تکس

تکس

معنی کلمه تکس در لغت نامه دهخدا

تکس. [ ت َ ک َ ] ( اِ ) تکژ. دانه انگور بود. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 192 ). دانه انگور بود. یعنی استخوان انگور. ( اوبهی ). بمعنی تکز است. ( فرهنگ جهانگیری ). بمعنی تکژ است که تخم و دانه انگور باشد و بعربی عجم گویند. ( برهان ). تخم انگور که میان غژب یعنی دانه انگور میباشد... و آنرا تکز نیز گویند و به عربی عجم گویند به فتحتین و در برهان تکسک و تکسل نیز بهمین معنی آورده واﷲ اعلم. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). تکژ و هسته و تخم انگور و تکش. ( ناظم الاطباء ) :
آن خوشه بین چنانکه یکی خیک پرنبید
سربسته و نبرده بدو دست هیچکس
بر گونه سیاهی چشم است غژم او
هم بر مثال مردمک چشم از او تکس.
بهرامی ( از لغت فرس اسدی چ اقبال ص 192 ).
در سواد هری صدوبیست لون انگور یافته شود هریک از دیگری لطیف تر و لذیذتر و از آن دو نوع است که در هیچ ناحیت یافته نشود یکی پرنیان دوم کلنجری تنک پوست ، خردتکس بسیارآب. ( چهارمقاله نظامی عروضی صص 31-32 ).
دیده حاسد بتو چون غژب انگور است سرخ
در لگدکوب عنا بادش جدا آب از تکس
سوزنی اسب قوافی راند در میدان تنگ
تا خر خمخانه بیهوده نجنباند جرس.سوزنی.رجوع به تکز و تکژ و تکسک و تکسل و تکش شود.

معنی کلمه تکس در فرهنگ معین

(تَ کَ ) (اِ. ) نک تکژ.

معنی کلمه تکس در فرهنگ عمید

= تکژ

معنی کلمه تکس در فرهنگ فارسی

( اسم ) استخوان و تخم انگور هست. انگور .

معنی کلمه تکس در دانشنامه عمومی

تکس (فیلم). تکس ( به انگلیسی: Tex ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۲ و به کارگردانی تیم هانتر است. در این فیلم بازیگرانی همچون مت دیلون، جیم متسلر، مگ تیلی، بیل مک کینی، بن جانسون، فرانسیس لی مک کین، تام ورچو، ژلیکو ایوانک و سوزان الیوز هینتون ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه تکس در ویکی واژه

نک تکژ.

جملاتی از کاربرد کلمه تکس

مکش آن زلف را هر جانب ای باد که بس در پیچ و تاب است از تکسر
الا ای باد شبگیری بگو آن لعبت چین را چراغ نسل خاقان را جمال آل تکسین را
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کوبان کراسنودار، باشگاه ورزشی پی‌اس‌وی آیندهوون، باشگاه فوتبال لیتکس لووچ، باشگاه فوتبال دینامو مسکو، و باشگاه فوتبال فولام اشاره کرد.
این شایعه از آنجا شدت یافت که برخی شیرهای تولید ایران بر اساس شایعات منتشر شده میان مردم، حتی پس از گذشت تاریخ مصرف فاسد نشده و به حالت عادی باقی می‌مانند و برخی دیگر از مردم نیز از تغییر مزه برخی شیرها ابراز نگرانی کردند. یک کارشناس آزمایشگاهی از احتمال دادن آنتی‌بیوتیک به گاوها سخن گفته که می‌تواند از وایتکس خطرناک‌تر باشد.
بیماری و تکسّر آن زلف و غمزه چیست؟ زین سان که هست حسن رخت را هوا درست
یوسف مصر کرم را از تکسر شکوه ئی بود و من یعقوب وش دل بیت احزان داشتم
السپت تکستون اریک (۱۵ سپتامبر ۱۹۰۷–۱۵ ژوئن ۱۹۹۳) یک هنرپیشه آمریکایی بود که «معمولاً در نقش زن دیگر در سریال‌ها و سریال آبکی‌ها بازی می‌کرد». او در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمد. و در آکادمی برادفورد حضور یافت و از کالج ولزلی با گرایش دوگانه در اقتصاد و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد.
صله داده خزاین فغور برده کرده نتایج تکسین
دیده حاسد بتو چون غژب انگور است سرخ در لگدکوب عنا بادش جدا آب از تکس
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سن-اتین، باشگاه فوتبال لودوگورتس رازگراد، باشگاه فوتبال گراس‌هاپر زوریخ، و باشگاه فوتبال لیتکس لووچ اشاره کرد.
اندر عمل تکسین عیار یک غازی بندند میان پیشش صد غازی و صد تکین
درک سیم حطمه است و هی الّتی تحطم ما فیها ای تکسر. ترسایان درین درک باشند، قال اللَّه تعالی: «لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ».
در صنعت و در روند شامه‌پالایش*[۱] یا پالایش به وسیلهٔ پرده و غشای کاغذی یا ریزپارچه (میکروتکستایل)، فیلترهای غشایی هیدروفیلیک کاربردهای فراوانی برای پالایش انواع مایع دارد.
خللهای وی از حق آنچنان پر شود کانجا نیابد ره تکسر
بیشتر مردم این کشور دورگه از بردگان سیاه آفریقایی و اروپائی‌های سفید مستعمره‌نشین هستند. بقیه نیز از تبار بومیان جزایر دریای کارائیب، مردم آمریکای لاتین، آسیای شرقی و دیگر نقاط دنیا تشکیل می‌باشند. همچنین دین ۷۲ ٪ آنتیلی‌ها، کاتولیک، ۵ ٪ پنتکستال، ۳٪ پروتستان، ۳ ٪ ادونتیست روز هفتم ، ۲ ٪ متدیست ، ۱ ٪ یهودی و ۴ ٪ سایر مسیحیان تشکیل می دهند. هلندی زبان رسمی مردم جزایر آنتیل هلند می‌باشد، در کنار هلندی، پایپامنتو، اسپانیایی و انگلیسی نیز رواج دارد .
وی در سال ۱۳۵۳ ایران را به مقصد لس آنجلس به همراه مادر و دو فرزندش ترک کرد و در برنامه‌های تلویزیونی تلویزیون ایران به مدیریت حمید شب‌خیز و شوهای تلویزیونی طنین و موزیک ویدئوهای شرکت کلتکس رکوردز حضور داشت. اغلب با شهناز تهرانی در تلویزیون دیده می‌شد و همکاری‌هایی با هنرمندانی چون بهمن مفید و مرتضی عقیلی داشت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لو آور، باشگاه فوتبال برایتون اند هوو آلبیون، باشگاه فوتبال لیتکس لووچ، و باشگاه فوتبال کن اشاره کرد.
ورچه در تو ز تکسّر اثریست چون سر زلف بتان دلداری
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به لیتکس لووچ اشاره کرد.
مؤثرترین شکل پیشگیری اولیه نسبت به ایجاد حساسیت به لاتکس، محدود کردن یا اجتناب کامل از تماس با لاتکس است، به ویژه در میان کودکان دارای عوامل خطر مانند مهره‌شکاف. محدودیت استفاده از دستکش لاتکس پودری در محیط‌های بیمارستانی همچنین یک استراتژی پیشگیری اولیه مؤثر در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بزرگسالان، و به عنوان پیشگیری ثانویه برای افراد حساس به اثبات رسیده‌است.