تی تی

معنی کلمه تی تی در لغت نامه دهخدا

تی تی. ( اِ ) آنچه از خمیر نان بصورت مرغان و جانوران دیگر جهت تسلی طفلان سازند و پزند و بدیشان دهند. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ رشیدی ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). آنچه از آرد به صورت مرغان و دیگر جانوران سازند و پزند بازیچه و خوردن کودکان را. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
فخر رازی آرد را لیتی کند
از برای طفلکان تی تی کند.مولوی ( از فرهنگ رشیدی ). || زبان کودکانه. سخن گویی همچون کودکان. ( فرهنگ فارسی معین ). الفاظ گنگ کودکان که تازه زبان به سخن بازکنند و اطرافیان آنها را تکرار کنند برای نوازش و تشویق آنان به سخن گویی :
ور نباشد گوش تی تی می کند
خویشتن را گنگ گیتی می کند.مولوی ( مثنوی چ خاور ص 34 ).بهر طفلی نو، پدر تی تی کند
گرچه عقلش هندسه گیتی کند.مولوی ( مثنوی ایضاً ص 129 ).|| کلمه ای باشد که مرغان را بدان طلبند. ( برهان ) ( از فرهنگ رشیدی ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). توتو، که مرغان را بدان طلبند دانه چیدن را. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). طلب کردن مرغ بچگان را برای دانه. ( غیاث اللغات ). || در زبانی «؟» از حروف انکار است چنانکه در فارسی نی نی. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || زنان پادشاهان گیلان را گویند. ( برهان ) ( از فرهنگ جهانگیری ). لقب زنان پادشاهان گیلان. ( فرهنگ رشیدی ) ( از ناظم الاطباء ).
تی تی. [ ت َ ت َ ] ( اِ صوت ) لفظی است که مطربان هنگام رقص گویند چنانکه رقاصان هند تاتاتهیئی گویند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
تی تی. ( ق ) ( عامیانه ) بزودی و شتابان. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تی تی در فرهنگ معین

(اِ. ) خمیری که آن را به شکل جانوران برای بچه ها درست می کنند.

معنی کلمه تی تی در فرهنگ عمید

۱. زبان کودکان، زبان کودکانه.
۲. سخن گفتن مانند کودکان: بهر طفلی نو پدر تی تی کند / گرچه عقلش هندسهٴ گیتی کند (مولوی: ۳۱۵ ).
۳. هرنوع کلوچه و مانند آن که از خمیر به شکل جانوران برای اطفال درست کنند.

معنی کلمه تی تی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- آنچه از خمیر نان بشکل مرغان و جانوران سازند و بپزند و بکودکان دهند تا بخورند . ۲ - کلمه ای که مرغانرا بدان طلبند .
بزودی و شتابان

معنی کلمه تی تی در فرهنگ اسم ها

اسم: تی تی (دختر) (گیلکی)
معنی: گیلکی شکوفه

معنی کلمه تی تی در ویکی واژه

خمیری که آن را به شکل جانوران برای بچه‌ها درست می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تی تی

