تی-

معنی کلمه تی- در لغت نامه دهخدا

تی. ( ص ) مخفف تهی است که خالی باشد. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از فرهنگ رشیدی )( از غیاث اللغات ) ( از فرهنگ جهانگیری ) :
آن یکی مردیست قوتش جمله درد
وین دگر مردی میان تی همچو گرد.مولوی ( نیکلسن دفتر 5 ص 243 ).لاف و دعوی باشد این پیش غراب
دیگ تی و پر یکی نزد ذباب.مولوی.تر و خشک و پر و تی باشد دهل
بانگ او آگه کند ما را ز کل.مولوی.هر دمی پر می شوی تی می شوی
پس بدان کاندر کف صنع ویی.مولوی.رجوع به تهی شود.
تی. ( اِ ) توغ. داغداغان. ( یادداشت بخطمرحوم دهخدا ). رجوع به گیاه شناسی گل گلاب ص 270 شود.
تی. ( اِ ) نام دیگر حرف تا. ( المعجم از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). ت. تا. تاء. ( یادداشت ایضاً ).
تی. ( ع اِ اشاره ) اسم اشاره که به مؤنث اشاره کنند؛ یعنی این زن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تی- در فرهنگ معین

(تِ ) (ص . ) مخفف تهی .

معنی کلمه تی- در فرهنگ عمید

= تهی
خط کشی به شکل t که برای اندازه گرفتن و ساختن زاویه ها به کار می رود.

معنی کلمه تی- در فرهنگ فارسی

( صفت ) خالی تهی : اشکم تی ( مثنوی )
اسم اشاره که به مونث اشاره کنند یعنی این زن

معنی کلمه تی- در دانشنامه آزاد فارسی

تِی (Tay)
طولانی ترین رود اسکاتلند، به طول ۱۹۳ کیلومتر. در جهت شمال شرقی از میان لاخ تِی۱ می گذرد، سپس به سمت شرق و جنوب شرقی جاری می شود، از پِرت۲ می گذرد و به سمت خلیج تِی۳ جریان می یابد و به دریای شمال۴ می ریزد؛ در داندی۵، پل تِی۶ روی آن زده شده است. ماهی گیری در رود تِی رواج دارد. ریزابه های اصلی آن عبارت اند از تامِل۷، آیلا۸ و اِرن۹، بران۱۰ و آلمُند۱۱. حوضۀ آبریز۱۲ تی و ریزابه هایش یکی از کامل ترین مجتمع های برقابی شمال اسکاتلند را تشکیل می دهد. نخستین پُلِ تِی (گشایش در ۱۸۷۸) که در زمان خود بزرگ ترین پُل جهان بود، در ۱۸۷۹ با قطاری که روی آن حرکت می کرد، به داخل رود فرو ریخت. این پل از ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۸ بازسازی شد و پل جاده ای، از نیوپورت ـ آن ـ تِی۱۳ تا داندی، در ۱۹۶۶ تکمیل شد.
Loch TayPerthFirth of TayNorth SeaDundeeTay BridgeTummelIslaEarnBraanAlmonddrainage basinNewport-on-Tay

معنی کلمه تی- در ویکی واژه

پیشوند روندنمای فعل که برای ساختن فعل شروعیک با یه نیم‌فاصله به ابتدای بن‌فعل می‌چسبد: تی‌رفتم تی‌روم تی‌روینم

جملاتی از کاربرد کلمه تی-

ساختار استان ورونژ صنعتی-کشاورزی. به نام منطقه ای از صنعت زیرسلطه مهندسی مکانیک، مهندسی سیستم‌های قدرت، صنایع غذایی، صنعت پردازش مواد خام کشاورزی می‌باشد. آنان ۴/۵ از حجم مجموع تولیدهای صنعتی را ایجاد می‌کنند. اختصاص صنعت بخش صنایع غذایی (۲۷٪) است، رتبه دوم توسط مهندسی و فلزکاری (۲۳٪)، مقام سوم - قدرت (۱۸٪) می‌باشد.
در سال ۱۹۹۸ گروه موسیقی الکترونیک سه‌نفرهٔ بریتانیایی داریو جی از این عبارت در آهنگ «انقلاب» خود استفاده کردند. در سال ۲۰۰۲ گاریک سوکاچوف خواننده روسی از این عبارت در ترانهٔ خود «آزادی برای آنجلا دیویس» استفاده کرد. در سال ۲۰۰۲ گروه اسپانیایی اسکا-پ آهنگ «ازدحام» را در آلبوم خود فریاد بلند شامل اشعاری با الهام از این ترانهٔ شیلیایی منتشر کردند. در سال ۲۰۰۳ گروه آنتی-فلگ از ترجمه انگلیسی این ترانه برای بخش همخوانی در ترانهٔ «یک ملت، یک مبارزه» از آلبوم «دولت ترور» استفاده کرد.
همچنین در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۹، ژنرال آندری شوایچنکو، فرمانده جدید نیروهای موشکی استراتژیک روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری ایتار-تاس، استقرار آر اس-۲۴ در دسامبر ۲۰۰۹ را تأیید کرد که این موشکها از مجموعه موشکی موجود آر تی-۲ پی ام توپول ام (آر اس-۱۲ ام ۲) پشتیبانی می‌کنند.
صنایع ریلی ایرکو-بهداشتی-صنایع نساجی -پلاستیک -فولاد و… از جمله تولیدات این شهرک‌ها می‌باشند.
موشک اِس‌اِس-۲۵ سیکل(نام‌گزارش ناتو) نصب‌شده روی لانچر در سیبری، روسیه؛ که طراحی هنرمندانه‌ای از همان موشک آرتی-۲پی‌اِم(نامگذاری شوروی) است.
به گواهی یکی از جان‌به‌دربردگان قتل‌عام ۱۳۶۷، یکی از زندانیان (عقیدتی-سیاسی) به نام حسین طالقانی به دلیل اینکه به پرسش «آیا مسلمان هستی؟» پاسخ منفی داد، اعدام شد.
نقل است که تا بشر زنده بود هرگز در بغداد هیچ ستور روث نینداخته بود، درراه - حرمت او را که پای برهنه رفتی- یک شب مردی ستوری داشت. ستور را دید که در راه روث افگند. فریاد برآورد: که بشر حافی نماند.
اس-۳۰۰وی‌ام (مدل صادراتی: آنتی-۲۵۰۰ (به روسی: С-300ВМ Антей-2500) و در نام‌گذاری ناتو سام-۲۳ گلادیاتور، یک سامانه موشکی سطح‌به‌هوای کوتاه‌برد تا میان‌برد روسی است که در جهت مقابله با موشک‌های بالستیک میان‌برد، کروز و همچنین هواگردهای بال‌ثابت طراحی و توسعه یافته است.
السی-السابهتی-سانهرت ۳۴٫۴۰ کیلومترمربع مساحت و ۲۲۸ نفر جمعیت دارد و ۳۴۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
گفت: «شرمم گرفت از خدای -عزّ و جلّ- از بس که در مبرز رفتم» -و در سه روز یک بار بیش نرفتی-
آلبور امروزه در حال تغییر از شهری صنعتی-کارگری به شهری دانشگاهی است.