوچک الحاقی است.
درین عهد ائمه متقی کم ماندند که غمخوارگی دین کنند و جنس این خللها در حضرت پادشاهان عرضه دارند تا بجبر آن مشغول باشند. لاجرم خوف آن است که از دین قال و قیلی که در بعضی افواه مانده است از پیش برخیزد و جهان قال و قیل کفر گیرد. آنچ حقیقت مسلمانی بود در دلها بنماند الا ماشاءالله در زبانها نیز نخواهد ماند. و از شومی چنین احوال است که حق تعالی قهر و غضب خویش را در صورت کفار تتار فرستاده است تا چنانک حقیقت مسلمانی بر خاسته است این صورت‌های بی‌معنی بر اندازد. این کار کجا رسید خواهد گویی؟ حال را هرچ روزست حیلت و مکر و استیلای آن ملاعین زیادت است و غفلت و معصیت اهل اسلام زیادت که مایه این مفسدت بود «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس».
ظرف گردون بر نمی آید به استیلای عشق زور می این شیشه را بر یکدگر خواهد شکست
جان اهل دل ز تن بیرون کشد قوت بازوی استیلای حسن
سال ۲۰۰۱: پس از تنها یک خرید عمده فابین بارتز دروازه‌بان فرانسوی تیم فرگوسن به استیلای خویش بر فوتبال انگلستان ادامه داد و هفتمین قهرمانی لیگ را در ۹ سال اخیر با اختلاف ۱۵ امتیازی کسب کرد. فرگوسن همچنین اولین مربی‌ای شد که با یک تیم انگلیسی فاتح ۳ جام متوالی لیگ یا به عبارتی هتریک قهرمانی می‌شود. در ۱۸ مه فرگوسن اعلام کرد که پس از دوره مربیگری‌اش به‌طور کامل منچستر یونایتد را ترک خواهد کرد اما در ۱۳ ژوئیه یک روز پس از خرید خوان سباستین ورون با مبلغ ۲۸ میلیون پوند از لاتزیو با شکستن مجدد رکورد نقل و انتقالات باشگاه منچستر اعلام کرد که فرگوسن پس از اتمام قراردادش با این تیم در ماه مه سال ۲۰۰۲ به عنوان مشاور و سفیر به مدت ۵ سال در الدترافورد باقی خواهد ماند.
آتیلا دارگای تحصیلات عالی را در سال ۱۹۴۸ به پایان رساند. او در تئاتر ملی مجارستان به کار نقاشی مناظر مشغول شد. سپس در سال ۱۹۵۷ کارگردانی انیمیشن را آغاز کرد. فیلم‌های وی بین افراد خردسال و بزرگسال محبوب هستند. او در سن ۸۲ سالگی در بوداپست درگذشت.
در میانه خیزش ۱۴۰۱ ایران با آغاز اعتراضات به مرگ مهسا (ژینا) امینی، بایگان هم مانند بسیاری از سینماگران زن ایرانی، با انتشاری تصویری بدون حجاب اجباری در اینستاگرام با زنان معترض ایرانی و جنبش زن، زندگی، آزادی اعلام همراهی کرد. او در حمایت از معترضان، با انتشار عکسی بدون حجاب از خود در اینستاگرام نوشت: «برای همراهی با نور، برای نور، برای راه روشن». او در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی با پوشش اختیاری و با گوشواره شیر و خورشید در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی حاضر شد.
مگر عبدلولی دور از تکلف ز استیلاست اولی بالتصرف
آتیلا حجازی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی محیط زیست از دانشگاه آزاد تهران شمال است.
آتیلا نامی پسرانه‌است که بیشتر در میان مجارها وترک تباران (بخصوص در ترکیه)رواج دارد و در کشورهای اسکاندیناوی، ایالات متحده آمریکا، انگلیس، آلمان و ایران نیز از این نام استفاده می‌شود. در مجارستان هفتم ژانویه روز نام آتیلاست.
همانند هسته مرکزی القاعده، این سازمان با سلطنت آل‌سعود بر عربستان و همچنین استیلای اسرائیل بر فلسطین مخالف است اما کلیه عملیات‌های این گروه از سال ۲۰۰۹ در خاک یمن صورت گرفته است. در اوایل سال ۲۰۱۰ تعداد اعضای این گروه «چند صد نفر» اعلام شد.
اولدی مغلوب هوای نفس، استیلای عقل آلدیلار حاکم الیندن اختیار اوباشلار
آنکه هست اندر چنین وقتی که گوئی حادثات چنگ استیلا زد اندر دامن آخر زمان
و آنچه گفته‌اند اَلخَواصُّ بَینَ عَیشٍ وَطَیشٍ بدین معنی نزدیک است یعنی ارباب مشاهدات چون بعظمت ذوالجلال مکاشف شوند از هیبت بگدازند و چون استیلاء سلطان شهود و وجود ایشان کمتر شود از لذت بنازند اِذا کوشِفوا طاشوا و اِذا استَنْزَعَهُم رُدّوا إلیّ الحَظِّ فَعاشوا.
خاک استیلا بریزی بر سرش چونک پنداری ز شبهه اخترش
«آتیلا ایلهان» در سال ۲۰۰۵ در سن ۸۰ سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت.