رهسپار
معنی کلمه رهسپار در لغت نامه دهخدا

رهسپار

معنی کلمه رهسپار در لغت نامه دهخدا

رهسپار. [ رَ س ِ ] ( نف مرکب ) راه سپار. راهی. عازم. روانه. ( یادداشت مؤلف ).
- رهسپار جایی بودن ؛ رفتن بدان جای. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به راهسپار شود.

معنی کلمه رهسپار در فرهنگ فارسی

راه سپار . راهی . عازم روانه

معنی کلمه رهسپار در دانشنامه عمومی

رهسپار (آلبوم). رهسپار یا وُیاژُر ( به انگلیسی: Voyageur ) آلبومی است که توسط پروژهٔ موسیقی، انیگما، خلق شده است. این آلبوم، پنجمین آلبوم انیگما است و در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. به دلیل تغییرات شدید انیگما در مقایسه با چهار آلبوم پیشین این پروژهٔ موسیقی، ویجر به عنوان متفاوت ترین آلبوم از این پروژه مطرح شد که تا کنون عرضه شده است. ویژگی های صدایی این گروه، مانند فلوت زدن با فلوت ژاپنی شاکوهاچی، آهنگ های ساده و کشیدهٔ کلیسایی، معروف به سرودهای گریگوری و آهنگ های قبیله ای که نمونهٔ بارز آن، آهنگ مشهور بازگشت به معصومیت از همین پروژه است و در آلبوم های پیشین این گروه به چشم می خوردند، در این آلبوم به طور کامل حذف شده بودند. در عوض، بیشتر آهنگ های این آلبوم مانند رهسپار، Boum - Boum ( بوم بوم ) ، Incognito ( ناشناس ) و Look of Today ( تیپ امروز ) به سمت موسیقی پاپ جهت گیری کرده بودند. مایکل کرتو، مؤسس انیگما، گونهٔ موسیقی رهسپار را با واژهٔ پاپ تصنعی بیان کرد.
این آلبوم در بعضی نقاط دنیا با سیستم قفل گذاری عرضه شده است.
رهسپار روی دیسک فشرده و کاست منتشر شد، در صورتی که جلد روی سی دی ( طراحی شده توسط Johann Zambryski ) دو گونهٔ متفاوت دارد:
• یک «بستهٔ مخصوص» همراه جلدی شفاف، با album art چاپ شده داخل قاب سی دی و تا حدی روی خود سی دی، و یک کتابچهٔ گرد که زیر سی دی قرار گرفته است.
• یک نسخهٔ عادی که به طور کامل با کاغذهایی پر شده ( و پیدا کردن این نسخه نسبت به «بستهٔ مخصوص» دشوارتر است.
• «From East to West» - ( کرتو ) - ۴:۱۰
• "Voyageur" - ( کرتو، جنز گد ) - ۴:۳۶
• "Incognito" - ( کرتو ) - ۴:۲۴
• «Page of Cups» - ( کرتو، گد ) - ۷:۰۰
• «Boum - Boum» - ( کرتو ) -
• «Total Eclipse of the Moon» - ( کرتو ) - ۲:۱۶
• «Look of Today» - ( کرتو ) - ۳:۴۴
• «In the Shadow, In the Light» - ( کرتو ) - ۵:۳۳
• "Weightless" - ( کرتو ) - ۲:۱۸
• «The Piano» - ( کرتو، گد ) - ۳:۰۰
• «Following the Sun» - ( کرتو ) - ۵:۴۸
• Ruth - Ann Boyle - صداهای اصلی ( lead vocals ) - ( برای آهنگ های #۵ و #۱۱ )
• Michael Cretu - سازندهٔ اثر، صداهای اصلی ( lead vocals ) - ( برای آهنگ های #۶ و #۷ و #۹ )
• Sandra Cretu - صداهای اصلی ( lead vocals ) - ( برای آهنگ های ۲ و ۴ )
• Andru Donalds - صداهای اصلی ( lead vocals ) - ( برای آهنگ های ۳، ۵ و ۸ )
• Jens Gad - گیتار
• Johann Zambryski - طراحی جلد
رهسپار (ترانه). رهسپار یا وُیاژُر ( به انگلیسی: Voyageur ) ، تک آهنگی خلق شده به وسیلهٔ پروژهٔ موسیقی انیگما و محصول سال ۲۰۰۳ می باشد. این ترانه، دومین تک آهنگی بود که از آلبوم پنحم این گروه، ویاژر عرضه می شد. موزیک ویدیو این آهنگ در پراگ، جمهوری چک فیلمبرداری شده است.
• «Voyageur ( نسخهٔ Radio Edit ) » – مدت: ۳:۵۳
• «Voyageur ( نسخهٔ Club Mix ) » – مدت: ۶:۲۱
• «Voyageur ( نسخهٔ Chillout Mix ) » – مدت: ۴:۵۲
• «Voyageur ( نسخهٔ Dance Mix ) » – مدت: ۵:۲۹

