سرعت باد

سرعت باد

معنی کلمه سرعت باد در فرهنگستان زبان و ادب

{wind speed} [علوم جَوّ] نسبت مسافت طی شدۀ هوا به زمان صرف شده

معنی کلمه سرعت باد در دانشنامه عمومی

سرعت باد بر روی پیش بینی وضع هوا، پرواز هواگردها و حرکت کشتی ها، پروژه های ساختمانی، میزان متابولیسم و رشد بسیاری از گونه های گیاهی و تعداد بسیاری از پدیده های دیگر تأثیر دارد.
سرعت باد امروزه به وسیلهٔ بادسنج اندازه گرفته می شود، ولی می توان آن را به وسیلهٔ مقیاس بوفورت، که مقیاسی قدیمی تر است نیز اندازه گرفت. مقیاس بوفورت بر پایهٔ مشاهده های مردم از اثر باد است.

معنی کلمه سرعت باد در ویکی واژه

نسبت مسافت طی‌شدۀ هوا به زمان صرف‏شده.

جملاتی از کاربرد کلمه سرعت باد

در روز ۱۲ اکتبر، پیش‌بینی شد که سرعت باد به ۴۰ مایل بر ساعت خواهد رسید. اما سرعت باد از چیزی که پیش‌بینی شده بود پایین‌تر بود؛ و سرعت آتش‌سوزی را کند کرد.
اتمسفر خارجی نپتون به دلیل فاصله بسیار زیاد از خورشید سردترین مکان در منظومه شمسی با ۵۵ کلوین (−۲۱۸ درجه سلسیوس؛ −۳۶۱ درجه فارنهایت) است. دمای مرکز این سیاره ۵٬۴۰۰ کلوین (۵٬۱۰۰ درجه سلسیوس؛ ۹٬۳۰۰ درجه فارنهایت) می‌باشد. اتمسفر نپتون همچنین با سرعت باد ۲٬۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۵۸۰ متر بر ثانیه؛ ۱٬۳۰۰ مایل بر ساعت) رکورددار سرعت باد در میان سیارات منظومه خورشیدی است.
هر سامانهٔ نظامی آرکیو-۲۰اِی دارای سه پهپاد و دو ایستگاه زمینی است. پومای اِی‌ئی می‌تواند تحت شرایط آب و هوایی شدید و نامناسب از جمله دماهای بین −۲۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت (−۲۹ تا ۴۹ درجه سلسیوس)، سرعت باد تا ۲۵ گره (۲۹ مایل بر ساعت؛ ۴۶ کیلومتر بر ساعت) و یک اینچ باران در ساعت، عملیات خود را انجام دهد.
تلفیق این اطلاعات به‌همراه مکان دقیق فضاپیما این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان ارتفاع سطح دریا را با دقت چند سانتی‌متر (در حدود یک اینچ) مشخص نمود. همچنین قدرت و شکل سیگنال دریافت شده اطلاعاتی را در زمینهٔ سرعت باد و ارتفاع امواج اقیانوس در اختیار ما قرار می‌دهد.
اقلید واقع در طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۷۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۹۰ دقیقه و بلندی حد اقل۲۳۰۰ متری از سطح دریا می‌باشد. شهرستان اقلید جزء مناطق کوهستانی و مرتفع کشور به‌شمار می‌رود و شهر اقلید دومین شهر بلند در استان فارس پس از صفاشهر و ششمین شهر مرتفع کشور است. بلندی‌های آن دنباله رشته کوه زاگرس بوده و حداکثر بلندای آن از سطح دریا ۳۹۴۳ متر بنام کوه بل در جنوب اقلید است. دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل می‌باشد. حداکثر درجه حرارت برابر با ۳۷ درجه سانتیگراد و حداقل آن ۲۲- درجه سانتیگراد در سردترین ماه سال است. متوسط بارندگی سالیانه در این شهر بین ۳۳۰–۳۰۰ میلی‌متر است. این شهر یکی از نواحیی بادخیز استان بوده و اکثر مواقع سال سرعت باد قابل ملاحظه است.
جهت باد غالب غرب و جنوب‌غرب بوده و بیشترین میزان سرعت باد در بازهٔ ۸/۸ تا ۱۱/۱ و در جهت جنوب غربی واقع است. این سرعت باد، قدرتی در حد تکان دادن شاخه‌های بزرگ دارد و به عنوان باد شدید، نام برده می‌شود.
این شهر تا حدودی بادخیز است و به‌طور متوسط (میانگین) سرعت بادی حدود ۱۷ کیلومتر در ساعت دارد. تابستان خشک‌ترین فصل است، هر چند تابستان‌ها هم بارش باران وجود دارد.
گرم شدن زمین و جو به‌طور نابرابر و به‌وجود آمدن اختلاف فشار از عوامل اصلی تولید جریان‌های باد هستند. انرژی تابشی خورشید وقتی به سطح زمین برسد تبدیل به انرژی حرارتی می‌شود. این انرژی باعث تشکیل محدوده‌ای کم‌فشار می‌شود که باد را به‌وجود می‌آورد. سرعت باد نسبت به ارتفاع از سطح دریا تغییر می‌کند. ویژگی‌های فیزیکی عوارض سطح زمین یکی از مهم‌ترین عواملی است که در سرعت باد تأثیر می‌گذارد.
در اواخر سدهٔ نوزدهم به نظر رسید اگر اتر وجود داشته باشد، باید بتوان به گونه‌ای سرعت باد اتر را در اثر گردش زمین به دور خود و خورشید، مشخص کرد. برای نمونه سرعت نور باید با آن ترکیب شود.
سرعت توفان در دماوند گاهی از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌گذرد. سرعت باد در کوهپایه‌ها گاه به هفتاد کیلومتر در ساعت می‌رسد. بیشتر بادها از غرب و شمال غربی می‌وزند.