کونه

کونه

معنی کلمه کونه در لغت نامه دهخدا

کونه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) به معنی کونسته است که کفل و سرین آدمی باشد. ( برهان ).کونسته. ( آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ). سرین و قیل طرف سرین. ( فرهنگ رشیدی ). سرین و جفته و کفل آدمی و اسب. ( ناظم الاطباء ). هر یکی از دو طرف نشستنگاه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : پس شیرین را گفت او را برهنه کن تا همه اندام وی بنگرم. او را برهنه کرد همه اندام او درست بود مگر که کونه چپ او کهتر از آن راست بود. ( ترجمه تاریخ بلعمی ، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). انگشتان دست باریک نه دراز و نه کوتاه و شکم با بر راست و دو کونه از پس پشت بلندتر و میانه باریک. ( ترجمه تاریخ بلعمی ، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). چون معاویه به محراب اندرشد به نماز، مبارک شمشیری بزد و راست برفت بر نشست او و هر دو کونه تا استخوان فرودآورد. ( مجمل التواریخ و القصص ).
شود دو کونه چو گلزار و بزم چون گلشن .امیرمعزی ( از فرهنگ رشیدی ).از نشان دو کونه من غر.سنائی ( از فرهنگ رشیدی ). || پیازپاره ای نباتات چون پیاز نرگس و سنبل و جز آن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || قسمت خوراکی بعضی گیاهها. غده بعض گیاهان چون سیب زمینی و شلغم و زردک و امثال آن. جزء مأکول بعض گیاهان ملصق به ریشه چون سیب زمینی و غیره. بیخ پاره ای نباتات چون کلم وشلغم و ترب و سیب زمینی و آن را خایه نیز گویند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). ته چیزهایی ، نظیر: پیاز وتربچه و نظایر آن. || های آخر کلمه ، های نسبت و تشبیه است. ( فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ). || بیخ. ریشه. بن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- کونه بستن ؛ ریشه کردن : پیاز آدم ، هر جایی کونه نمی بندد. ( امثال و حکم دهخدا ).
- کونه کردن پیاز ؛ پاگیرشدن. استوار شدن در جایی. سابقه پیدا کردن و نفوذ یافتن و میخ خود را کوبیدن : بگذار فلان کس یک قدری پیازش در اینجا کونه کند، آن وقت خودش را نشان می دهد. ( فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ).
|| ته چیزی. ( فرهنگ فارسی معین ). || قسمتی که از بن گروهه خمیر گیرند آنگاه که گروهه بزرگتر از اندازه مقصود باشد. پرازده. ( فرزدق ، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ته میوه هایی ، چون : خیار، سیب ، گلابی و غیره. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || بقیه وام و جز آن. بقیه حساب. ذُبابة. ذُنانة. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). رجوع به کونه گذاشتن شود.

معنی کلمه کونه در فرهنگ معین

(نِ ) (اِ. ) ته چیزی .

معنی کلمه کونه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - کونسته ۲ - ته چیزی : زن آبستن که سیب را با کونه اش گاز بزند روی پشت بچه اش چال می افتد .

معنی کلمه کونه در دانشنامه عمومی

کونه (بندر لنگه). کونه یک روستا در ایران است که در دهستان مهران واقع شده است. کونه ۳۴۶ نفر جمعیت دارد. مذهب مردم این روستا اهل سنت و شافعی هست اصل و نسب این روستا بر می گردد به مکه و مدینه و از بنی عباس عموی حضرت محمد ص است

