تکون

معنی کلمه تکون در لغت نامه دهخدا

تکون. [ ت َ ک َوْ وُ ] ( ع مص ) هست شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). هست کردن. ( دهار ). شدن و بودن. ( منتهی الارب )( ناظم الاطباء ). هست شدن و بودن. ( غیاث اللغات ). تکوین. کونه فتکون. ( اقرب الموارد ). || جنبیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تکون در فرهنگ معین

(تَ کَ وُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) به وجود آمدن ، هستی یافتن .

معنی کلمه تکون در فرهنگ عمید

۱. به وجود آمدن، هستی یافتن.
۲. جنبیدن.
۳. هستی.

معنی کلمه تکون در فرهنگ فارسی

بوجود آمدن، هستی یافتن، جنبیدن، هستی
۱ -( مصدر ) هست شدن بودن . ۲ - ( اسم ) هستی . جمع : تکونات .

معنی کلمه تکون در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَکُونَ: که باشد - که باشی ("که نباشی" در ترکیبی مانند : "إِنِّی أَعِظُکَ أَن تَکُونَ مِنَ ﭐلْجَاهِلِینَ (هود46):تو را پند می دهم تا از جاهلان نباشی")
معنی تَکُونُ: باشد - هست (مؤنث)
معنی مَا تَکُونُ: نمیباشی
معنی لَا تَکُونَ: تا نباشد(در عبارت "حَتَّیٰ لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ " به دلیل حرف "حَتَّیٰ" آخر آن منصوب شده است)
ریشه کلمه:
کون (۱۳۹۰ بار)

