تیفوس
معنی کلمه تیفوس در لغت نامه دهخدا

تیفوس

معنی کلمه تیفوس در لغت نامه دهخدا

تیفوس. ( فرانسوی ، اِ ) مرض عفونی که به وسیله شپش سرایت کند و چون علائم ظاهری آن شبیه تیفوئید است بدین نام خوانده شده و چون دارای بثور جلدی است آن را تیفوس پتشیال یا تیفوس اکزانتماتیک نامند. میکروب بوسیله ٔنیش زدن شپش و ریختن مدفوعش در محل گزیدگی یا خاراندن خود شخص وارد خون می شود و شخص سالم را مبتلا می کندو در صورتی که در معالجه آن اهمال شود خطرناک است.محرقه. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به بیماری های واگیر دکتر بینش ص 98، 104 و دایرة المعارف فارسی شود.

معنی کلمه تیفوس در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) نوعی بیماری عفونی که با تب همراه است . میکروب آن از طریق نیش زدن شپش وارد خون می شود.

معنی کلمه تیفوس در فرهنگ عمید

بیماری واگیردار که به وسیلۀ نیش حشراتی مانند شپش منتقل می شود و با کوفتگی اعضا، سردرد، کمردرد، سرگیجه، تهوع، هذیان، پریشانی حواس، و تب شدید همراه است.

معنی کلمه تیفوس در فرهنگ فارسی

( اسم ) مرضی عفونی که بوسیل. شپش سرایت کند و چون علایم ظاهری آن شبیه به تیفوئید ( حصبه ) است بدین نام خوانده شده و چون دارای بثور جلدی است آنرا تیفوس پتشیال و یا تیفوس اکزانتماتیک نامند. میکرب بوسیل. نیش زدن شپش و ریختن مدفوعاش در محل گزیدگی یا خاراندن خود شخص وارد خون میشود و شخص سالم را مبتلا میکند و در صورتیکه در معالج. آن اهمال شود خطرناک است محرقه .

معنی کلمه تیفوس در دانشنامه عمومی

تیفوس ( به فرانسوی: Le typhus ) یا تب مُحرِقَه یک بیماری حاد تب دار ناشی از یک باکتری ( ریکتزیا ) منتقله از بندپایان آلوده است. این بیماری دارای سرایت فرد به فرد نیست. این عفونت ممکن است پوست، دستگاه عصبی مرکزی، لولهٔ گوارش و عضلات را درگیر سازد.
به طور کلی تاکنون چهار نوع تیفوس شناخته شده است:
۱ - تیفوس اپیدمیک یا شپشی ( louse - borne ) که عامل آن ریکتزیا پرووازکی است و شایع ترین نوع تیفوس محسوب می شود. وقتی صحبت از همه گیری تیفوس در گذشته می شود اغلب منظور تیفوس شپشی است.
۲ - تیفوس آندمیک یا تیفوس ککی ( flea - borne ) یا تیفوس موشی ( murine ) که عامل آن ریکتزیا تیفی است.
۳ - تیفوس کنه ای ( tick typhus ) که عامل بیماری زای آن ریکتزیا استرالیایی ( Rickettsia australis ) است و تب منقوط ایجاد می کند.
۴ - تیفوس اسکراب ( Scrub ) یا تیفوس مایت ( Mite ) که توسط ریکتزیا تسوتسوگاموشی ایجاد می شود.
ریکتزیاها باکتری های کوچکی هستند که انگل اجباری درون سلولی می باشند. شکل ظاهری آن ها به صورت میله ای یا کروی است. دورهٔ کمون تیفوس بین ۱ تا ۲ هفته و معمولاً ۱۲ روز است.
باید دقت شود که بیماری تیفوس با بیماری تب تیفوئید ( حصبه ) که یک بیماری تب دار گوارشی است متفاوت است. تیفوئید به معنای "شبه تیفوس" است.
واژه Typhus از واژه یونانی tûphos به معنی "هذیان ناشی از تب" گرفته شده است.
مخزن ریکتزیاها در تیفوس شپشی ( همه گیر ) انسان و در تیفوس نوع موشی جوندگان است. حشرهٔ ناقل در تیفوس شپشی، شپش در تیفوس موشی، کک و در تیفوس کنه ای کنه است.
پزشک باید در هر بیمار تبدار که به تازگی از مسافرت بازگشته است سه بیماری تیفوس، مالاریا و تب دانگ را مد نظر قرار دهد.
علائم معمولاً شامل تب، لرز، درد عضلانی، سردرد، لاغری شدید، بثورات پوستی ( با یا بدون جای زخم ) است.
درمان با آنتی بیوتیک هایی نظیر تتراسیکلین، داکسی سیکلین یا کلرامفنیکل انجام می شود.
رعایت بهداشت فردی در کنترل همه گیری ها بسیار ضروری است .

