تکاپو

معنی کلمه تکاپو در فرهنگ معین

(ی ) (تَ ) (اِمر. ) ۱ - رفت و آمد به شتاب . ۲ - جست و جوی بسیار.

معنی کلمه تکاپو در فرهنگ عمید

۱. آمدوشد با شتاب، تک وپو، دوندگی.
۲. جستجو.
۳. در جستجوی چیزی به هر سو دویدن.

معنی کلمه تکاپو در فرهنگ فارسی

تک وپود، دوندگی، جستجو، آمدوشدباشتاب، دویدن

معنی کلمه تکاپو در ویکی واژه

رفت و آمد به شتاب.
جست و جوی بسیار.

جملاتی از کاربرد کلمه تکاپو

در سال ۴۳۶ ه‍.ق، گرشاسب دگربار به همدان بازگشت و پس از بیرون راندن کارگزاران طغرل از آن شهر، خطبهٔ سلطنت به نام او جاری شد. طغرل پس از وقوف بر این امر، در جهت برقراری تسلط دوباره بر آن ناحیه، به تکاپو افتاد و در پی آن ابراهیم ینال را در سال ۴۳۷ ه‍.ق، مأمور به فتح جبال نمود. در جهت اجرای این فرمان، ابراهیم ینال رهسپار همدان شد و پس از فرار گرشاسب، آن شهر را تحت تسلط خویش درآورد.
اولین شعر او در ۱۷ سالگی در نشریه ادبی تکاپو به چاپ رسید. او لیسانس زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه آزاد تهران اخذ کرده‌است.
بود چون می شود گرم تکاپو دمش یک گل پیش از کاکل او
بوبی‌ها شکارچی ماهی هستند و از طریق شیرجه زدن از ارتفاع یک متری به درون آب و تکاپو در زیرآب به دنبال طعمه خود می‌گردند. کیسه‌های هوایی زیر پوستی صورت، در برخورد با آب به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند. بوبی‌ها پرندگانی هستند که به طور گروهی (اجتماعی) زندگی می‌کنند. تخم‌های آن‌ها به رنگ آبی خط خط است و اغلب در روی زمین یا آشیانه درختی، گذارده می‌شوند.
علی‌محمد فره‌وشی که از بابیان (پیرو سید علی محمد باب) دولت‌آباد اصفهان بود. از فعالان سیاسی عصر قاجار بود و در تکاپوهای مشروطه خواهی نیز دست داشت. وی کار خود را در وزارت فرهنگ با سرپرستی دبستان دانش و آموزگاری زبان و ریاضی در مدرسه کمالیه شروع کرد. مترجم همایون سپس به عنوان کارمند وزارت فرهنگ، و در مناصب و مسئولیت‌های مختلف فرهنگی به شهرهای مختلف ایران، همچون کرمان، زنجان، تبریز، ارومیه و اصفهان انتقال یافت و عمدتاً در رده‌های بالای فرهنگ (آموزش و پرورش) شهرستان‌ها و استان‌های مختلف خدمت کرد. وی در دوران خدمت خویش، مدارس بسیاری را در نقاط مختلف ایران تأسیس نمود.
بودی شب و روز در تکاپوی کردی همه ساله کشف احوال
در شهر نخشب پادشاه عادل و نیکوکاری به نام طیفور زندگی میکند که با وجود شوکت و مکنت بسیار صاحب فرزند نمیشود او شب و روز به درگاه خدا مینالد تا اینکه پس از گذشت ایام صاحب پسر زیبایی میشود که نام او را معصوم شام میگذارند. روزی شاهزاده جوان معصوم شاه چشمش به مرغی زیبا می افتد که از پشت بام به او نگاه میکند. زیبایی خیره کننده پرنده ، معصوم شاه را وا می دارد که اورا به دام اندازد.در هنگام تکاپو برای به دام انداختن پرنده، مرواریدی از تاج معصوم شاه بر زمین می افتد و پرنده به ان مروارید توجه نشان می دهد. شاهزاده و اطرافیانش متوجه نسب بلند پرنده می شوند و با گذاشتن مروارید در قفس، اورا در بند میکنند.
اطلاعات کمی دربارهٔ تاریخ طبیعی گونه‌های ارمیاس‌نما وجود دارد. آنها لاسرتاهای کوچک روزفعال، پرتکاپو و خشکی‌زی هستند که از حشرات کوچک و دیگر بندپایان تغذیه می‌کنند و تخم می‌گذارند.
با توجه به اغتشاش حاکم بر کل روسیه، بروز یک جنگ داخلی گسترده میان بلشویک‌ها و مجموعه‌ای از نیروهای ضدانقلاب و مقامات قفقاز و اگرچه در ۱۵ دسامبر ۱۹۱۷ بین دولت عثمانی و کمیساریای ماوراء قفقاز یک معاهده ترک مخاصمه به امضاء رسید، دولت عثمانی در یک دور جدید از تلاش و تکاپو بر آن شدند نخست موجبات جدایی قفقاز را از روسیه فراهم آورده، سپس بر این اساس با فتح کل آن سامان راه خود را برای دستیابی بر توران حوزه‌های مسلمان‌نشین روسیه، آذربایجان و آسیای مرکزی باز کنند.
ولی چون دشت شوخ چشمی فراخ است و شبرنگ خامه در تکاپوی ناهنجاری گستاخ، لگامی خواهم داد و دو سه گامی خواهم سپرد، درنگ سهلان سنگ سرکاری در سامان سیاه کوه سخت دراز افتاد و فرسوده جان جداماندگان بر گذرگاه چشمداشت و دل نگرانی بااندوهی گران انباز ماند.
در تکاپوییم ما در راه دوست کارفرما او و کارآگاه اوست
خورشید گهی تاخت به مه گاه به ماهی با گرد سمند تو نیارست تکاپو
تو از من فارغ و من در تکاپوی شب و روزم هوایی و خیالی
سوره عادیات دارای وحدت رویه موضوعی است و آخر آیات آن هماهنگ، هم‌وزن و هم‌قافیه هستند. به لحاظ اسلوب شعری قابل توجه، آهنگین و با وزن مخصوص آمده‌است. قافیه‌های بیانی آن آمیخته با توصیفات حسی است و تصویری از صحنه‌های تکاپو و حرکت را در نظر مجسم می‌کند. از نظر ساختار و ترکیب سوره، آیات آن به شکل (۵ ـ۳ ـ۳) می‌باشد که پنج آیه ابتدایی شامل سوگندهاست و سه آیه بعدی آن به سرزنش انسان و نکوهش اخلاق ناپسند بخل می‌پردازد. سه آیه انتهایی نیز شامل دو پرسش و یک پاسخ بلاغی است.
بُراق برق سیرش در تکاپو عبیر افشانده، حوران را به گیسو
نیست در ملک پرآشوب وجود آسودگی چون نفس ازپای منشین در تکاپوی عدم
جان و دل و دین و رگ و پوست عشق در همه شیا بتکاپوست عشق
ای آفتاب چهره عیان کن خفاش چند گرم تکاپو
انتشار این خبر جامعه علمی را تکان داد و آن‌هان به تکاپو افتادند تا علت یا علت‌های احتمالی این بی‌تفاوتی را دریابند.