آرشام یسایی، در ۱۴ سالگی به منظور ادامه تحصیلاتش راهی هند شد و در مسابقات بین مدارس آن کشور شرکت می‌کرد. وی از سال ۱۳۲۴–۱۳۳۹ خورشیدی (۱۹۶۰–۱۹۴۵ میلادی) قهرمان ایران بود؛ وی با تیم ملی ایران در ۱۹۵۸ شرکت کرد و در سال‌های ۱۳۴۰–۱۳۵۷ خورشیدی (۱۹۷۸–۱۹۶۱ میلادی) کاپیتان تیم ملی ایران بوده است؛ و همچنین سرپرستی تیم شرکت کننده در مسابقات آسیایی سال ۱۳۵۷ خورشیدی (۱۹۷۸ میلادی) سئول شرکت نموده است.
خاطری در نثار چون دریا فکرتی تیز رای چون آذر
اساساً اسکرام بان یک چارچوب مدیریتی است که وقتی تیم‌های مختلف، اسکرام را به عنوان روش انتخابی خود برمی‌گزینند، از روش کانبان به عنوان یک دریچه برای مشاهده، درک و بهبود مداوم چگونگی انجام کار استفاده می‌کنند.
چهارمین فیلم سینمایی پناهنده به نام «تی تی» که فیلم‌نامه آن به‌طور مشترک با ارسلان امیری به نگارش درآمده، در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو به نمایش درآمد و به همین علت از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر محروم شد.
این باشگاه بعد از نقل مکان به اکلاهما سیتی تیم موفقی بوده و یکسال بعد از نقل مکان یعنی در فصل ۲۰۰۹–۲۰۱۰ به پلی آف رسید و بعد از آن هر فصل به پلی آف رفتند و در ۲۰۱۱–۲۰۱۲ به فینال اتحادیه ملی بسکتبال رفتند ولی در مقابل میامی هیت با ۱برد و چهار باخت حذف شدند.
وی در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۲) به مقام سرپرستی تیم ملی اسکی ایران منصوب شد و در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) از سمت سرپرستی تیم ملی کناره گرفت.
در گذشته اش تی تی را اغلب در کنار رودخانه و همراه شنا کردن انجام می‌دادند تا گرفتن افراد (به دلیل لباس نداشتن و لیز بودن) سخت‌تر شود
از داستان‌ها و رمان‌های اخوان لنگرودی می‌توان آنوبیس (۱۳۷۴)، درمان (۱۳۷۵)، پنجشنبه سبز (۱۳۷۵)، ارباب پسر (۱۳۷۷)، در خم آهن (۱۳۷۹)، الا تی تی (۱۳۷۸) و توسکا (۱۳۹۲) را نام برد.
به دستی تیغ چون آب و به دستی رمح چون آتش به سر بر مغفری از زر ببر خفتانی از آهن
در بازی اش تی تی دو گروه یارگیری می‌کردند و دو طرف می‌ایستادند. (هر طرف حدود ۱۰ نفر یا بیشتر) بعد یکی می‌بایست یک‌نفس بیاید و با ادای ممتد کلمه اش… تی… تی… هر چند نفر از طرف مقابل را که می‌تواند بزند و در برود و ضمناً مواظب باشد در تله نیفتد و او را طرف مقابل نگیرد. اگر صف مقابل می‌توانست او را می‌گرفت و از دور خارج می‌کرد. بازی دوباره از طرف صفی که برنده شده بود ادامه می‌یافت…
گرنه موجودات را حفظ تو جوشن ساختی تیر و قوس آسمانرا بیم بودی از سهام
برمیانهای غلامانش مکین خواهد شد هر چه در گیتی تیغست گران بر کمری
به دستی تیغ و دستی تشت غلتم بر سر راهش به این افسون نگاهی واکشم زان چشم رندانه
جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ (عنوان رسمی: جام جهانی فیفا ۲۰۰۶ آلمان) هجدهمین دوره مسابقات جام جهانی بود که بین ۹ ژوئن تا ۹ ژولای ۲۰۰۶ به میزبانی آلمان برگزار شد و در پایان با قهرمانی تیم ملی فوتبال ایتالیا خاتمه یافت. در دیدار پایانی لاجوردی‌های ایتالیا موفق شدند در ضربات پنالتی تیم ملی فرانسه را شکست دهند. ۳۲ تیم از جمله تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقات شرکت داشتند. در ژوئن ۲۰۰۰ آلمان با برتری بر تقاضاهای آفریقای جنوبی (که میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ بود)، انگلستان، برزیل و مراکش حق میزبانی این بازی‌ها را کسب کرد.
رشوت آوردم، تو مال اندوختی تیرگی کردم، تو بزم افروختی
زمان کو هر زمان نقشی نگارد به دستی تاج و دستی تیغ دارد
بر جان مخالفان به مدح او هر بیتی تیری از بلا کردی
آشتیانی در زمان مدیریت اکبر غمخوار و پس از کناره‌گیری محمود خوردبین از سوی مدیریت باشگاه به سمت سرپرستی تیم فوتبال پرسپولیس منصوب شد.
یکی بوسه دادی برآن جسم پاک به تارک یکی ریختی تیره خاک
ز بهر ویس بودش درد بر دل تو گفتی تیر ناوک خورد بر دل