معنی کلمه تیفوس در دانشنامه آزاد فارسی

تیفوس (typhus)
هر یک از بیماری های مسری که شپش، کک و کنه، باکتری های عامل آن را انتقال می دهند. علائم تیفوس تب، سردرد و کهیر است. خطیرترین شکل، همه گیری تیفوس است که به مغز، قلب، ریه ها و کلیه ها نیز سرایت می کند و در محیط پرجمعیت آلوده شایع می شود. درمان نیز با تجویز آنتی بیوتیک است. باکتری های عامل بروز این بیماری ها از جنس ریکتسیا، به خصوص ریکتسیا پرونازکی، است. برای مصونیت در مقابل این بیماری ها واکسنی وجود دارد.

معنی کلمه تیفوس در ویکی واژه

نوعی بیماری عفونی که با تب همراه
میکروب آن از طریق نیش زدن شپش وارد خون می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تیفوس

ابوالحسن‌میرزا در سال ۱۳۳۴ هجری قمری بر اثر بیماری تیفوس مرد و در رواق کاشانی حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.
وی در شوشی و ایروان تحصیل نمود. مانوکیان از اعضای فدراسیون انقلابی ارمنی بود. در اواخر ۱۹۱۲ میلادی به وان بازگشت. در سال ۱۹۱۵ مانوکیان فرماندار موقت وان بود. در ۱۹ ژانویه ۱۹۱۹ بر اثر بیماری تیفوس درگذشت.
جورج خدمتکار خود کولاکوویچ را با لگد زدن به شکمش کشت که به عنوان آخرین نی بود. این مرگ باعث رسوایی بزرگی در میان مردم صربستان و همچنین مطبوعات اتریش-مجارستان شد که به‌طور گسترده در مورد آن گزارش دادند و شاهزاده جورج ۲۱ ساله مجبور شد از ادعای خود برای تاج و تخت چشم پوشی کند. در سال ۱۹۱۰، ولیعهد اسکندر تقریباً بر اثر تیفوس معده درگذشت و تا پایان عمر با مشکلات معده باقی ماند.
همسرش که به علت ابتلا به بیماری تیفوس به کما رفته بود، جان سالم به در برد. اما مدتی بعد به دلیل ابتلا به همین بیماری درگذشت.
حدود ۸۰۰ تن از زندانیان در زمستان ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۲ بر اثر گرسنگی، سرما، تیفوس جان خود را از دست دادند. امروزه باور بر این است که شهادت یک شاهد عینی، مبنی بر اینکه یک وانت گاز به اردوگاه اختصاص داده شده بود، قابل‌اعتقاد نیست و با آن به شکل غیرمستند برخورد می‌شود.
مدت‌ها حزب توده ایران، تقی ارانی را بنیانگذار حزب خود اعلام کرده و او را به عنوان «شهید حزب» معرفی می‌کرد. اما این اندیشه مخالفانی نیز دارد که اخیراً توسط «حمید احمدی» نگاشته شده این ادعا مورد تردید قرار گرفت و روشن شد که به علت بیماری تیفوس درگذشته است. در عین حالی که بزرگ علوی در کتاب ۵۳ نفر از دوست دیرین ارانی که در فرنگ درس‌خوانده و با ارانی از کودکی دوستی داشته نقل می‌کند که در بدن ارانی پس مرگ سم یافت شده و با سم به قتل رسیده.
پس از تلاش برای ازبین بردن بیماری تیفوس در بین پناهندگان، الیزابت موفق شد این بیماری را که در میان پناهندگان شیوع یافته بود، از بین ببرد.
تانپینار در ۲۳ ژوئن سال ۱۹۰۱ در استانبول به دنیا آمد. پدرش، حسین فیکری افندی، قاضی و اصالتی گرجستانی داشت که حسب آن‌ها به ماچاهل برمی‌گشت . مادر تانپینار در سال ۱۹۱۵ در شهر موصل و زمانی که او سیزده سال داشت بر اثر تیفوس فوت کرد.