فالانژ

معنی کلمه فالانژ در فرهنگ معین

(نْ ژْ ) (اِ. ) [ از فالانسخة اسپانیایی ] هر یک از افراد چماق دار سازمان یافته در گروه های فشار. مأخوذ از نام حزب فالانژ در اسپانیا که مانندفاشیست ها بر قدرت حاکمیت تکیه دادند.

معنی کلمه فالانژ در فرهنگستان زبان و ادب

{Falange} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] 1. اقلیت منسجم و افراطی در داخل حزب فاشیست اسپانیا که در دهۀ 1930 پا گرفت 2. عضو حزب فالانژ
{Falangist , Falange} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فردی که گرایش های افراطی دارد

معنی کلمه فالانژ در دانشنامه آزاد فارسی

فالانْژ (Falange)
فالانْژ
(به اسپانیایی: فالانکس؛ معروف به «فالانخه اسپانیولا») حزب فاشیست سابق اسپانیا. خوزه آنتونیو پریمو دِ ریورا (۱۹۰۳ـ۱۹۳۶)، پسر میگل پریمو دِ ریورا، فرمانروای نظامی اسپانیا، این حزب را در ۱۹۳۳ بنیاد نهاد. از نظر برنامه و سازماندهی به میزان بسیار زیادی از فاشیست های ایتالیا و نازی ها پیروی می کرد. فرانکو پس از رسیدن به قدرت، در ۱۹۳۷ آن را یگانه حزب قانونی کشور اعلام کرد و نامش را به «فالانکس اسپانیایی سنت گرا» تغییر داد.

معنی کلمه فالانژ در ویکی واژه

فالانسخة اسپانیایی هر یک از افراد چماق دار سازمان یافته در گروه‌های فشار. مأخوذ از نام حزب فالانژ در اسپانیا که مانندفاشیست‌ها بر قدرت حاکمیت تکیه دادند.

جملاتی از کاربرد کلمه فالانژ

با رشد مقدونیه تحت فرمان فیلیپ دوم و اسکندر مقدونی ارتش یونان رو به حرفه‌ای شدن گذاشت. تاکتیک‌ها پیچیده‌تر گشته و سطوح بیشتری به درجه‌بندی‌های نظامی اضافه شدند. سربازان پیاده در آرایشات فالانکس پیاده‌نظام سنگین‌اسلحه به نام فالانژیت سازماندهی شدند. این فالاتژها جزو نخستین واحدهایی بودند که به مشق نظامی پرداختند. آن‌ها در یک چهارگوش تنگ آرایش داده می‌شدند که معمولاً هشت نفر عمق داشت و هر ستون (یا صف) دارای یک فرمانده بود. یک فرمانده جانشین هم در وسط بود تا خطوط پشتی بتوانند در صورتی که نیروی بیشتری در جلو لازم بود به کناره‌ها بروند.
رهبر فالانژها مدعی است که نیروهایش همه آن چهار تن را بلافاصله به قتل رسانده‌اند.
در طول جنگ داخلی لبنان که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ میلادی جریان داشت، منطقه اشرفیه تحت کنترل حزب فالانژ لبنان قرار داشت.
در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ خودرو سفارت که حامل مسئولان سیاسی-نظامی ایران بود، هنگام ورود توسط حزب فالانژ لبنان متوقف و توسط نیروهای اسرائیلی[تحقیق دست‌اول؟][نیازمند منبع] گروگان گرفته شدند. سمیر جعجع؛ یکی از رهبران فالانژها، پس از آزادی از زندان، اعتراف کرد که گروگان‌های ایرانی به نیروهای وی تحویل داده شده، سپس توسط آنان کشته شده‌اند، ولی مقامات ایرانی این ادعا را مشکوک دانسته‌اند. رونن برگمن در کتاب برخیز و اول او را بکش (بهمن ۱۳۹۶) به نقل از رابرت حاتم (مسئول کشتار فالانژها) می‌گوید؛ فالانژها با اجازه اسرائیلی‌ها چهار دیپلمات ایرانی را به قتل رساندند.
در جریان جنگ ۱۹۸۲ لبنان، زمانی که شارون وزیر دفاع بود، بین ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر کشتار صبرا و شتیلا رخ داد. بین ۸۰۰ تا ۳۵۰۰ غیرنظامی فلسطینی در اردوگاه‌های پناهندگان صبرا و شتیلا توسط میلیشیاهای مسیحی مارونی فالانژ لبنانی کشته شدند. رئیس امنیتی میلیشیای فالانژ، الی هوبیکا، فرمانده عملیانی شبه‌نظامیانی بود که وارد کمپ‌ها شدند و فلسطینیان را کشتند. فالانژها به آنجا فرستاده شده بودند تا آنجا را در حالی که اسرائیلی‌ها آن را محاصره کرده بودند از رزمندگان ساف پاکسازی کنند. این کشتارها منجر شد که برخی شارون را «قصاب بیروت» بخوانند.
رونن برگمن در کتاب «برخیز و بی‌درنگ او را بکش» (بهمن ۱۳۹۶) به نقل از رابرت حاتم (مسئول کشتار فالانژیست‌ها) می‌گوید فالانژها با اجازهٔ اسرائیلی‌ها چهار ایرانی را به قتل رساندند.
برخی مقامات جمهوری اسلامی و سید حسن نصرالله ادعا کرده‌اند که این افراد در اسرائیل در اسارت هستند. در مقابل سمیر جعجع رهبر پیشین فالانژهای لبنان ادعا کرده‌است که این افراد پس از دستگیری (بدون آنکه تحویل اسراییل شوند) توسط نیروهای او کشته شده‌اند.
بند انگشتان بود فالانژو انگشتان دوا امبر، سایه تاج کو، رن هم ترن باشد اریک
با شروع جنگ داخلی اسپانیا به نیروهای جمهوری‌خواه پیوست و خلبان شد. دو بار در نبرد برای دفاع از مادرید در برابر حمله فالانژیست‌ها زخمی شد.
آری فولمن در زمان جنگ داخلی لبنان یک سرباز عادی نیروهای دفاعی اسرائیل بود. وی از شاهدان واقعه کشتار صبرا و شتیلا به دست فالانژهای لبنان بود. وی پس از حدود ۲۰ سال پس از واقعه صبرا و شتیلا، متوجه شد که زخم‌های روحی او و دیگر هم‌رزمانش که با هم خدمت سربازی را گذراندند، پس از دو دهه هنوز بهبود نیافته است. آری فولمن دانش‌آموخته دانشگاه تل‌آویو در رشته فیلم‌سازی است.