جملاتی از کاربرد کلمه رهسپار

بنه بر نهادند و بستند بار سوی شهر لیدی همه رهسپار
بدو گفت: با لشگری بیشمار از ایدر سوی کوفه شو رهسپار
سپس به سفارش پدرش، برای تکمیل تحصیلات، رهسپار نجف شد و دروس دوره سطح را از استادانی چون محمدحسین نایینی، شیخ حسن کربلایی و آقاضیاءالدین عراقی و دروس دوره خارج را از پدرش سید اسماعیل صدر، ملا محمدکاظم خراسانی، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی و میرزا فتح‌الله شیخ الشریعة اصفهانی آموخت.
"از کلوا که یکی از بنادر زنگیان است با کشتی بادی حرکت نموده و به عزیمت ظفار که آخرین بلاد یمن و بر ساحل دریای هند واقع شده رهسپار شدیم.
بنا بر حوادث و پیشامدهای کشور عراق و خالص سازی عربی توسط حزب بعث و اخراج معاودین عراقی، در سال ۱۳۹۰ هجری قمری به همراه دیگر ایرانیان و عدّه‌ای از شیعیان ناگزیر به ترک کشور عراق شد و رهسپار ایران گردید.
که زی لشگر کوفه شو رهسپار ببین تا چه جویند از این کارزار؟
ولی بود اندام او پاره پار چو به گشت زی نینوا رهسپار
به استناد کتاب نام‌های مستعار نویسندگان و شاعران معاصر ایران به قلم عباس مافی داریوش آشوری با امضای «مهرداد رهسپار» هم به نویسندگی پرداخته‌است.[نیازمند منبع]
فرانسیسکو پیزارو در اوایل سال ۱۵۳۲ با سه کشتی از پاناما رهسپار پرو گردید و در راه با بومیان به جنگ پرداخت که در یکی از این جنگ‌ها در سرزمین کاکو نامی، از غارت بومیان غنایم بسیار به دست آورد. در ادامهٔ راه هم باز مدت چند ماه گرفتار جنگ بود تا توانست قبایل برخی سرزمین‌های سر راه را فرمانبردار خود کند تا سرانجام به ابتدای خاک پرو رسید و در آنجا متوقف شد.
جمله را نقد نفس افتاد چون اندر شمار این سخن گفتند و گردیدند از این ره رهسپار
نسیمی که در چمن شدی رهسپار پار هم امسال یافتست بر جویبار بار
به کویش رهسپاری ای دل ای دل مرا تنها گذاری ای دل ای دل
چو گل دید آن ابر را رهسپار برآورد فریاد و شد بی‌قرار
امدن در حال جست و جو در غرب سیلان، مجدداً پیام‌های بیسیم همپشایر را رهگیری کرد سپس سیزدهم اکتبر به سمت مجمع‌الجزایر چاگوس رهسپار شد. پانزدهم اکتبر کشتی بخار بریتانیایی بنمور را نزدیکی مینیکوی توقیف و روز بعدغرق کرد. در طول پنج روز آینده امدن توانست به پنج کشتی دیگر نیز دست یابد. یکی از این کشتی‌ها به عنوان فله‌بر استفاده شد، سه کشتی دیگر غرق شدند و کشتی پنجم خدمه کشتی‌های دیگر را به بندر منتقل کرد.
پس از فوت جدش رهسپار قم شد و از دروس اساتیدی چون سید محمدرضا گلپایگانی، حسین وحید خراسانی، سید محمد روحانی، میرزا کاظم تبریزی و مرتضی حائری یزدی استفاده کرد.
او در ۱۴ دی ۱۳۵۷ پس از ۴۲ سال خدمت، به بهانه معالجه تقاضای بازنشستگی نمود و رهسپار پاریس شده به شبکه‌ای پیوست که با همراهی بهرام آریانا، اشرف پهلوی، رضا پهلوی و علی امینی سرگرم طرح نقشه کودتا در ایران بودند. آنها اقدام به تشکیل «ارتش آزادیبخش ایران» کردند. در چهارچوب این ارتش یک گروه نظامی در ترکیه پشت مرزهای ایران، و یک گروه نیز در آن سوی مرزهای عراق تدارک دیده شدند.
او در ناحیهٔ سون-ا-لوآر فرانسه به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در کشور خود به پایان رساند و سپس عازم ترکیه عثمانی شد در آن جا زبانهای ترکی، عربی و فارسی را آموخت. مدتی در قاهره داد و ستد کرد و همزمان امور کنسولی کشور فرانسه را نیز انجام داد. تا سال ۱۶۳۰ در مصر بود و در این زمان رهسپار استانبول شد و زبان ترکی آموخت.
بنزد سالکی کو رهسپار است سفرها شد معین آنکه جار است
ز ابلیس ره خود مپرس گرچه در بادیهٔ کعبه رهسپار است