معنی کلمه تکون در ویکی واژه

به وجود آمدن، هستی یافتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تکون

الیزاوتا دختر شاهزاده بزرگ روس کیف، یاروسلاو حکیم، و همسرش شاهزاده اینگگرد اولوفسدوتر سوئد، دختر اولوف اسکوتکونونگ پادشاه سوئد و استرید اوبوتریت‌ها بود. الیزاوتا خواهر آناستازیای کیف بود که با اندرو اول مجارستانی ازدواج کرد، آنا کیف که با هنری اول فرانسوی و احتمالاً آگاتا همسر ادوارد تبعیدی ازدواج کرد برادرانش شامل ولادیمیر نووگورود، ایزیاسلاو اول از کیف بودند. اسویاتوسلاو دوم از کیف، وسوولود اول، شاهزاده کیف و ایگور یاروسلاویچ.
وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ الآیة... علماء جهودان‌اند اینان که توریة را پس پشت انداختند، و بآن کار نکردند و به مصطفی و قرآن کافر شدند. شعبی گفت هو بین ایدیهم یقرءونه و لکنهم نبذوا العمل به قال ابن عیینه ادرجوه فی الحریر و الدیباج و حلّوه بالذهب و الفضّة، و لم یحلّوا حلاله و لم یحرّموا حرامه، فذلک النبذ. بو سعید خدری گفت لا تکونوا کالیهود اذا وضعوا التوریة مادوا لها و اذا قاموا عنها نبذوها و راء ظهورهم.
«مثانی» فی المثانی وجهان من المعنی: احدهما ان یکون تثنّی قصصها و احکامها و امثالها فی مواضع منه کقوله: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی فالقرآن کلّه مثان و الوجه الثانی ان تکون المثانی جمع مثنی و هو ان یکون الکتاب مزدوجا فیه ذکر الوعد و الوعید و ذکر الدّنیا و الآخرة و ذکر الجنّة و النّار و الثواب و العقاب. وجه اوّل معنی آنست که: این قرآن نامه‌ایست دو تو دو تو و دیگر باره دیگر باره. و بر وجه دوم معنی آنست که: نامه‌ایست جفت جفت، سخن درو از دو گونه. «مثنی» مفعل من ثنیت و ثنیت مخفّف و مثقل بمعنی واحد و هو ان تضیف الی الشی‌ء مثله. و قیل: سمّی «مثانی» لانّ فیه السّبع المثانی و هی الفاتحة. قال ابن بحر: لمّا کان القرآن مخالفا لنظم البشر و نثرهم جعل أسماؤه بخلاف ما سمّوا به کلامهم علی الجملة و التّفصیل فسمّی جملته قرآنا کما سمّوه دیوانا و کما قالوا: قصیدة و خطبة و رسالة، قال: سورة، و کما قالوا: بیت قال: آیة، و کما سمّیت الأبیات لاتّفاق اواخرها قوافی سمّی اللَّه القرآن لاتّفاق خواتیم الآی فیه مثانی.
رشد تاریخی ادمونتون از طریق تسهیل جذب جمعیت پنج منطقه شهری مجاور (استراتکونا، ادمونتون شمالی، ادمونتون غربی، بورلی و جاسپر پلس) و یک سری از الحاق‌ها که در سال ۱۹۸۲ پایان یافت بوده‌است.
وَ إِمَّا تَخافَنَّ جالب این نون مشدّد ماء زایده است، تقدیره و ان تخف. این خوف بمعنی علم است. یعنی و ان تعلمنّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً نقضا للعهد بدلیل یظهر لک کما ظهر من قریظة و النضیر، فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ یعنی انبذ الیهم اعلاماً انک ناقض عهدهم، اذ همّوا به، حتّی تکون انت و هم سواء فی العلم بالنقض فلا یتوهّموا بک الغدر، یعنی افعل بهم ما یفعلون.
آورده‌اند از ابن عباس که گفت: نزلت هذه الآیة فینا و فی بنی امیة، قال: ستکون لنا علیهم الدولة فیذل لنا اعناقهم بعد صعوبة و هو ان بعد عزة.
دوس سانتوس در ۸ ژوئیه ۲۰۲۲ در سن ۷۹ سالگی در مرکز پزشکی تکون در بارسلونا درگذشت. او در ۲۳ ژوئن همان سال دچار ایست قلبی تنفسی شد و چندین سال قبل از آن سرطان داشت.
نمایش با افیلیا آغاز می‌شود: «آسمون رنگ لاجورده، یک تیکه ابر بهش چسبیده. باد شاخه‌های بید مجنون رو تاب می‌ده. شاخه‌ها خودشون رو می‌زنن به ابر، می‌زنن به لاجوردی آسمون. من نگاه می‌کنم به بید مجنون، که خم شده روی آب، خم شده روی من. من دست می‌کشم روی صورتم، دستم خیس و سرده. از تکون من آب موج برمی‌داره. موج، آروم آروم می‌گذره از روی بدنم، از روی صورتم. دهنم رو می‌بندم، چشم‌هام رو می‌بندم. گوش‌هام پر می‌شه از صدای آب. چشم‌هام روباز می‌کنم. پرده نازک آب افتاده روی چشم‌هام. پولک‌های حباب هوا می‌چرخن دور موهای من که می‌رقصن با لمبرهای آب. من فرومی‌رم با سنگینی آب. فرومی‌رم و شاخه‌های بید دور می‌شن از من، ابر و آسمون دور می‌شن از من. من توی تاریکی، پر می‌شم از آب و اشک، و می‌میرم».