معنی کلمه کونه در ویکی واژه

ته چیزی. نکته:کونه با کونچه فرق میکند

جملاتی از کاربرد کلمه کونه

گفتمش : اندر نهادم هیچ کس غیر تو نیست گفت : نوشت باد،نوش،ای عاشق نیکونهاد!
آکونه در استان کاگوشیما در کشور ژاپن واقع شده‌است که دارای جمعیت ۲۴٬۱۶۶ نفر و مساحت ۱۳۴٫۳۰ کیلومتر مربع با تراکم جمعیت ۱۸۰ نفر در کیلومترمربع است و در تاریخ ۰۱۹۵۲−۰۴−۰۱ ۱ آوریل ۱۹۵۲ به عنوان شهر شناخته شد.
بس پسر کونه به کام و به مراد پدرست تو ملکزاده به کام و به مراد پدری
آندره‌آ موریکونه (زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۶۴ میلادی در رم) آهنگساز و رهبر ارکستر ایتالیایی است. او فرزند انیو موریکونه آهنگساز برنده جایزه اسکار است. آندرئا موریکونه برای شماری از فیلم‌های ایتالیایی موسیقی نوشته است. همچنین تصنیف آثاری برای فیلم‌های آمریکایی از فعالیت‌های متاخر وی به شمار می‌آید. او در سال ۱۹۹۱ میلادی برای فیلم سینما پاردیزو ساخته جوزپه تورناتوره به طور مشترک با انیو موریکونه جایزه بفتا برای بهترین موسیقی فیلم را دریافت کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به راهبه دیر کاسترو، مصاحبه، چند سوپرمن در مشرق‌زمین، سیلاب بهاری، جووانی فالکونه، چند سوپرمن در مشرق‌زمین و کریکت اشاره کرد.
بود جان او عدل و انصاف و داد زبان رازداران نیکونهاد
استان کونه‌نه ۸۷٬۳۴۲ کیلومترمربع مساحت و ۹۶۵٬۲۸۸ نفر جمعیت دارد.
گل مهره ی ز جوهر آبی کند درست گلکونه ئی به چهره خاکی دهد زر است
فیلم تاریخ هند درداخل و خارج هند شد؛ و در سال ۲۰۱۴ در فیلم مشهور سال نو مبارک در کنار شاهرخ خان و دیپیکا پادوکونه به ایفای نقش پرداخت.
دست امید مکن کونهم از حلقۀ زلف که دراز است ره عشق و من از نو سفران
گر نوازد فلکت غره مباش از پی آن کش صعودی نبود کونه هبوطی ز پی است
آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک در آمریکا هر ساله یک جایزه اسکار به بهترین موسیقی فیلم نوشته شده برای یک اثر سینمایی اهدا می‌کند. از دیگر جوایز معتبر سالانه این شاخه هنری می‌توان به جوایز بفتا، گلدن گلوب و گرمی برای بهترین موسیقی فیلم اشاره کرد. در میان آهنگسازان سینما ویرجیل تامسون برنده جایزه پولیتزر، و انیو موریکونه موفق به دریافت جایزه پولار نیز شده‌اند.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به زن شهرستانی، میرکا، ریمینی ریمینی و جووانی فالکونه اشاره کرد.
شیرین لبی شکر دهنی سرو قامتی کونه کنم حدیث بخوبی نباتی
اتاق سبز هم مانند کارهای دیگر تروفو بسیار منحصر به فرد است. تروفو در این فیلم به موضوع مرگ و تقابل بین مردگان و زندگان و دنیای آنها می پردازد. او این مسئله را مطرح می کند که چگونه می توان با مرگ اطرافیان کنار آمد. چکونه و تا چه حد می توان یاد آنها را زنده نگه داشت. البته به نحوی فیلم را تا حدی هم می توان رمانتیک خواند اما به روش خود تروفو. داستانی از عشق های ناتمام، نرسیدنها و یا از دست دادنها، انسانهای تنهایی که هر کدام به نحوی سعی در بیرون آمدن از شرایط خود را دارند و مهمتر از همه نحوه ی برخورد با مرگ عزیزان.
این مقاله دربرگیرندهٔ فهرست آثار انیو موریکونه (زادهٔ ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸)، آهنگساز و رهبر ارکستر ایتالیایی است.