تکان

تکان

معنی کلمه تکان در لغت نامه دهخدا

تکان. [ ت َ ] ( اِ ) جنبش و حرکت. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). صدمه و جنبش و لرزش و برجهیدگی از جای. ( ناظم الاطباء ). || ترس سخت ناگهانی. ترسی که از امر فجائی پیدا شود و دل بلرزاند. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || لرزه. ( یادداشت ایضاً ). رجوع به تکان دادن و تکان خوردن شود.
تکان. [ ] ( ترکی ، اِ ) ترکی شوک است که به فارسی خار گویند. ( تحفه حکیم مؤمن ). رجوع به شوک شود.
تکان. [ ت ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان چهاراویماق است که در بخش قره آغاج شهرستان مراغه واقع است و 110 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه تکان در فرهنگ معین

(تَ ) (اِ. ) حرکت ، جنبش .

معنی کلمه تکان در فرهنگ عمید

۱. حرکت، جنبش.
۲. لرز.
* تکان خوردن: (مصدر لازم )
۱. جنبیدن.
۲. لرزیدن.
* تکان دادن: (مصدر متعدی ) حرکت دادن، جنباندن.

معنی کلمه تکان در فرهنگ فارسی

حرکت، جنبش، لرز
( اسم ) حرکت جنبش .
ترکی شوک است که به فارسی خار گویند

معنی کلمه تکان در دانشنامه عمومی

تکان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق شرقی بخش شادیان شهرستان چاراویماق واقع شده است. این روستا ۳۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه تکان در ویکی واژه

scossa
حرکت، جنبش.

جملاتی از کاربرد کلمه تکان

«سلام بر برادر عزیز دهگان که صاحب کلاه جدید است و آن را به جای سلام و ستایش تکان می‌دهد و با این کار از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تقلید کرده‌است.»
کس آگه از طبیعت عصیان‌پرست نیست بر روی خلق دامن‌ تر کم تکانده‌اند
پیش دندان از در سلطان به دست خاصگان دوستکانی سر به مهر خاص سلطان آمده
برخلاف چرخش کند سیاره به دور خود، ابرهای آن هر ۴ روز یک‌بار به دور سیاره می‌چرخند. در بلندی بالای هواکرهٔ زهره طوفان‌هایی با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌وزند. دلیل این سرعت زیاد، انتقال تکانه از حرکت کند سیاره و لایه‌های پایینی هواکره به لایه‌های بالایی آن (که غلظت بسیار کمتری دارند) است. در بلندی ۱۰ کیلومتری، سرعت باد به حدود ۱۸ کیلومتر در ساعت و به دلیل غلطت بالای هواکره در نزدیکی سطح سیاره سرعت باد تنها ۳ کیلومتر بر ساعت است. همچنین به دلیل غلظت بالای هواکره، نور شدید آذرخش‌های عظیم به سطح زهره نمی‌رسد.
در بخش مهمی از مناطق ایران، مردم، قبل از رسیدن عید فطر، لباس نو می‌خرند، خانه تکانی می‌کنند و با خرید شیرینی و دیگر وسایل پذیرایی، برای استقبال از مهمانان عید آماده می‌شوند. روند عیددیدنی شامل همهٔ اعضای یک خانواده بزرگ یا فامیل مستقر در مناطق و شهرهای مختلف می‌شود. این عیددیدنی‌ها معمولاً تا یک هفته طول می‌کشد و سفره‌های آجیل و شیرینی و شربت نیز در این مدت، به عنوان یک رسم پهن هستند.
آهنگ توسط دو عضو اصلی گروه دیوید گیلمور و ریچارد رایت به همراه همسر دیوید گیلمور پالی سمسون نوشته شده‌است. یک نسخهٔ زنده از آهنگ در آلبوم تکانه قرار دارد.
چو بوی‌گل سبقی داشتم به جیب تأمل چه رنگ صفحه تکانید کز کتاب‌ گذشتم
به قدر هفته‌ای در کامرانی پیاپی داشت دور دوستکانی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال خزر لنکران، باشگاه فوتبال تورون پالوسئورا، باشگاه فوتبال کوتکان تیووائن پالویلیات، باشگاه فوتبال نفتچی باکو، باشگاه فوتبال کاروان، باشگاه فوتبال خزر سومقاییت، و باشگاه فوتبال شماخی اشاره کرد.
‎آب تکان خورد و نهنگی دمان ‎بر سر من تاخت گشاده دهان
از شرم ریزش مژگانم شب فراق ابر سیه تر آمد و دامن تکاند و رفت
وز هرکرانه لعبتکان را آورد و برنشاند به مسند
چون تهی کردی به یک می پهلوان دوستکانی چون خوری با پهلوان
وقتی الکترون و پوزیترون با هم برخورد می‌کنند، یکدیگر را نابود می‌کنند و دو یا چند فوتون پرتو گاما پدید می‌آورند. اگر تکانه الکترون و پوزیترون قابل چشم‌پوشی باشد، امکان پیدایش یک اتم پوزیترونیوم پیش از آنکه نابودسازی منجر به تولید سه فوتون پرتو گاما (مجموعاً ۱٫۰۲۲ مگا الکترون‌ولت) شود، وجود دارد.
من دوش شراب ارغوانی خوردم با یار بکام دوستکانی خوردم
آنک ازو سگ می‌کند پهلو تهی دوستکانی چون خورد با پهلوان