أن یا ملأ الحقّ قد ظهر الحقّ عن أفق الحقّ فی هذا الحقّ الّذی طلع عن مطلع الحقّ وینطق بالحقّ ویذکرکم علی الحقّ إیّاکم أن لا تنسوا الحقّ حین الّذی أخذ عنکم عهد نفسه الحقّ ولا تکوننّ من الّذینهم أعرضوا عن الحقّ وکانوا من المعرضین قل تالله إنّ الحقّ حینئذ ینادی فی أمامه ویجز الموجودات بأنّ هذا لهو الحقّ قد ظهر علی الحقّ وإنّه لهو الحقّ الّذی به حققّ الحقّ من قبل ویحققّ الحقّ من بعد.
آبشار دلا در ۶۰ کیلومتری (۳۷ مایلی) شهر پورت آلبرنی، بریتیش کلمبیا در پارک استانی استراتکونا واقع شده‌است.
تیمبرلیک دو جایزهٔ گرمی برای آلبوم توجیه (۲۰۰۲) و آهنگ «یک رودخانه برایم گریه کن» به دست آورد. از آهنگ‌های دیگر این آلبوم می‌توان «بدنت رو تکون بده» را نام برد که موفقیت بسیاری به دست آورد. دومین آلبوم تحسین شده او سکس آینده/صداهای عشق (۲۰۰۶) که این آلبوم در بیلبورد ۲۰۰ رتبهٔ یک را به دست آورد. این آلبوم نیز آهنگ‌های پرطرفداری مانند «سکسی‌بک»، «عشق من» و «چیزی که رفته… برمی‌گرده» را شامل می‌شد. او به عنوان یک خوانندهٔ انفرادی توانست با دو آلبوم اول خود ۱۰ میلیون نسخه بفروشد. او به تهیه‌کنندگی و آهنگسازی با همکاری با دیگر خواننده‌ها ادامه داد. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ او بر روی بازیگری تمرکز کرد. او در فیلم‌هایی مانند شبکه اجتماعی، معلم بد، دوستی با مزایا و سر وقت نقش‌آفرینی کرد.
استراتکونا ۱٫۲۷ کیلومترمربع مساحت و ۴۴ نفر جمعیت دارد و ۳۴۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
و اما مقتضای غیرت بر اولاد، آن است که در ابتدای امر، مراقب احوال او باشی و از برای پرستاری و شیر دادن او زنی صاحب عفت و صلاح معین نمائی و غذای او را از حلال مهیا سازی، زیرا که طفلی که گوشت او از شیری که از غذای حرام به هم رسیده متکون شود طبع او خبیث می شود، و طینت او از خباثت سرشته می گردد و چون به سرحد تمیز رسد باید او را از آداب نیکان بیاموزی و آداب خوردن و گفتن و نشستن و برخاستن و غیر اینها به او یاد دهی.
تنها راه دسترسی به دلا هلیکوپتر و عبور از دریاچه بزرگ مرکزی با قایق است و تنها راه رسیدن به این دریاچه در طرف مقابل از پارک استراتکونا است. پس از ۳۵ کیلومتر (۲۱ مایل) عبور از یک حوضچه که نشانه آغاز پارک استراتکونا و کمپینگ منطقه است که می‌تواند به عنوان یک کمپ پیش از تلاش بعدی برای ۱۵ کیلومتر (۹ مایل) صعود به پایه دلا مورد استفاده قرار گیرد.
زهری گوید که: مادر این عبد اللَّه حذافه پس از آن رو فرا پسر کرد، و گفت: ما رأیت ولدا اعق منک قطّ! أ کنت تأمن ان تکون امّک قد قارفت ما قارف بعض نساء الجاهلیة فتفضحها علی رؤس النّاس؟ قال: و اللَّه لو ألحقنی بعبد اسود للحقت به.
اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ اوجدکم من العدم و لم تکونوا شیئا ثُمَّ رَزَقَکُمْ فی حیاتکم الاموال و النعم ثُمَّ یُمِیتُکُمْ عند انقضاء آجالکم ثُمَّ یُحْیِیکُمْ للثواب و العقاب هَلْ مِنْ شُرَکائِکُمْ اللّاتی زعمتم انّها شرکاء اللَّه مَنْ یَفْعَلُ مِنْ ذلِکُمْ الخلق و الرزق و الاماتة و الاحیاء مِنْ شَیْ‌ءٍ یعنی شیئا و من صلة سُبْحانَهُ وَ تَعالی‌ عَمَّا یفتری المفترون و یشرک به هؤلاء المشرکون.
پس از آنکه راتنهاتکون اسنایپرهای مستقر در کشتی‌ها را می‌کشد و طناب‌های آکیلا را باز می‌کند نزد فالکنر برگشته و او و خدمه‌اش را به سمت اسکله می‌برد. او مأمورانی که به سمت ملوانانی که به سمت آکیلا شنا می‌کنند، تیر می‌اندازند را از بین می‌برد. پاتنم به همراه کاننتوکون به اسکله می‌آید و می‌گوید اگر تسلیم نشود او را می‌کشد اما راتنهاکتون می‌تواند با استفاده از نیروهای حیوانی‌اش پاتنم را پیش از شلیک به کاننتوکون از پا دربیاورد. پاتنم پیش از مرگ می‌گوید که از اینکه با تأثیرات سیب بهشتی نجنگیده‌است پشیمان است و می‌میرد. پس از آن هر دو جنگجو داخل آب پریده و از دست نگهبانان فرار می‌کنند.